Testen

BMW 335d Touring xDrive: ouderwets rijplezier

Krijg je hoofdpijn van de vele viercilinders onder de motorkap van BMW’s? Gelukkig schudt BMW nog enkele troeven uit zijn mouw om de liefhebbers van meer cilinders tevreden te stellen.

  • Piette François
  • 03 februari 2016
  • BMW
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Erg aangename motor
  • Leuk weggedrag, zoals een achterwielaandrijver
  • Straffe prestaties
  • Uniek model op de markt
  • Matig koffervolume
  • Matige ruimte achteraan
  • Middelmatige ruimte achterin
  • Uiteindelijke prijs, met opties

In het dieselgamma dat bestaat uit de 316d, 318d, 320d, 325d, 330d en 335d worden alleen de laatste twee aangedreven door een zescilinder. En niet zomaar de eerste de beste: een dikke drielitermotor die naargelang de versie een vermogen van 258 of 313 pk ontwikkelt. In deze test richten we onze aandacht op de laatste versie.

Panache bij de vleet

Heb je een hekel aan diesel? Hou je niet van plakkerige handen na het tanken en haat je bovendien het gerommel van deze mechaniek? Koop dan een paar handschoenen en laat je toch verleiden. Deze zescilinder is een waar plezier. Akkoord, hij heeft niet de zachte en heldere stem van zijn benzinebroertjes. Maar hij klinkt absoluut niet onaangenaam. Alleen bij stationair moet je je oor niet te luisteren leggen, dan hoor je wel wat ruw gekletter van de mechaniek.

Als de sportieveling in jou al wakker wordt van de 313 paarden, dan zal die helemaal verheugd zijn over het koppel van 630 Nm. De motor staat voortdurend paraat, bulkt van het koppel bij lage toeren en overklast bij hernemingen quasi alles wat rijdt. Meer nog: voor een dieselmotor klimt hij verbluffend graag in de toeren. Hij blaakt van gezondheid. Geen twijfel mogelijk: een grote motor in een ‘kleine’ auto staat altijd garant voor succes.

Perfecte automaat

Met zo’n motor onder de kap, maakt het niet veel uit in welke versnelling je rijdt. Dat komt goed uit, want BMW biedt alleen een automatische versnellingsbak aan. Een opmerkelijk exemplaar met acht versnellingen dat zacht en soepel schakelt bij een beschaafde rijstijl en snel reageert wanneer je de stand sport of sport+ selecteert.

Belachelijk verbruik

Allemaal goed en wel denk je wellicht, maar hoe zit het met het verbruik? Deze grote zescilinder verbruikt natuurlijk meer dan een gewone viercilinder. Dat is de prijs die je betaalt voor zijn kracht, karakter en panache. Met vierwielaandrijving en een cilinderinhoud van drie liter mag een 335xd niet hopen op 5 l/100 km, zoals in de 320d. Maar met een gemiddelde van ongeveer 8 l/100 km hoeft dit model zich niet te schamen voor zijn dorst. Zeker niet omdat een parcours met afwisselend gewone wegen en snelwegen beloond werd met een gemiddelde van 7,5 l/100 km. Voor een bolide met meer dan 300 pk is dat spectaculair.

Alleen xDrive

Terwijl de 330d de keuze biedt tussen achter- of vierwielaandrijving, is dat niet het geval voor deze 335d, die alleen beschikbaar is met xDrive-transmissie. Puristen zullen moord en brand schreeuwen en beweren dat een BMW een achterwielaandrijver moet zijn. Dat debat gaan we hier niet voeren, maar laten we zeggen dat we blij waren te mogen rekenen op de vier wielen om genoeg grip te vinden voor het koppel van 630 Nm op de vochtige Belgische wegen.

Weet ook dat het temperament van een achterwielaandrijver behouden bleef, want de achterwielen krijgen de voorkeur. Een heel zware rechtervoet in een bocht met een natte ondergrond, resulteert bijgevolg in een achtertrein die lichtjes uitbreekt. Door de xDrive-vierwielaandrijving is dat ‘glijden’ altijd geleidelijk en gemakkelijk te beheersen.

Comfort

Aangezien dit een moderne break is waar je een stevige duit voor betaalt, is het nodige comfort aanwezig. De schokdemping is vrij hard maar blijft comfortabel. De geluiddemping is opmerkelijk goed en laat het gebrul van de motor alleen door wanneer je er stevig tegenaan gaat. Uiteraard is er ook een hele reeks opties om jouw BMW om te toveren tot pakweg een concertzaal.

Prijzen

Met een basisprijs van 54.400 euro voor een 335xd Touring zou je bijna geloven dat deze BMW nog redelijk laag geprijsd is gezien het prestatieniveau, de automaat en de standaard vierwielaandrijving. Deze dieselraket legt 0 tot 100 km/u af in 4,9 seconden. Maar de prijs van de opties doet je al snel van mening veranderen. De standaarduitrusting kampt met enkele lacunes. Zo steeg de prijs van ons testmodel vlotjes boven 70.000 euro.

Dit is wel een (bijna) uniek aanbod. De concurrentie beperkt zich tot de Audi A4 3.0 TDI, maar met 272 pk kan die niet met de Beier concurreren op het vlak van prestaties. Bij Mercedes stopt de C-Klasse diesel 4-Matic bij vier cilinders en 204 paarden.

Conclusie

Met deze prijs kom je snel in de verleiding om te kiezen voor een berline van een hoger segment. Maar de combinatie van een compact koetswerk en een krachtige motor biedt hier een rijplezier dat we al bijna vergeten waren in deze politiek correcte tijden. Hierdoor geraak je snel gehecht aan de 335xd Touring. Voor een auto uit het jaar 2016 is dat een groot compliment. Wil je een compacte en sportieve break met een dieselmotor, zoek dan niet verder. Het is deze die je moet hebben.  

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km