Wolf in schaapsvacht: Volkswagen Passat R36, met V6 en 300 pk!

Wie “Volkswagen” en “R” in één zin opnoemt, heeft het waarschijnlijk over de Golf R of diens voorganger, de R32. Maar nog niet zo lang geleden gebruikte VW de letter R ook bij de Passat.
  • Bervoets Wim
  • 10 mei 2017

Het was op het salon van Frankfurt in 2007 waar Volkswagen voor het eerst uitpakte met de Passat R36. Een hertekende voor- en achterbumper, specifieke 18-duimsvelgen, iets donkerdere achterlichten, een lagere ophanging en een dubbele uitlaat waren de al bij al discrete aanwijzingen dat er onder de motorkap iets speciaals huisde: een 3,6 liter grote atmosferische zescilinder, die 300 pk en 360 Nm produceerde.

Volkswagen Individual

De Passat R36 was verkrijgbaar als vierdeurs en als break, en was een product van Volkswagens toenmalige Invidiual-afdeling. De “R” in die naam werd destijds al eerder gebruikt voor de Golf, die zowel in generatie vier als vijf een beroep deed op een atmosferische zescilinder, vooraleer te downsizen vanaf de volgende generatie.

Geweldige klank

In de Passat R36 zorgde Volkswagen Individual opnieuw voor vuurwerk: 0-100 km/u duurde dankzij de standaard DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling slechts 5,8 seconden en de topsnelheid bedroeg 250 km/u. De standaard vierwielaandrijving zorgde bovendien voor een bijzonder efficiënt weggedrag. Maar zijn voornaamste wapen? Dat was zijn muzikale klank.

Vandaag

De Passat R36 was vooral een manier voor Volkswagen om te laten zien dat het ook andere snelle wagens kon bouwen dan alleen de Golf GTI. Bij ons was hij dus een bijzonder zeldzame verschijning op onze wegen, en zal je hem dus niet vaak in de zoekertjes aantreffen. Je hebt dus meer kans bij onze oosterburen om een exemplaar op de kop te tikken. In Duitsland vind je een Passat R36 met een relatief hoge kilometerstand voor ongeveer € 15.000. Betere exemplaren zullen je € 20.000 tot € 25.000 kosten. Als het onderhoud nauwkeurig is gebeurd, zullen de motor en vierwielaandrijving weinig tot geen problemen opleveren. Al lust de V6 wel een stevige slok…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km