Testen

Test: Ford Puma ST Powershift, klein maar dapper!

De kleine 1.0 EcoBoost van Ford wordt gekoppeld aan een milde hybridisatie en een Powershift-automaat met dubbele koppeling om de sportieve Puma ST van pit te voorzien tegen lagere kosten. Maar gaan ratio en passie wel samen? Niets is onmogelijk als je erin gelooft!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 juli 2023
  • Ford
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Efficiënte automaat
  • Dynamisch weggedrag
  • Nog steeds praktisch
  • Stevige ophanging bij lage snelheden
  • Geen sperdifferentieel beschikbaar
  • Geen schakelknoppen op de automaatpook

Hoewel Ford zijn strategie duidelijk naar een volledig elektrische toekomst heeft gericht, kunnen we nog even genieten van het werk van de gepassioneerde liefhebbers binnen het merk om ons enkele juweeltjes te bezorgen. Denk maar aan de recente Ford Focus ST met Track Pack, of nog aan de beperkte reeks Fiesta ST Edition. In een tijd waarin betaalbare sportmodellen geleidelijk uit de catalogi van de concurrentie verdwijnen, komt Ford nog eens terug met een nieuwe aandrijflijn voor de sportieve versie van zijn compacte SUV Puma.

De Puma ST werd tot nu toe enkel aangeboden met de 1,5 liter-driecilinder turbo van 200 pk (en 320 Nm), gekoppeld aan een manuele zesbak – net als zijn kleine broertje Fiesta ST. Voortaan kan je de SUV echter ook kiezen met de 1.0 EcoBoost Mild Hybrid in combinatie met de Powershift-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Daarmee wordt er voldaan aan de wensen van klanten die een automaat willen en die op zoek zijn naar een fiscaal gunstigere (en iets zuinigere) motor. Zonder daarbij de sportieve kenmerken van de Puma ST en zijn krachtige prestaties uit het oog te verliezen. In deze nieuwe versie wordt de kleine 1.0 EcoBoost van Ford opgevoerd tot 160 pk, met nog een elektrisch hulpje van 10 pk. Zijn maximale koppel bedraagt 248 Nm.

Identieke look, met Azura erbij

Waar de ST met handbak de opvallende Mean Green-lakkleur introduceerde voor de Puma, debuteert deze ST Powershift met de kleur Azurablauw. Voor de rest is er geen verschil te bemerken tussen de Puma ST en de Puma ST Powershift. Ze hebben dezelfde cosmetische en aerodynamische opzetstukken die typisch zijn voor de ST-versie, zowel voor- als achteraan, dezelfde dubbele uitlaatpijp, 19 inch-velgen en de opvallende achterspoiler.

Ook aan boord zijn dezelfde details terug te vinden. Naast enkele rode stiksels en ST-logo’s, zijn er uitstekende kuipzetels aanwezig en enkele specifieke sneltoetsen op het stuur. De ‘S’-knop brengt je direct naar de Sport-modus. Met de ‘Mode’-knop kan je dan weer wisselen tussen Eco, Normal, Sport en Low Grip. Op de ST Powershift is er dus geen ‘Track’-modus, die voorbehouden blijft aan de krachtigere ST met handbak. Die ST van 200 pk is dan ook de enige versie die met het optionele Performance Pack kan worden uitgerust (voor 1.365 euro), waarvoor Ford je onder meer een sperdifferentieel meelevert.



Praktische sportieveling, maar een beetje stevig

Qua infotainment krijg je standaard het Sync 3-systeem mee van Ford (8 inch-aanraakscherm met Apple CarPlay, Android Auto, GPS, stembediening, enzovoort). ST of niet, de Puma heeft ook nog steeds zijn praktische details die het dagelijkse leven aangenamer maken. Dat betekent een uitstekende binnenruimte voor zijn formaat, een grote koffer (456 l) met daaronder nog de MegaBox. Daarmee kan je niet enkel hoge voorwerpen vervoeren in de kofferbak, maar ook vuile spullen netjes opbergen. Dankzij de plastic bekleding en de afvoer aan de bodem kan je die bak namelijk gemakkelijk afwassen met water.

Vergeleken met de ‘gewone’ Puma’s moet je echter rekening houden met een stevige ophanging, die nogal stuiterig aanvoelt bij lage snelheden. Gezien het dynamische potentieel van de ST-versies is het niet meer dan logisch dat er stijvere veren zijn gemonteerd.

Plezier verzekerd...

