Zonsverduistering bij Lightyear

De Nederlandse autobouwer zit in moeilijke papieren. Het schrapt de Lightyear 0 en legt zich volledig toe op de goedkopere ‘2’, om hem in 2025 op de markt te krijgen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 24 januari 2023
  • Elektrisch
  • 1.305 weergaven

Alles leek goed te gaan voor het Nederlandse Lightyear. Het project om een zonnewagen te ontwikkelen, werd werkelijkheid met de Lightyear 0, een € 250.000 kostende aerodynamische berline die eind 2022 in productie ging bij het Finse Valmet. Maar nu kondigt het bedrijf aan dat het de productie van zijn grote model opschort, en zich enkel nog zal toeleggen op de ontwikkeling van zijn betaalbaardere ‘2’.

Financiële problemen

Lightyear heeft voor zijn productie-afdeling, Atlas Technologies B.V., bij de rechtbank ook betalingsuitstel gevraagd. Voor de ontwikkeling van zijn ‘2’, die in 2025 op de markt moet komen, gaat de autobouwer op zoek naar vers kapitaal. En ondanks de malaise met de ‘0’ heeft het daarvoor wel goede kaarten in handen, met naar eigen zeggen 40.000 potentiële orders van individuele klanten en 20.000 pre-orders via leasingmaatschappijen.

Fans van het eerste uur die een Lightyear 0 bestelden, kunnen dus fluiten naar hun auto. Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van van Lightyear, zit verveeld met de zaak: “Jammer genoeg moesten we deze beslissing nemen. Het hele ontwikkelingsproces van de Lightyear 0 heeft ons bedrijf heel wat nuttige inzichten opgeleverd doorheen de jaren. We richten nu al onze energie op het bouwen van de Lightyear 2 om hem op tijd beschikbaar te maken voor klanten.”


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Lightyear.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

En de duurste nieuw geveilde auto is…

En de duurste nieuw geveilde auto is…

Een exclusieve Française die maar liefst € 9.792.500 opbracht!

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

Caterham: twee nieuwe nostalgische modellen

De Super Seven 600 en Super Seven 2000 maakten hun Europese debuut op Rétromobile in Parijs.

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

Lamborghini Invencible en Autentica, de allerlaatsten…

De unieke coupé en cabrio zullen de laatste Lamborghini-modellen zijn met een puur atmosferische V12.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km