Testen

Test: KGM Grand Tivoli, rugzakje op

Om de renaissance als KGM extra in de verf te zetten, krijgt de verlengde SsangYong Tivoli een nieuwe neus. Een model dat schittert met zijn extra grote koffer.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 maart 2024
  • Ssangyong
3,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Royale kofferruimte
  • Levendige turbobenzine
  • 5 jaar garantie
  • Prijs/ruimte/uitrustingsverhouding
  • Onhandig gevormde koffer
  • Verbruik in de praktijk
  • Beperkt motorengamma
  • Model op leeftijd

De geschiedenis van SsangYong is niet bepaald rooskleurig te noemen. Het Koreaanse merk is keer op keer van moeilijkheden naar wedergeboorte gegaan. En nu herrijst de feniks opnieuw uit zijn as dankzij vers geld van de Zuid-Koreaanse industriële groep KG Group. In dit geval heeft de groep ook besloten om de naam van SsangYong te veranderen. Vanaf nu heet het merk officieel KG Mobility, of KGM voor de vrienden. Het speerpunt van deze renaissance is de gloednieuwe Torres SUV en de elektrische Torres EVX, maar ook de oudere modellen uit het SsangYong-gamma worden opnieuw onder de spotlight gezet. Zoals deze Tivoli, een model dat een eerdere wedergeboorte van SsangYong inluidde... in 2015, alvorens te verrassen met de verlengde Tivoli XLV in 2016. Dit model met zijn verlengde achterzijde kennen we nu als de Grand Tivoli en geniet nu van dezelfde cosmetische upgrades als de kleinere KGM Tivoli om zijn carrière te verlengen.

Gladgestreken neus

Om de buitenwereld te laten zien dat ze een nieuwe start maken, zijn de Tivoli en Grand Tivoli gladgestreken. De plastisch chirurg heeft zich geconcentreerd op de neus om ze jonger te doen ogen. Een operatie die eerder geslaagd is, maar hun nieuwe grille en het weghalen van alle SsangYong-badges op het koetswerk (al zal je KGM ook nergens terugvinden) zorgen niet voor een fundamenteel nieuwe look voor deze modellen, die inmiddels al meer dan 8 jaar oud zijn. Een gezegende leeftijd binnen de autowereld... Voor de volledigheid vermelden we nog dat de Tivoli’s nieuw schoeisel krijgen op 18 inch met een diamantgeslepen afwerking, en voor de gelegenheid ook een nieuwe introductiekleur: Iron Metal.

Atypisch profiel

Met een lengte van 4,23 m zit de Tivoli in het universum van de compacte SUV’s, zoals de Ford Puma (4,19 m) of de Renault Captur (4,23 m) om maar een paar van zijn talrijke concurrenten op te noemen.

De Grand Tivoli krijgt een meer dan 25 cm langer koetswerk om zijn praktische eigenschappen te verbeteren. Hoewel de modulaire platforms tegenwoordig schering en inslag zijn, raakt de Grand Tivoli niet aan de wielbasis (2,60 m) noch de spoorbreedte (1,55 m) van het basismodel. Zijn 25,5 cm aan extra lengte zijn volledig achter de C-stijl te vinden, alsof hij een rugzak heeft gekregen. De achteroverhang neemt dan ook toe van 74,5 cm tot bijna een meter (99,2 cm). 

De proporties van de Grand Tivoli zijn dus een beetje vreemd. Maar het zorgt wel voor een veel grotere koffer, die van 423 liter naar meer dan 700 liter groeit! Er zijn maar weinig modellen die 720 liter aan kofferruimte met 5 zitplaatsen overeind, of bijna 1,5 m³ (1.440 liter) met de achterbank plat bieden op een lengte van amper 4,48 m.

Ruim, maar...

Hoewel het volume indrukwekkend is, is de Grand Tivoli niet zo praktisch als een traditionele break. De tildrempel is hoog, de opening van de koffer is vrij smal en de drempel langs de binnenkant is ook vrij hoog, toch als je er niet voor kiest om de dubbele bodem te verhogen. De vrij prominente wielkasten achteraan kunnen het ook lastig maken om grote spullen in te laden.



Ouderwetse ergonomie (maar dat is goed!)

