Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Nederlandse autobouwer zit in moeilijke papieren. Het schrapt de Lightyear 0 en legt zich volledig toe op de goedkopere ‘2’, om hem in 2025 op de markt te krijgen.
Alles leek goed te gaan voor het Nederlandse Lightyear. Het project om een zonnewagen te ontwikkelen, werd werkelijkheid met de Lightyear 0, een € 250.000 kostende aerodynamische berline die eind 2022 in productie ging bij het Finse Valmet. Maar nu kondigt het bedrijf aan dat het de productie van zijn grote model opschort, en zich enkel nog zal toeleggen op de ontwikkeling van zijn betaalbaardere ‘2’.
Lightyear heeft voor zijn productie-afdeling, Atlas Technologies B.V., bij de rechtbank ook betalingsuitstel gevraagd. Voor de ontwikkeling van zijn ‘2’, die in 2025 op de markt moet komen, gaat de autobouwer op zoek naar vers kapitaal. En ondanks de malaise met de ‘0’ heeft het daarvoor wel goede kaarten in handen, met naar eigen zeggen 40.000 potentiële orders van individuele klanten en 20.000 pre-orders via leasingmaatschappijen.
Fans van het eerste uur die een Lightyear 0 bestelden, kunnen dus fluiten naar hun auto. Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van van Lightyear, zit verveeld met de zaak: “Jammer genoeg moesten we deze beslissing nemen. Het hele ontwikkelingsproces van de Lightyear 0 heeft ons bedrijf heel wat nuttige inzichten opgeleverd doorheen de jaren. We richten nu al onze energie op het bouwen van de Lightyear 2 om hem op tijd beschikbaar te maken voor klanten.”
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.