Testen

Test: Hongqi e-HS9, indrukwekkende én teleurstellende SUV...

Hongqi wordt bij ons gelanceerd met een luxueuze en gigantische elektrische SUV met de naam E-HS9, die tot 7 passagiers kan vervoeren. Moeten de Europese zwaargewichten zich zorgen maken?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 maart 2024
  • Hongqi
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijgedrag
  • Comfort
  • Materialen en afwerkingskwaliteit
  • Binnenruimte
  • Gigantisch stroomverbruik
  • Laadsnelheid beperkt tot 140 kW
  • Enorm breed
  • Merkimago nog onbekend in Europa

Voor we aan deze test van de E-HS9 beginnen, is het misschien een goed idee om nog eens op te frissen wat Hongqi precies is. De constructeur achter deze gigantische elektrische SUV is niets minder dan het oudste Chinese automerk van allemaal, en ook nog eens de officiële leverancier van de lokale staatsvoertuigen, waaronder de limousine van president Xi Jinping. Hongqi betekent trouwens ‘rode vlag’ in het Chinees. Om maar te zeggen dat de constructeur zich opwerpt als een premiummerk, om niet een luxemerk te zeggen!



Vleugje Rolls-Royce voor de Hongqi E-HS9

Als de E-HS9 je doet denken aan een model van een ander luxemerk, dat met de Spirit of Ecstasy op de motorkap, dan is dat niet toevallig. De designer van het model is dan ook overgekomen van Goodwood om bij Hongqi te werken! En met zijn lengte van 5,2 m, zijn breedte van 2,01 m en zijn hoogte van 1,73 m is hij ook zowat even groot als een Rolls-Royce. Het is dus een auto die indruk maakt en die hoofden doet draaien, zowel tijdens het rijden als geparkeerd, en dat ook dankzij de talloze LED-lampjes die zowat overal over het koetswerk zijn verspreid. Handig zijn wel de lichtjes op de C-stijl, die aangeven hoe vol de batterij is wanneer de E-HS9 aan de lader hangt.



Indrukwekkend aan de buiten- en binnenkant

De Hongqi E-HS9 maakt indruk langs de buitenkant, maar ook vanbinnen dankzij zijn 4 schermen die zowat het hele dashboard beslaan. 3 displays van 16,2 inch strekken zich uit over de breedte, terwijl een vierde scherm aan het uiteinde van de middenconsole ingezet wordt als bediening voor de airco en de massagezetels. Wat een luxe! Maar helaas zijn de schermen minder aangenaam in gebruik. Ze reageren allemaal vrij traag, en ook de interface ziet er verouderd uit... Zelfs Android Auto en Apple CarPlay werken enkel met een kabel! 

Niet bepaald 2024, of zelfs 2023. Al is dat logisch, want deze E-HS9 is al sinds 2020 op de markt in China. Wat dan weer niet teleurstelt, zijn de materialen en de afwerking aan boord. Alles lijkt van metaal, hout, licht en leer te zijn gemaakt. En hoewel dat laatste soms slechts wordt gebruikt als lapje voor stukken hard plastic, moeten we toegeven dat Hongqi uitstekend werk heeft geleverd bij het assembleren van het interieur van zijn SUV.

Plaats op overschot

Dankzij zijn wielbasis van 3,11 m is de binnenruimte van de E-HS9 simpelweg gigantisch. De SUV kan zelfs 7 of 6 passagiers vervoeren, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Maar hoewel de passagiers op de tweede rij worden verwend, is de derde zitrij wat krapper. Er is plek voor een volwassene, maar die zal met zijn knieën en hoofd dicht tegen de zetels voor zich en het plafond aanschurken. Het zijn dus eerder noodzitjes.

Met een dergelijk formaat mag het ook niet verrassen dat de koffer eveneens gigantisch is. Je hebt 438 liter ter beschikking met alle zitplaatsen overeind, 1.184 liter achter de tweede zitrij en zelfs 1.814 liter wanneer alle achterzetels zijn neergeklapt! Optioneel is het zelfs mogelijk om nog een kleine laadruimte onder de motorkap toe te voegen.



Tot 405 kW (551 pk), 750 Nm en 551 km autonomie...

