Testen

De erfgename maakt zich een plaatsje onder de zon

Een succesmodel vervangen is nooit een gemakkelijke zaak. En zeker niet wanneer het gaat om een voertuig dat een nieuwe trend (her)invoert. Na een 206 CC die de voorspellingen qua verkoopcijfers de lucht deed ingaan, volgt de 207 CC hier logischerwijze de revolutie die de 206 toen aanzette. Volgens dezelfde formule, 2+2 met hard-top, rekent deze 207 CC dadelijk op een paar werkelijk concurrerende motors.
  • Piette François
  • 02 augustus 2007
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Lijn
  • Veelzijdigheid
  • Wegligging/comfort
  • Achterste plaatsen niet bruikbaar
  • Beperkt prestatievermogen
  • Verbruik
Stijl Buitengewoon katachtig, vervangt de 207 CC voordelig de 206 die destijds verraste door zijn kofferverstevigingen. De lijn is gladder, eleganter, met een grein agressiviteit op de voorzijde. Een katachtige blik dat een indruk van sportiviteit geeft. Deze lage en dynamische silhouet schenkt hem een volmaakt sympathiek aanzicht. Motor De vroegere 1.6 van 110 pk maakt deel uit van het verleden, en de nieuwe motor, met dezelfde cilinderinhoud, werd ontwikkeld in samenwerking met BMW. Een waarborg van plezier en rendement, bevestigd door de volgende eigenschappen : 120 pk die aan de voorwielen bezorgd worden op 6.000 rpm, en een koppel van 160 Nm aan 4.250 rpm. Vleiende waarden voor de cilinderinhoud ! Noteer dat deze motorisering ook in de Mini Cooper zit. Waarschijnlijk te wijten aan de belangrijke massa van deze cabrio, dit neemt niet weg dat wij hetzelfde rijplezier niet terugvonden die we in de Mini ondervonden, al zit er exact dezelfde mechanica in. Elastisch, hij ondervindt teveel moeite om een voldoende dynamisme te verschaffen ! En men mag ook niet rekenen op de versnellingspook om een inhaling te wagen. De motor is niet in fout, maar degelijk wel de massa, wat tot gevolg heeft dat men de toerenteller boven de 4.000 rpm moet behouden om een diepe slaapzucht te vermijden. De prestaties zijn dus openhartig ontgoochelend, wat het rijplezier aanzienlijk bestraft. De versnellingsdoos bevat 5 goed opgestelde schakelingen. Maar gezien de zwakke koppeling, had een 6-doos betere oplevingen toegestaan. Wat betreft de bediening is het genoegen nogal middelmatig, met een tekort aan netheid in de vergrendelingen. Wegligging Ondanks zijn elektronische bijstand, vertoont de stuurinrichting zich opmerkelijk goed verdeeld en precies. Het voorstel is scherp en schrijft zich zonder aarzelen in de bochten. Het achterstel werd ook juist bestudeerd. Een goede Peugeot dus en het geheel is levendig en doeltreffend. Het remmen doet perfect zijn job, met een precieze dosering en een voldoende weerstandsvermogen. Comfort Het compromis comfort/wegligging is altijd een beetje een specialiteit van het merk geweest. De ingenieurs hebben ons dus opnieuw in de watten gelegd qua regelingen. De veringen verdragen geen enkele kritiek en filteren doeltreffend elke oneffenheid van het wegdek. De zetels ondersteunen goed en de leefbaarheid vooraan is behoorlijk. Daarentegen kan men hetzelfde niet zeggen over de achterplaatsen. De ruimte is er beperkter en men zal er een schoenlepel bij moeten halen voor de mensen met armen en benen. De verticale rugleuning zal het bezoek aan een kinesist aanmoedigen. Men kan zowel deze 207 CC beschouwen als een tweeplaats met ruimte achteraan voor de bagages. De ergonomie is typisch PSA en men wordt het aantal bedieningen héél vlug gewoon. Ook niets te verwijten qua luchtverplaatsing noch geluiddemping. Tarieven en uitrustingen Voor 18.300 €, biedt de 207 CC standaard : de hulp bij noodremmen, het volledige pakket airbags (frontale, zijdelingse en knie), de mistlichten, de verwarmde elektrische achteruitkijkspiegels, de CD speler, met bediening aan het stuur, de boordcomputer en zelfs een bagagenet ! In de afdeling opties vindt men : het ESP systeem (500 €), de manuele airconditioning (1.100 €), het zichtbaarheidpack (automatische aanzetting van de dimlichten, buitenspiegels elektrisch inklapbaar, de electrochrome binnenspiegel) voor 200 €, het PDC systeem achteraan (300 €), de snelheidsregelaar voor 300 € en de keuze in een set radio’s. De ‘Pack’ versie (20.800 €), voegt op zijn lijst met standaarduitrustingen : het ESP systeem, de statische directionele verlichting, de automatische airco, het zichtbaarheidpack, de metalen velgen en de MP3 radio. De automatische 4-doos is eveneens beschikbaar op deze versie in ruil voor 1.100 €. Besluit Het is moeilijk om aan een dergelijk leuk snoetje te weerstaan ! Des te meer aangezien hij zich vergezeld van een paar doeltreffende argumenten, zijnde een goed bestudeerde prijs, een degelijke uitrusting, een uitstekend comfort en een goede wegligging. Jammer dat de motor niet op hetzelfde niveau staat, want hij eist onophoudelijke schakelingen om in het ritme te kunnen blijven. Maar dit zou normaal de waardige opvolging door deze 207 CC niet moeten verduisteren ! En zelfs niet indien zijn micro achterplaatsen beter passen aan valiezen dan aan personen !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km