Zijn elektrische auto’s echt schoner? Het definitieve verdict

De Europese organisatie Transport & Environment heeft een tool ontwikkeld om de CO2-uitstoot van een elektrische auto te vergelijken met die van een diesel- of benzinewagen. De organisatie belooft “alle mogelijke criteria” in de formule te hebben verwerkt. Het resultaat laat geen twijfel bestaan…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 april 2020
  • Sector

Van de CO2-uitstoot aan de uitlaatpijp over de stroomproductie tot de uitstoot tijdens de productie en de recyclage, T&E belooft niets over het hoofd te hebben gezien in zijn simulator. In om het even welke berekening komt de elektrische auto er steeds veel schoner uit dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Het minst gunstige scenario is dat van een batterij die wordt gemaakt in China en die wordt gebruikt in een EV die in Polen rijdt (waar stroom nog veel in steenkoolcentrales wordt opgewekt). Maar zelfs in dat geval ligt de CO2-uitstoot nog 22 procent lager dan die van een dieselwagen en 28 procent lager dan die van een benzine.

Omgekeerd is voor een auto waarvan de batterij wordt geassembleerd in Zweden en die daar ook rondrijdt de CO2-balans een verbluffende 80 procent gunstiger dan bij een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor.

En in België?

Ook in ons land is de balans gunstig voor de elektrische auto: bijna 70 procent beter. Hoe meer ‘fossiele’ kilometers door elektrische worden vervangen, des te sneller wordt de hogere uitstoot van de productie gecompenseerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Transport & Environnement.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km