KGM heeft het interieur een klein beetje aangepakt bij deze naamsverandering. Maar ook hier blijven de verschillen subtiel (hertekende ventilatieroosters, nieuwe zetelbekleding, enz.). De algemene sfeer aan boord blijft echter sober en een beetje ouderwets. Maar afgezien van deze eerste indruk, moeten we toegeven dat het interieur eerder solide in elkaar zit en dat de algemene ergonomie vanop de bestuurderspost uitstekend is. De Grand Tivoli is oldschool en geeft rechtstreeks de toegang tot tal van functies via aparte knoppen. Wat een genot om de klimaatcontrole, de zetel- en stuurverwarming, de rijstrookassistent en noem maar op te bedienen zonder door een wirwar aan menu’s van een touchscreen te moeten navigeren!

Maar dat betekent niet dat de Grand Tivoli verouderd is. Hij heeft een digitale cockpit met een scherm van 10,25 inch dat heel wat informatie weergeeft. En centraal op het dashboard zit er ook een aanraakscherm van 8 inch (Smart Audio) of 9 inch (navigatie), afhankelijk van de gekozen uitvoering. Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar, maar enkel bedraad. Het scherm is groot genoeg om informatie leesbaar weer te geven, en de matte behandeling van het oppervlak maakt het gemakkelijk leesbaar. Op de topversie is de ingebouwde navigatie ook best efficiënt. Het toont bijvoorbeeld zelfs je gemiddelde snelheid in een zone met een trajectcontrole.

Een motor

De Grand Tivoli wordt vandaag enkel nog maar aangeboden met een 1.5 turbobenzine van 163 pk. De teruggetunede versie van 136 pk, die je wel op de kleine Tivoli kan krijgen, is niet beschikbaar als je voor de Grand kiest. Ook vierwielaandrijving is niet mogelijk in de verlengde versie. De enige keuze die je kan maken, is om de 1.5 turbo van 163 pk te koppelen aan een manuele of een automatische versnellingsbak, met in beide gevallen zes verzetten. Kies je voor de handbak, dan krijg je ook een klein beetje extra koppel (280 Nm in plaats van 260 Nm voor de automaat).

Geslaagde prestaties, maar...

Onderweg weet de KGM Grand Tivoli al snel te verleiden. Zijn geluiddemping is verzorgd, zijn bedieningen zijn goed gekalibreerd en zijn demping is ook geslaagd, zij het een beetje stevig. Het is geen toonbeeld van wendbaarheid, maar de Grand Tivoli is wel vrij dynamisch en efficiënt. Hij weegt dan ook slechts 30 kilo meer dan de kleine Tivoli en heeft dus bijna identiek dezelfde eigenschappen. Vooral omdat zijn motor levendig voor de dag komt. De 1.5 turbo drijft de Koreaanse SUV van 1.330 kilo met veel animo aan. Zijn automaat mist alleen een beetje reactiesnelheid bij een kickdown. En ook het start-stopsysteem is wat langzaam bij vertrek. Maar over het algemeen is de aandrijflijn geslaagd. Je moet echter met een (zeer) lichte voet rijden als je dichtbij het officiële WLTP-verbruik vanaf 7,2 l/100 km met de automaat wil komen. Wij haalden een reëel gemiddelde van iets meer dan 9 l/100 km.

Prijs KGM Grand Tivoli 2024

KGM rekent een meerprijs van 60 euro voor elke centimeter extra van de Grand Tivoli. Met andere woorden: voor de 25 cm langere versie betaal je 1.500 euro meer dan voor het kleinere model. Dat is een scherpe prijs, gezien de extra laadruimte die je ervoor krijgt. Het gamma van de Grand Tivoli is echter meer beperkt en heeft ook geen kale instapversie om de vanafprijs te drukken. Die is in België vastgelegd op 26.490 euro (Amber) met de handbak, of 28.190 euro met een automaat. De prijslijst loopt op tot de Sapphire-versie, die enkel met een automaat beschikbaar is en 34.690 euro kost. En je kiest best de uitvoering die het meeste bij je noden past, want losse opties zijn er niet. Enkel de metallic lak kan je kiezen, voor een meerprijs van 500 euro. In alle gevallen geeft KGM een garantie van 5 jaar/100.000 km.

Ons verdict

De Grand Tivoli biedt waar voor zijn geld, zowel qua laadvolume, uitrusting en prestaties. Maar het model is niet meer van de jongste ondanks zijn nieuwe gezicht, met een kofferruimte die toch minder praktisch is dan die van een break, en een benzinemotor die niet erg zuinig is in gebruik.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een SsangYong/KGM? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste SsangYong-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km