Dat kleine ongemak is echter snel vergeten zodra je een bochtige weg inslaat. Om te beginnen omdat die stevige ophanging bij lage snelheden steeds efficiënter wordt naarmate je het tempo opvoert. Maar ook omdat de Puma ST (Powershift of niet) een uitstekende balans kan voorleggen bij sportief rijden. De voortrein reageert snel (+25% stijver dan de klassieke Puma) en blijft vrij scherp, zelfs zonder het optionele sperdifferentieel. De Puma ST Powershift grijpt wat minder snel aan bij het accelereren dan de Puma ST met Performance Pack. Maar gezien het lagere koppel dat naar de voorwielen wordt gestuurd, is de afwezigheid van een mechanische sper geen groot gemis.

De achteras blijft ook goed meespelen, ook als je een scherpe bocht ingaat, terwijl je kan spelen met de gewichtsverdeling om de koets te doen roteren. Voeg daar nog efficiënte remmen aan toe (325 mm grote schijven vooraan, +17% t.o.v. de gewone Puma) die lang bij de les blijven (toch op de openbare weg), en je hebt een compacte SUV die echt een plezier is om mee te rijden. Het zijn zelfs dezelfde aangename sensaties als in de Puma ST 1.5 van 200 pk, die ook quasi hetzelfde leeggewicht heeft (1.358 kg) als deze Puma ST 1.0 met zijn Powershift-automaat (1.394 kg).

... en overtuigende prestaties

Het goede nieuws gaat verder op mechanisch vlak. Toegegeven, de Puma Powershift haalt niet dezelfde prestaties als zijn evenknie met manuele versnellingsbak. Maar het verlies blijft beperkt. Dat zie je al op papier: de 0-100 km/u duurt 7,4 seconden in plaats van 6,7 seconden, en de topsnelheid bedraagt ‘maar’ 210 km/u in plaats van 220 km/u. Maar ook in de praktijk geniet de Puma ST Powershift van zijn milde hybridisatie om een elektrische boost te geven aan de verbrandingsmotor bij hernemingen. Het maximumkoppel stijgt dan van 200 naar 248 Nm (bij 3.000 toeren), wat een mooie souplesse geeft in gebruik. En ook aan de andere kant van de toerenteller blijft de motor levendig. De kleine driepitter van 999 cm³ blijft duwen en geraakt niet buiten adem, zelfs tot aan de rode zone.

Ook de Powershift-automaat is goed afgesteld, zowel als je hem zelf laat beslissen of als je de controle overneemt via de lepels aan het stuur. Er is bovendien een echte manuele modus waarmee de bestuurder zelf zijn beslissingen mag maken, ook al betekent dat de begrenzer aantikken zonder automatisch op te schakelen. Een kleine misser: de automaatpook heeft geen knoppen om via die weg van versnelling te wisselen.

Prijs Ford Puma ST Powershift

Puma ST of Puma ST Powershift: de keuze tussen de twee zal je niet maken op basis van de catalogusprijs. Ford biedt beide varianten namelijk aan voor exact dezelfde vanafprijs van 37.300 euro. Naast je eigen voorkeur voor een automaat of net niet, zullen het dan de belastingen zijn die de doorslag geven op basis van de motorisatie. In Vlaanderen blijven de verschillen vrij beperkt, met een BIV en een jaarlijkse belasting van respectievelijk 422,11 euro en 140,2 euro voor de ST Powershift, tegenover 642,78 euro en 235,46 euro voor de ST 1.5. In Wallonië en Brussel betaal je daarentegen respectievelijk 1.239 euro en 154,04 euro voor de ST Powershift, tegenover maar liefst 2.478 euro (+100 euro ecomalus) en 248,95 euro voor de Puma ST met handbak.

Qua verbruik heeft de ST Powershift opnieuw een groot voordeel. Wij wisten een praktijkverbruik te halen van ongeveer 7 l/100 km met een lichte voet en ongeveer 9 l/100 km aan een sportief tempo, wat zo’n 2 l/100 km minder is dan bij de Puma ST met handbak, die we eerder in dezelfde omstandigheden hebben getest.

Ons verdict

De Puma ST Powershift compenseert zijn iets minder explosieve prestaties ten opzichte van de manuele versie door een enthousiaste en soepele motor, die toch een pak zuiniger is. Bovendien is zijn automaat comfortabel voor dagelijks gebruik en reactief als je het tempo opvoert. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Puma? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Puma zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km