Testen

Rijtest: BMW i8 Roadster, open en bloot

Vind je dat de BMW i8 niet genoeg aandacht naar zich toetrekt? Haal dan het dak er eens af. De Roadster maakt van deze hybride i8 een excentrieke supercar.

  • Bervoets Wim
  • 23 oktober 2018
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Excentrieke looks
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Verrassend rijgemak
  • Matig zicht rondom
  • Stevige prijs
  • Wat lastige in- en uitstap

En zeggen dat BMW in 2012 al een conceptversie van deze Roadster liet zien. Toch duurde het tot dit jaar voor de Beiers hun productieversie voorstelden. Bij het debuut van de i8 in 2014 waagde BMW zich voorzichtig aan de hybride supercar, maar al snel bleek de vraag naar een cabrioletversie groter dan verwacht. Fast forward naar 2018 en deze opvallend oranje (E-Copper is de juiste naam van de kleur) BMW i8 Roadster.

De tekentafel

Laten we meteen met de deur in huis vallen: deze Roadster is geen echte cabriolet, maar eerder een targa. Klap je de stoffen kap naar beneden, dan verdwijnt die netjes onder de B-stijlen en zakt de achterruit een beetje. De achterruit kun je met een druk op de knop helemaal laten zakken, het dak plooit in 15 seconden weg. Al rijdend lukt dat tot 50 km/u.

Geweldig is dat de BMW-ingenieurs probleemloos de vleugeldeuren heeft kunnen bewaren. Ze vormen natuurlijk een van de grootste attracties van de auto – bekijks verzekerd bij in- en uitstappen – maar kunnen wel eens voor moeilijkheden zorgen in parkeergarages met krappe plaatsen. Dat hebben we aan den lijve kunnen ondervinden…

De twee kleine zitjes achteraan in de Coupé sneuvelden wel in de Roadster. Maar omdat het dak compact kan worden opgevouwen – iets wat niet zomaar lukt met een stalen wegklapdak – levert dat 100 liter aan extra laadruimte op. Die is bijzonder welgekomen, als je weet dat je in de koffer achteraan amper over 88 liter aan laadruimte beschikt.

De testbank

Instappen in de i8 Roadster vergt net als in de gesloten i8 dus de nodige lenigheid. Maar eens je zit, zit je laag in de passagierscel, die uit plastic bestaat dat met koolstof werd versterkt. Die passagierscel staat op een aluminium chassis, waardoor het gewicht relatief laag blijft, het zwaartepunt dicht bij de grond ligt en het gewicht mooi wordt verdeeld. Dat klinkt veelbelovend voor het rijgedrag.

Maar eerst even naar de aandrijflijn: vooraan zit nog steeds een elektromotor, die gekoppeld aan een tweetrapsautomaat de voorwielen aandrijft. Achteraan drijft de 1.5 driecilinder turbobenzine de achterwielen nog steeds aan. Hij is op zijn beurt gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De elektromotor werd met 143 pk krachtiger, terwijl de benzinemotor het nog steeds bij 231 pk houdt.

Voor de cijferliefhebbers: het gecombineerde vermogen bedraagt daardoor 374 pk, 0-100 km/u duurt 4,6 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Maar interessanter nog is dat de batterij krachtiger werd, van 7,1 kWh naar 11,6 kWh. Daardoor rijdt deze i8 Roadster zuiver elektrisch tot 53 kilometer ver (in theorie), waarbij zijn topsnelheid begrensd is op 120 km/u.

Veel technische talk, maar in de praktijk laat de BMW i8 Roadster zich verrassend makkelijk bedienen. Rij je hem in eDrive, dan rij je zuiver elektrisch, en dankzij het instant koppel van de elektromotor bijzonder vlot. In zijn hybridestand kiest de BMW zelf het optimale samenspel tussen benzine en elektro voor een zo efficiënt mogelijk verbruik of – in de sportmodus – voor stevige prestaties.

Door dezelfde gewichtsverdeling en hetzelfde lage zwaartepunt rijdt de Roadster net als zijn gesloten evenknie vlak en efficiënt. Hoewel de acceleraties niet overweldigend zijn, zijn ze wel snel en door de elektrische aanwezigheid instant beschikbaar. De ingenieurs sleutelden aan de stuurafstelling, dus de i8 Roadster stuurt gretiger in, maar rijdt op de limiet vooral door zijn smalle banden nog steeds onderstuurd. De stijve architectuur zorgt af en toe voor wat bruuske reacties op oneffenheden, maar dat valt allemaal mooi in de plooi als je wat snelheid hebt.

De gadgets

De BMW i8 Roadster krijgt dezelfde update voor het infotainmentsysteem die BMW eerder al uitrolde voor zijn andere modellen. Het is dus iets anders ingedeeld dan in de i8 vroeger en krijgt een touchscreen. Connectiviteit is naar goede BMW-gewoonte van niveau. Nog vermeldenswaard zijn de optionele laserkoplampen die bij de voorstelling van de i8 een primeur waren, en die 600 meter ver schijnen zonder tegenliggers te verblinden.

De rekening

Voor zijn nieuwe i8 Roadster vraagt BMW… € 166.500. Dat is maar liefst € 18.000 bovenop de prijs van een i8 Coupé. Een stevig prijskaartje dus, dat nog verder kan oplopen. Onze testwagen had bijvoorbeeld een prijskaartje van maar liefst € 184.840. Gelukkig is de standaarduitrusting van de i8 Roadster gerust royaal te noemen.

Voor het verbruik geeft BMW een officieel cijfer op van 2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 46 g/km. Wij deden het uiteindelijk met 7,7 l/100 km. Als je naar zijn omvang, prestaties en concurrenten kijkt, dan is dat al bij al een mooie prestatie. Wie regelmatig laadt en zo vaak mogelijk elektrisch rijdt, kan uiteraard nog beter doen.

Laden duurt tot slot 4,5 uur aan een klassiek stopcontact. Wie een wallbox installeert, doet daar nog 3 uur over.

Het verdict

De BMW i8 Roadster een opvallende verschijning noemen, is een understatement. Deze extravagante supercar is voor BMW een hybride uithangbord om u tegen te zeggen. Wie het financiële plaatje aankan (een fiscaal duwtje in de rug is mooi meegenomen) krijgt daarvoor een sportwagen die qua scherpte misschien de duimen moet leggen voor zijn hardcore concurrenten, maar die dat meer dan goed maakt aan de pomp. Mits je regelmatig oplaadt natuurlijk.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km