Zijn batterijen echt de toekomst voor de auto?

Batterijen, waterstof of synthetische brandstoffen, wat is de beste manier om CO2-neutraal auto’s aan te drijven?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 juni 2022
  • Toekomst

Om een antwoord te geven op die vraag boog PWC zich over de situatie in Duitsland. Door heel wat gegevens te verzamelen, konden ze concrete resultaten opmaken. De balans is duidelijk: van de productie tot het moment dat ze de wielen doen draaien, zijn batterijen het interessantst.

Het begint slecht… 

Synthetische brandstoffen zijn van bij de start de verliezer… Het kost immers heel wat energie om ze te produceren! Als alle Duitse auto’s op deze manier aangedreven zouden worden, zouden er 200.000 bijkomende windmolens nodig zijn! En die zouden dan enkel gebruikt worden om synthetische brandstof te produceren.

Van 300 tot bijna 1.400 miljard euro! 

Het gaat niet enkel om energie opwekken, je moet die energie ook nog tot bij de auto krijgen. Ook op het vlak van infrastructuur zijn synthetische brandstoffen de verliezer en batterijen de grote winnaar! PWC berekende dat er 301 miljard euro nodig is om de nodige laadpalen te plaatsen om het wagenpark op te laden. Voor waterstofstations moet je rekenen op 479 miljard euro! Bij synthetische brandstoffen tenslotte, is er 1371 miljard euro nodig om de infrastructuur te bouwen.

Overwinning voor batterijenook hier… 

Het rendement van batterijen is ook beter. Volgens PWC zou, om 1 werkelijk in de auto bruikbare kWh te genereren, maar 1,4 kWh nodig zijn bij het gebruik van batterijen. In het geval van waterstof kost elke kWh die tot bij de wielen geraakt, zowat 1,8 kWh. Bij synthetische brandstoffen is de balans opnieuw catastrofaal. Er is 6 keer meer energie nodig dan bij het gebruik van batterijen!

Komt waterstof terug

Het enige vlak waarop waterstof bijna kan overtuigen, is bij de kilometerkostprijs. PWC berekende een prijsvork van 5 tot 7 euro per 100 km voor voertuigen met batterijen, 7 tot 11 euro voor waterstof en 18 tot 26 voor synthetische brandstoffen. Volgens dezelfde berekening kost een verbrandingsmotor vandaag tussen de 7 en 12 euro per 100 km. Er is dus geen twijfel mogelijk: ja, batterijen zijn de toekomst...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km