Testen

De erfgename maakt zich een plaatsje onder de zon

Een succesmodel vervangen is nooit een gemakkelijke zaak. En zeker niet wanneer het gaat om een voertuig dat een nieuwe trend (her)invoert. Na een 206 CC die de voorspellingen qua verkoopcijfers de lucht deed ingaan, volgt de 207 CC hier logischerwijze de revolutie die de 206 toen aanzette. Volgens dezelfde formule, 2+2 met hard-top, rekent deze 207 CC dadelijk op een paar werkelijk concurrerende motors.
  • Piette François
  • 02 augustus 2007
  • Peugeot
  • 194 weergaven
Voor- en nadelen
  • Lijn
  • Veelzijdigheid
  • Wegligging/comfort
  • Achterste plaatsen niet bruikbaar
  • Beperkt prestatievermogen
  • Verbruik
Stijl Buitengewoon katachtig, vervangt de 207 CC voordelig de 206 die destijds verraste door zijn kofferverstevigingen. De lijn is gladder, eleganter, met een grein agressiviteit op de voorzijde. Een katachtige blik dat een indruk van sportiviteit geeft. Deze lage en dynamische silhouet schenkt hem een volmaakt sympathiek aanzicht. Motor De vroegere 1.6 van 110 pk maakt deel uit van het verleden, en de nieuwe motor, met dezelfde cilinderinhoud, werd ontwikkeld in samenwerking met BMW. Een waarborg van plezier en rendement, bevestigd door de volgende eigenschappen : 120 pk die aan de voorwielen bezorgd worden op 6.000 rpm, en een koppel van 160 Nm aan 4.250 rpm. Vleiende waarden voor de cilinderinhoud ! Noteer dat deze motorisering ook in de Mini Cooper zit. Waarschijnlijk te wijten aan de belangrijke massa van deze cabrio, dit neemt niet weg dat wij hetzelfde rijplezier niet terugvonden die we in de Mini ondervonden, al zit er exact dezelfde mechanica in. Elastisch, hij ondervindt teveel moeite om een voldoende dynamisme te verschaffen ! En men mag ook niet rekenen op de versnellingspook om een inhaling te wagen. De motor is niet in fout, maar degelijk wel de massa, wat tot gevolg heeft dat men de toerenteller boven de 4.000 rpm moet behouden om een diepe slaapzucht te vermijden. De prestaties zijn dus openhartig ontgoochelend, wat het rijplezier aanzienlijk bestraft. De versnellingsdoos bevat 5 goed opgestelde schakelingen. Maar gezien de zwakke koppeling, had een 6-doos betere oplevingen toegestaan. Wat betreft de bediening is het genoegen nogal middelmatig, met een tekort aan netheid in de vergrendelingen. Wegligging Ondanks zijn elektronische bijstand, vertoont de stuurinrichting zich opmerkelijk goed verdeeld en precies. Het voorstel is scherp en schrijft zich zonder aarzelen in de bochten. Het achterstel werd ook juist bestudeerd. Een goede Peugeot dus en het geheel is levendig en doeltreffend. Het remmen doet perfect zijn job, met een precieze dosering en een voldoende weerstandsvermogen. Comfort Het compromis comfort/wegligging is altijd een beetje een specialiteit van het merk geweest. De ingenieurs hebben ons dus opnieuw in de watten gelegd qua regelingen. De veringen verdragen geen enkele kritiek en filteren doeltreffend elke oneffenheid van het wegdek. De zetels ondersteunen goed en de leefbaarheid vooraan is behoorlijk. Daarentegen kan men hetzelfde niet zeggen over de achterplaatsen. De ruimte is er beperkter en men zal er een schoenlepel bij moeten halen voor de mensen met armen en benen. De verticale rugleuning zal het bezoek aan een kinesist aanmoedigen. Men kan zowel deze 207 CC beschouwen als een tweeplaats met ruimte achteraan voor de bagages. De ergonomie is typisch PSA en men wordt het aantal bedieningen héél vlug gewoon. Ook niets te verwijten qua luchtverplaatsing noch geluiddemping. Tarieven en uitrustingen Voor 18.300 €, biedt de 207 CC standaard : de hulp bij noodremmen, het volledige pakket airbags (frontale, zijdelingse en knie), de mistlichten, de verwarmde elektrische achteruitkijkspiegels, de CD speler, met bediening aan het stuur, de boordcomputer en zelfs een bagagenet ! In de afdeling opties vindt men : het ESP systeem (500 €), de manuele airconditioning (1.100 €), het zichtbaarheidpack (automatische aanzetting van de dimlichten, buitenspiegels elektrisch inklapbaar, de electrochrome binnenspiegel) voor 200 €, het PDC systeem achteraan (300 €), de snelheidsregelaar voor 300 € en de keuze in een set radio’s. De ‘Pack’ versie (20.800 €), voegt op zijn lijst met standaarduitrustingen : het ESP systeem, de statische directionele verlichting, de automatische airco, het zichtbaarheidpack, de metalen velgen en de MP3 radio. De automatische 4-doos is eveneens beschikbaar op deze versie in ruil voor 1.100 €. Besluit Het is moeilijk om aan een dergelijk leuk snoetje te weerstaan ! Des te meer aangezien hij zich vergezeld van een paar doeltreffende argumenten, zijnde een goed bestudeerde prijs, een degelijke uitrusting, een uitstekend comfort en een goede wegligging. Jammer dat de motor niet op hetzelfde niveau staat, want hij eist onophoudelijke schakelingen om in het ritme te kunnen blijven. Maar dit zou normaal de waardige opvolging door deze 207 CC niet moeten verduisteren ! En zelfs niet indien zijn micro achterplaatsen beter passen aan valiezen dan aan personen !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km