BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Batterijen, waterstof of synthetische brandstoffen, wat is de beste manier om CO2-neutraal auto’s aan te drijven?
Om een antwoord te geven op die vraag boog PWC zich over de situatie in Duitsland. Door heel wat gegevens te verzamelen, konden ze concrete resultaten opmaken. De balans is duidelijk: van de productie tot het moment dat ze de wielen doen draaien, zijn batterijen het interessantst.
Synthetische brandstoffen zijn van bij de start de verliezer… Het kost immers heel wat energie om ze te produceren! Als alle Duitse auto’s op deze manier aangedreven zouden worden, zouden er 200.000 bijkomende windmolens nodig zijn! En die zouden dan enkel gebruikt worden om synthetische brandstof te produceren.
Het gaat niet enkel om energie opwekken, je moet die energie ook nog tot bij de auto krijgen. Ook op het vlak van infrastructuur zijn synthetische brandstoffen de verliezer en batterijen de grote winnaar! PWC berekende dat er 301 miljard euro nodig is om de nodige laadpalen te plaatsen om het wagenpark op te laden. Voor waterstofstations moet je rekenen op 479 miljard euro! Bij synthetische brandstoffen tenslotte, is er 1371 miljard euro nodig om de infrastructuur te bouwen.
Het rendement van batterijen is ook beter. Volgens PWC zou, om 1 werkelijk in de auto bruikbare kWh te genereren, maar 1,4 kWh nodig zijn bij het gebruik van batterijen. In het geval van waterstof kost elke kWh die tot bij de wielen geraakt, zowat 1,8 kWh. Bij synthetische brandstoffen is de balans opnieuw catastrofaal. Er is 6 keer meer energie nodig dan bij het gebruik van batterijen!
Het enige vlak waarop waterstof bijna kan overtuigen, is bij de kilometerkostprijs. PWC berekende een prijsvork van 5 tot 7 euro per 100 km voor voertuigen met batterijen, 7 tot 11 euro voor waterstof en 18 tot 26 voor synthetische brandstoffen. Volgens dezelfde berekening kost een verbrandingsmotor vandaag tussen de 7 en 12 euro per 100 km. Er is dus geen twijfel mogelijk: ja, batterijen zijn de toekomst...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.