Testen

Test: Ford Puma (2023), goed afgerichte katachtige

De Puma van Ford heeft al een succesvolle transformatie achter de rug van coupé naar compacte SUV. Maken de geleidelijke verbeteringen, vooral op mechanisch vlak, hem nog dat beetje beter?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 12 december 2023
  • Ford
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijgedrag
  • Praktische aspecten (koffervolume)
  • Efficiënte EcoBoost mHEV
  • Complete uitrusting
  • Stevige demping als ST-Line
  • Geen verschuifbare achterbank
  • Presentatie infotainment wat verouderd

Je moet maar enkele meters achter het stuur van de Puma van het derde modeljaar zitten om overtuigd te worden: zelfs in zijn nieuwe gedaante als compacte SUV blijft de kleine katachtige van Ford dynamisch en aangenaam om mee te rijden. In dat opzicht blijft de verwantschap met de Puma coupé uit de vorige eeuw intact. Maar de Puma van vandaag heeft nog veel meer te bieden, zowel op vlak van praktische bruikbaarheid als op vlak van zijn slim geëlektrificeerde motorisaties.

Verbeterde EcoBoost

Om zich aan te passen aan de omstandigheden, is het aanbod van de Puma geleidelijk gemoderniseerd sinds zijn lancering in 2020. De dieselmotoren, die vooral in dit segment zienderogen aan populariteit verliezen, en de ‘gewone’ benzinemotoren zijn verdwenen uit het gamma. Tegelijkertijd is de milde hybridisering veralgemeend geworden. Naast de sportieve ST-versies met manuele versnellingsbak of de ST Powerhift met automaat, bestaat het ‘klassieke’ gamma van de Puma voortaan exclusief uit de 1.0 EcoBoost driecilinder benzine die opgepept wordt door een milde hybridisering op 48 volt (mHEV). Een veel levendigere motor dan zijn cilinderinhoud van amper 999 cm³ doet vermoeden, zoals we verder nog bespreken.

Kampioen op praktisch vlak

Het goede nieuws is dat deze elektrificatie geen praktische compromissen met zich meebrengt. Ford heeft namelijk de indeling van zijn Puma ‘mild hybrid’ aangepast zodat de 48 volt-batterij die de starter-generator voedt geen extra plaats meer inneemt in de koffer, zoals bij de eerste exemplaren wel nog het geval was. Deze batterij zit voortaan onder de achterbank verstopt en is dus niet meer te zien. Alle Puma’s hebben nu dus hetzelfde referentiële laadvolume binnen het segment van 456 liter, inclusief de 80 liter die de unieke MegaBox toevoegt.



Ter herinnering: deze grote bak in de dubbele bodem van de koffer maakt het niet enkel mogelijk om hoge voorwerpen te vervoeren, maar het is ook een handige plek om vuile spullen in mee te nemen. Zijn waterdichte voering en de stop op de bodem maken het namelijk mogelijk om de bak uit te wassen met water. Natuurlijk neem je niet elke dag een palmboom of modderlaarzen mee, maar de grote en diepe opbergbak is wel erg praktisch.

Een goed compromis

Meer algemeen gezien biedt de Puma een uitstekend compromis tussen formaat en binnenruimte. Met een lengte van ongeveer 4,20 m (4,19 m of 4,21 m met de sportieve bodykit van de ST-Line) is de Puma duidelijk op zijn gemak in een stedelijke omgeving, terwijl hij toch een voor het segment genereuze zitruimte biedt voor de passagiers achteraan. Vergeleken met de Fiesta waarvan hij technisch is afgeleid, geniet de Puma namelijk van een 10 cm langere wielbasis (2,59 m tegenover 2,49 m), wat net genoeg extra beenruimte biedt voor de achterpassagiers. Wil je nog meer licht scheppen aan boord, dan is het ook mogelijk om voor een panoramisch schuifdak te kiezen voor 890 euro.

