Testen

Missie: Duitsers torpederen

Net zoals de Spitfire weerwerk bood aan de Messerschmitt in de Tweede Wereldoorlog, wil Jaguar niet langer de sympathieke figurant zijn op de de markt van de premiumberlines. Hoe het dat voor elkaar wil krijgen? Door met een kleinere dieselmotor af te dalen in het gamma en de XF tegelijk op te frissen. De Queen Mum maakt plaats voor Kate Middleton.
  • Piette François
  • 06 juli 2011
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Degelijk weggedrag
  • Duivelse maar beschaafde xfr
  • Geslaagde facelift
  • Interieursfeer
  • Overtuigende 2.2 diesel
  • Schitterende v6
  • 2.2 klinkt wat ruw
  • Te hoge co2-uitstoot voor fleetmarkt (149 g/km)
  • Te veel versnellingen (acht)
  • Verbruik (xfr)

Het kleed van een prinses 

Wie facelift zegt, zegt cosmetische aanpassingen. De nieuwe koplampen zoals die van de grote XJ, met led-dagrijverlichting als mascara, richten hun blik op de Duitse concurrenten. Met zijn nieuwe look maakt de XF een scherpe en grote indruk, alsof hij klaar is om zich vast te bijten in het asfalt dat te lang door de Duitse berlines bereden werd.

Om de wind te keren, speelt de Jaguar ook zijn elegantie uit. Hij heeft een klassevolle lijn waar ouderdom geen vat op heeft. Een lijn met achterlichten die er verfijnder uitzien dan ooit, maar ook een lijn die compromissen inhoudt. Qua zicht bijvoorbeeld, want driekwart achteruit zie je amper iets. Gelukkig heb je door de voorruit een mooi zicht op de motorkap met nieuwe vormen.

Herzien interieur

De heel aparte sfeer binnenin een Jaguar is ongetwijfeld een overtuigend argument voor klanten die de sombere Duitse interieur gewoon zijn. Een winnend team verander je niet of toch niet volledig. Jaguar heeft het interieur op een aantal kleine punten bijgewerkt. De zetels steunen beter (een gebrek van het vorige model), het instrumentenbord evolueert subtiel en het nieuwe audiosysteem van Bowers & Wilkins levert een vermogen van 1.200 watt. Helaas verknoeit deze installatie de boordplank met een luidspreker als een dikke puist, die reflecteert in de voorruit.

Bedreigde adel?

Na de ongelukkige ervaring met de X-Type houdt Jaguar vast aan zijn stand en waagt het zich niet aan uitstapjes richting de populaire modellen. Het gamma van de XF wordt weliswaar toegankelijker, maar zonder toegevingen. De viercilinder diesel is onvermijdelijk om veel te verkopen. Overschakelen op zo'n 'volkse' techniek tot daaraan toe, maar om het logo van Jaguar te verdienen moest deze viercilinder wel goede manieren leren. Dat is hij aan zijn stand verplicht.

Uit een cilinderinhoud van 2,2 liter puurt de motor een vermogen van 190 pk en een koppel van 450 Nm. Voor België is ook een teruggeschroefde versie met 163 pk en 400 Nm voorzien. De motor wordt standaard gekoppeld aan een automaat met acht (!) versnellingen. Deze XF is niets meer of minder dan de zuinigste Jaguar ooit: 5,4 l/100 km met een CO2-uitstoot van 149 g/km. Om die waarden te bereiken, is de motor uitgerust met een start-stopfunctie, die heel prompt werkt zodra je moet vertrekken en trillingen vermijdt. Een pareltje!

Is de motor ook de moeite? Laten we zeggen dat het resultaat eervol is, maar de Duitse concurrentie nog beter scoort qua prestaties en verbruik. Maar cijfers zeggen niet alles, vandaar dat we de XF getest hebben op de weg.

De andere motoren

Het is dieselgamma is heel uitgebreid. Het begint met de nieuwe 2.2 diesel (die je in een andere configuratie ook terugvindt onder de motorkap van de Land Rover Freelander, de toekomstige Range Evoque en... de Peugeot 508 en Citroën C5) met 163 of 190 pk. De top is de sterke 3.0 V6, die in de catalogus blijft maar zijn fiscaal vriendelijke variant met 211 pk verliest. Blijven over: de 'klassieke' variant met 240 pk en de S-versie met 275 pk. De volledig nieuwe automaat met acht versnellingen is beschikbaar op alle versies. Tot slot nog een tip om de verschillende XF'en te herkennen: de viercilinder heeft maar één uitlaat, de zescilinders hebben er telkens twee.

Het benzinegamma is veel eenvoudiger: alleen een V8, in een atmosferische versie met 385 pk en met 510 pk in de snelle XFR.

Op de weg

We beginnen deze eerste test met de nieuwe 2.2 diesel. Hij is opmerkelijk goed ingekapseld, maar toch dringt een geluid door dat meer past bij een taxi dan bij een edele kat. Teleurstellend, maar het was te verwachten gezien de architectuur van de motor. Afgezien van de klank, keuren we deze krachtbron helemaal goed. Zijn soepelheid bij lage toeren gaat gepaard met meer dan genoeg pit een je hoger in de toeren klimt. Hij presteert altijd. De zuinigheid moeten we nagaan tijdens een langere test, maar de viercilinder lijkt niet veel te drinken.

Uiteraard kunnen we niet om de V6 heen als het gaat om verfijning. Qua zachtheid en geluid is hij superieur aan de viercilinder. Voor die sterke punten betaal je een hoge prijs: in aankoop, qua taksen en ook qua verbruik, maar met de V6 heeft deze Jaguar scherpere tanden. Als je overtuigd bent van de V6, weet dan dat de versie met 240 pk ruim voldoende is. De S is een heuse raket!

En de versnellingsbak? Met acht verzetten lijkt hij meer bezig te zijn met de juiste versnelling te vinden dan het dikke koppel van de motor te laten betijen. De automaat twijfelt en reageert soms te laat. Maar laten we eerlijk zijn: de balans valt nog altijd heel positief uit, al is het maar door de boterzachte schakelbewegingen.

Het beest

Om deze bespreking te besluiten, nemen we nog kort het stuur van de XFR, gewapend met 510 pk. Een pittige ervaring met verduiveld snelle hernemingen. Het is een atleet, maar de XFR is als een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen: geen vernietigend geschreeuw maar een ingehouden rommelend geluid, geen brutale stoten maar geleidelijke kracht. Ondanks het uiterlijk van een roofdier kan hij spinnen als een lieve huiskat.     

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jaguar.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km