Er worden vier versies van de Hongqi E-HS9 ingevoerd naar ons land. En hoewel elke versie twee motoren heeft, hebben ze niet allemaal evenveel vermogen, noch dezelfde batterij. De instapversie Business krijgt 320 kW (435 pk) en 600 Nm om in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, met een batterij van 84 kWh om in theorie tot 396 km autonomie te halen. De Executive en President beschikken over 405 kW (551 pk) en 750 Nm om in 4,9 seconden naar 100 km/u te accelereren, met een batterij van 99 kWh voor tot 465 km WLTP-autonomie. Tenslotte is er nog de President Long Range, die zijn capaciteit ziet toenemen tot 120 kWh voor een maximaal rijbereik van 515 km. Maar dat is de theorie.

... of toch in theorie

In de praktijk haalden we een gemiddeld verbruik van maar liefst 35 kWh/100 km achter het stuur van de President Long Range. Het kostte ons zelfs heel wat moeite om kortstondig tot onder de 30 kWh/100 km te komen! Een volle batterij levert in de praktijk dus maar een actieradius van een dikke 300 km op, en dat ondanks zijn enorme capaciteit van 120 kWh. De instapversie met 84 kWh zal dus niet veel meer dan 200 km kunnen rijden alvorens je hem weer aan de lader moet hangen... Bovendien kan je maar met maximaal 140 kW bijladen aan een snellader (11 kW aan een gewone laadpaal). Lange afstanden zijn dus niet zijn sterkte, en dat is jammer, want zijn weggedrag stelt allerminst teleur!

Zeer overtuigend op de weg

Natuurlijk is een machine van dit formaat gevoelig aan de wind, en dat zowel lateraal als frontaal. Zijn regeneratieve remwerking is ook zeer licht voor een elektrische wagen. De E-HS9 is dan ook niet met één pedaal te besturen. En als aanvulling op de teleurstellende technologie aan boord, zijn de semi-autonome rijfuncties op de snelweg simpelweg niet in staat om de SUV in het midden van zijn rijstrook te houden. Jammer. Maar naast deze kleine tekortkomingen is de wegligging van de E-HS9 wel zijn grootste sterkte, nog meer dan zijn luxe aan boord!

De SUV heeft een zeer goede geluiddemping aan boord dankzij zijn dubbel glas, maar hij heeft ook een zachte en soepele ophanging. En ondanks dit uitstekende comfortniveau helt hij niet te veel over in de bochten, zeker voor een auto van dit formaat! Met dank aan de luchtvering, maar ook aan de Michelin-banden. Pas bij het remmen heb je door dat je met een bakbeest van 2,7 ton onderweg bent (2,5 ton als Business). De Hongqi E-HS9 is daarmee een waar plezier om mee te rijden, al moet je wel constant opletten met zijn breedte.

Prijs Hongqi E-HS9 2024

De Hongqi E-HS9 is beschikbaar in België vanaf 69.995 euro als Business, maar we raden je sterk aan om minstens voor de Executive te kiezen met zijn batterij van 99 kWh, die begint bij 79.995 euro. De President met zijn 6 zetels is beschikbaar vanaf 89.995 euro, terwijl de Long Range met de grootste batterij van 120 kWh begint bij 102.995 euro. Als kers op de taart is alles standaard inbegrepen. De enige manier om de factuur te spekken, is om enkele personalisatiemogelijkheden aan te vinken.



Ons verdict

Een ding is zeker: de Chinezen weten hoe ze auto’s moeten maken, en deze Hongqi E-HS9 is daarvan het bewijs! Ondanks de teleurstellende technologie, zeker voor een elektrische wagen, zijn zijn rijgedrag en de kwaliteit van zijn materialen en afwerking aan boord simpelweg onberispelijk. Akkoord, het is geen Rolls-Royce, verre van, maar deze elektrische SUV is dan ook een pak goedkoper dan de meeste luxewagens. Moeten de Mercedes EQS SUV en de Volvo EX90 dan bang zijn? Waarschijnlijk niet. Zijn te hoge verbruik in de praktijk, zijn beperkte laadsnelheid tot 140 kW en zijn nog onbestaande merkimago in Europa zullen waarschijnlijk nog te grote struikelblokken vormen voor de meeste klanten.

Hartelijk dank aan ULM Baisy-Thy Flight School voor het gebruik van hun faciliteiten.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste EV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km