Sync 3, functioneel als steeds

Vooraan zit nog steeds hetzelfde dashboard als bij de lancering van de Puma. Het gros van de evoluties die verwacht worden voor de facelift van het model, die in 2024 onthuld zou moeten worden, zou dan ook te maken hebben met de modernisering van zijn infotainment, dat stilletjes aan wat verouderd begint te ogen vergeleken met de recentere aanraakschermen. Maar het standaard meegeleverde Sync 3-scherm van 8 inch blijft erg gemakkelijk in gebruik en omvat een ingebouwde navigatie en de mogelijkheid om je smartphone te koppelen via Android Auto of Apple CarPlay. Verder kan de Puma nog rekenen op een uitgebreide technologische uitrusting voor zijn segment. Zeker als je voor het Driver Assistance Pack kiest (1.210 euro), dat onder meer een noodremhulp, dodehoekmonitor, adaptive cruise control en een uitwijkassistent toevoegt, die een ongeval kan voorkomen door een impuls te geven aan het stuur.

Efficiënte boost

De 1.0 EcoBoost-driecilinder was al overtuigend als klassieke verbrandingsmotor, en is dat nog meer in deze nieuwe mild hybride versie. Als mHEV krijgt hij namelijk een starter-generator van 11,5 kW, gevoed door een 48 V-batterij. Die laadt automatisch bij tijdens het (af)remmen, om vervolgens een elektrisch duwtje in de rug te kunnen geven tijdens het accelereren. Daarmee wordt het benzineverbruik verlaagd en krijgen de prestaties een kleine boost.

Ford biedt twee vermogensversies aan in de Puma: 125 pk en 155 pk. Voor een klassieke gezinswagen is de versie met 125 pk al erg overtuigend. De hulp van de kleine elektromotor levert vlotte hernemingen op, ook bij lage toerentallen. Je kan dus genieten van een soepele en aangename motor, die al 210 Nm koppel biedt. Bij een normale tot vlotte rijstijl is het verschil met de versie met 155 pk (240 Nm) dus eerder beperkt. Die versie krijgt vooral de voorkeur als je graag het onderste uit de kan haalt. Bij een sportievere rijstijl raakt de EcoBoost mHEV 155 pk minder snel buiten adem dan zijn kleine broer en maakt hij meer vaart. In beide gevallen is het trouwens mogelijk om de manuele zesbak in te ruilen voor een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Deze Powershift-automaat is ook erg overtuigend in gebruik. Je betaalt er wel 1.800 euro extra voor.

Katachtig, ook op hoge pootjes

Zoals we hierboven al schreven, en ook al staat hij hoger op zijn pootjes dan zijn voorganger, blijft de huidige Puma leuk om mee te rijden. Dat is nog meer het geval als je voor een van de ST-Line-versies kiest (ST-Line, ST-Line X of ST-Line V) die kunnen rekenen op een verstevigde ophanging. Deze hebben de voorkeur als je graag af en toe de bochten aaneenrijgt, al betekent dat ook dat je dagelijks te maken hebt met een wat harder onderstel (vooral als je ook voor grote velgen kiest, tot 19 inch). Maar anders bieden de Titanium en Titanium X een soepelere demping, terwijl de koetswerkbewegingen nog steeds vrij goed onder controle blijven.

Prijs Ford Puma 2023

Ford biedt de Puma 1.0 EcoBoost mHEV 125 pk aan vanaf 27.700 euro in de Titanium-uitvoering, die al een vrij complete basisuitrusting krijgt. Ben je gevoelig voor de charmes van de ST-Line, dan stijgt de basisprijs tot 29.200 euro voor dezelfde motor. Ter info: voor een nog beter uitgeruste Puma ST-Line X aangedreven door de 155 pk sterke EcoBoost Hybrid mag je rekenen op een catalogusprijs van 32.650 euro.



Ons verdict

Hoewel de Puma ongetwijfeld een van de meest dynamische compacte SUV’s op de markt is, schittert hij niet enkel in de bochten. Zijn slimme praktische aspecten (met onder meer zijn grote koffer) en de efficiëntie van zijn geëlektrificeerde EcoBoost-motor maken hem nog steeds tot een van de meest complete aanbiedingen van zijn segment.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Puma? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Puma zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km