Testen

Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport vs Toyota Yaris GRMN: puristenbattle

Wie van hot hatches houdt, kan dankzij Peugeot Sport terecht bij de 208 GTi. Maar is die heet genoeg om het op te nemen tegen de Toyota Yaris, wanneer die onder handen genomen is door Gazoo Racing?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 mei 2018
  • Peugeot
Peugeot 208
  • Dynamisch weggedrag
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Bijtkracht en uithouding remmen
  • Doeltreffende mechanisch zelfsper
  • Veerhoogte van de versnellingspook
  • Mist wat sensaties
  • Banale klank
  • Productie gestopt
Toyota Yaris
  • Charismatische motor
  • Bedwelmende sound
  • Doeltreffende mechanisch zelfsper
  • Levendigheid
  • Werkelijk verbruik
  • Draaicirkel
  • Wat hoge rijpositie
  • Al volledig uitverkocht

Bij onze eerste test van de Yaris GRMN waren we zodanig onder de indruk van de Japanse hot hatch dat we moesten terugdenken aan enkele jaren eerder, toen we de beperkte reeks “30th” van Peugeot Sport op basis van de 208 GTi testten. In de niet-beperkte reeks heet die gewoon 208 GTi by Peugeot Sport. Zijn productie loopt wel stilaan op zijn laatste benen. Hoog tijd om beide uitdagers tegenover elkaar te zetten… voor het te laat is.

Afwerking en uitrusting: gelijkspel

Geen gezinsbreaks die we hier vergelijken, dus de uitrusting uitvlooien en naast elkaar leggen doen we niet. Wel kunnen we bevestigen dat alle noodzakelijke items aanwezig zijn op vlak van comfort, connectiviteit en functionaliteit. Weliswaar met een klein voordeel voor de Yaris GRMN, waarbij je handenvrij kunt starten, terwijl je de sleutel bij de Peugeot nog in het contact moet steken. De Fransman beschikt dan weer over velgen die een duim groter zijn: 18 tegenover 17 duim. Sportief gezien hebben beide kemphanen een Torsen-sperdifferentieel, en grotere remmen.

Comfort: punt voor Peugeot

Dergelijke hot hatches koop je natuurlijk niet voor hun rijcomfort. De Peugeot noch de Toyota kan de oneffenheden in het asfalt vlekkeloos filteren. In beide gevallen reageert de ophanging af en toe weinig vergevingsgezind. De 208 GTi is de minder extreme van de twee, heeft een soepelere motor en klinkt minder door in het interieur. De sportzetels van de Fransman hebben trouwens zachtere zijwangen, en maken het dus iets makkelijker om in te stappen.

Motor: punt voor Toyota

Maar zoek je naar sensaties, dan moet je bij de Japanner zijn. In tegenstelling tot de 1.6 turbo van de Peugeot bedient de 1.8 in de Yaris zich van een compressor. De 1.6 THP van de Peugeot klimt lineair in de toeren en geraakt tegen de rode zone buiten adem. Tegelijk klinkt hij relatief bedeesd in het interieur. De Toyota geeft zijn koppel al onderin de toeren af met een duidelijk hoorbare stem, en wordt explosiever naarmate de toeren toenemen. Ook het uitlaatgeluid neemt toe, en klinkt allesbehalve kunstmatig. Je hoeft maar naar de enorme installatie rechts onderaan de GRMN te kijken om te zien waar dat vandaan komt.

Cijferliefhebbers: de Toyota Yaris GRMN produceert 212 pk en 250 Nm, de 208 GTi by Peugeot Sport 208 pk en 300 Nm. De lichtere Japanner doet 6,4 seconden over de sprint naar 100 km/u, de Fransman 6,5 seconden. Wie het aan boord van een amper vier meter lange auto durft te wagen: de topsnelheid bedraagt in beide gevallen 230 km/u.

Weggedrag: gelijkspel

Net als hun motorkarakter is ook hun weggedrag verschillend. Wie de efficiëntste is? De Peugeot. Dat heeft hij grotendeels aan zijn Michelins te danken: de Pilot Super Sports (205/40 ZR18) kleven aan de weg. Bij het remmen en in snelle bochten is hij ongelooflijk stabiel. De Yaris GRMN is met zijn Bridgestone Potenza RE 050 A-rubber (205/45 R17) veel levendiger. Zowel bij het accelereren (waarbij het differentieel voor reacties in het stuur zorgt) als bij het remmen. De vooras is nerveuzer en vraagt meer toewijding als je er alles uit wilt halen. Welke van de twee het spannendste rijdt? De Toyota.

Prijs: punt voor Peugeot

Dit hoofdstuk is snel besproken: Toyota bouwde slechts 400 exemplaren van zijn Yaris GRMN voor Europa (en 200 exemplaren voor Japan) en ze zijn allemaal verkocht. De 208 GTi 30th was beperkt tot 800 exemplaren, maar de 208 GTi by Peugeot Sport niet. De driedeursversie van de 208 wordt sinds juni niet meer geproduceerd, dus de GTi verdwijnt ook uit de catalogus.

Een “recente tweedehands” Yaris GRMN vind je vooral in Duitsland voor ongeveer € 35.000, tegenover iets meer dan € 25.000 voor een Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport met lage kilometerstand. De 1.8 met compressor lust ten slotte iets meer dan de 1.6 turbo: reken op 1,5 tot 2 liter meer, afhankelijk van je rijstijl.

Besluit: winst voor Peugeot

De Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport haalt nipt de overwinning binnen. Hij is niet alleen enorm efficiënt, maar ook iets veelzijdiger, minder duur en makkelijker te vinden. Maar zoek je een explosieve auto met verzamelwaarde, dan moet je een Yaris GRMN scoren voor het te laat is. Deze charismatische auto mikt volledig op rijplezier. En zo komen we ze niet vaak (meer) tegen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km