Testen

Test: MG4 XPower, de elektrische super-GTI

De Britse constructeur onder een Chinees dak heeft zijn MG4 een boost gegeven, waardoor hij nu 435 pk uitspuwt. Maar dan voor de prijs van een twee keer minder krachtige compacte EV! Mirakel of mislukking?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 21 oktober 2023
  • MG
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Vurige prestaties
  • Onklopbare prijs/prestatieverhouding
  • Evenwichtig chassis, vrij efficiënt rijgedrag
  • Weinig spectaculaire look (binnen en buiten)
  • Eerder GT-rijgedrag dan sportief
  • Opdringerige rijhulpmiddelen bij sportief rijden

Lang voor de overname van het merk door de Chinese SAIC-groep, was MG vooral bekend voor zijn sportieve modellen. De laatste uiting daarvan was de SV XPower uit het begin van de jaren 2000, die uitgerust was met de V8 van een Ford Mustang en die geen lang leven beschoren was. De XPower van vandaag rijdt op batterijen, zonder lawaai of rook. Volgend jaar komt er trouwens nog een sportieve MG: de elektrische roadster Cyberster.

Deze compacte Chinese middenklasser wil elektrische sportiviteit democatiseren, met een onverslaanbare prijs/prestatieverhouding. Het is voorlopig dan ook de enige in zijn segment van compacte elektrische hot hatchbacks. Laten we zien wat er achter dit aantrekkelijke aanbod zit.

Onopvallende look

Op visueel vlak blijft deze MG4 XPower discreet. Je zou hem zelfs kunnen verwarren met een gewone MG4. Hij onderscheidt zich enkel van zijn bravere broertjes met zijn specifieke 18-inch velgen en zijn oranje remklauwen. Binnen het gamma van de MG4 is het ook de enige versie die recht heeft op de nieuwe matte lak ‘Hunter Green’.

Het chassis werd niet verlaagd maar geniet wel van enkele kleine verbeteringen: de driehoeken vooraan zijn voortaan uit aluminium in plaats van staal, de passieve ophanging is 25% stijver geworden en de remschijven zijn groter (345 mm op elke hoek).

Sportief en praktisch

Vergeleken met de andere MG4’s, verschilt het interieur van de XPower enkel aan de zetels met microvezel en aan de aluminium pedalen. Voor de rest heerst er niet echt een sportievere sfeer aan boord. Maar het interieur is goed uitgerust, praktisch en correct afgewerkt. De kofferruimte is vrij matig, maar de zitruimte achterin is dan weer royaal. En de zetels zijn bovendien comfortabel, ongeacht waar je plaatsneemt.

Multimedia vraagt gewenning

Vooraan vind je een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch en een centraal aanraakscherm van 10,25 inch. Je moet het gros van de voertuigfuncties bedienen via dat scherm, inclusief de klimaatcontrole (we hadden liever aparte knoppen gehad...). Een multimediasysteem dat enige gewenning vraagt, want de menu’s zijn vrij complex. Android Auto en Apple CarPlay worden ondersteund, maar enkel via de kabel.

Krachtigste MG ooit

In tegenstelling tot zijn broertjes met een enkele motor achterin, wapent deze XPower zich met twee elektromotoren: eentje van 245 pk voor de achterwielen en een tweede van 204 pk voor de voorwielen. De combinatie levert een piekvermogen van 435 pk en 600 Nm koppel op, wat dit het krachtigste seriemodel van MG ooit maakt. Het is bijvoorbeeld ook 14 pk en 100 Nm meer dan in de Mercedes-AMG A 45 S... die bijna twee keer duurder is!

Om er als een kogel vandoor te gaan, is de XPower ook uitgerust met launch control. Schakel de sportmodus in, trap beide pedalen tegelijkertijd in en laat dan de rem los: de auto schiet uit zijn startblokken, je hoofd wordt tegen de zetel gedrukt en de snelheidsmeter gaat er vandoor. De sprint van 0 tot 100 km/u is afgerond in... 3,8 seconden, wat een tiende minder is dan bij de Mercedes-AMG A 45 S. Maar in de MG houdt het op bij 200 km/u, om de batterij niet te snel uit te putten.

Op het circuit in Zandvoort

Voor deze test gingen we dansen aan zee met de XPower, op het Nederlandse circuit van Zandvoort. Een technisch en veeleisend circuit. De eerste vaststelling: deze MG heeft niet het juiste schoeisel voor op het circuit (met Bridgestone Turanza 245/45 R 18-banden), terwijl ook de ophanging zich iets te zacht toont voor deze beproeving. De besturing is ook zeer licht voor een sportwagen, maar hij blijft wel precies. En het chassis is zeer evenwichtig, je kan de MG4 XPower gemakkelijk onder controle krijgen en je lijn corrigeren met het gaspedaal. Hoewel het niet mogelijk is om het ESP volledig uit te schakelen, laten de elektronische hulpjes voldoende marge om wat te spelen met de lastwissels, om de auto te positioneren in de bochten of om wat onderstuur op de limiet tegen te gaan.

Met het einde van de bocht in zicht, vloeren we het gaspedaal en de auto schiet er vandoor. Je moet echter een beetje doseren om te voorkomen dat de elektronische hulpjes in actie schieten (geen mechanische sper om de tractie te bewaren, maar een systeem dat ingrijpt via de remmen en de motor even afknijpt, wat je uit je ritme haalt). Tijdens deze rondjes op het circuit heeft het gewicht (1.800 kg) van deze compacte elektrische wagen nooit echt voor een probleem gezorgd. De remmen werden wel vrij warm op het einde van een sessie, maar ook sportwagens met een verbrandingsmotor zouden hier last van gekregen hebben.

Qua verbruik mag je rekenen op ongeveer 20 kWh/100 km aan een gewoon tempo (wat neerkomt op 300 km rijbereik) of 30 kWh/100 km bij sportiever rijden (200 km autonomie). Op het circuit moet je echter niet rekenen op meer dan 100 km rijbereik voor je moet bijladen.

De batterij (64 kWh bruto, 61,7 kWh netto) laadt maximaal aan 11 kW op via wisselstroom (ongeveer 6,5 u om volledig op te laden) en maximum 140 kW aan een DC-snellader (ongeveer 30 minuten om van 10 tot 80% bij te laden). Merk op dat de XPower de enige MG4 is waarmee je ‘one-pedal’ kan rijden, waarmee je volledig tot stilstand kan komen zonder het rempedaal aan te raken.

Prijs MG4 XPower

Dit is het sterkste punt van deze Chinese sportieveling: 435 pk voor 42.285 euro, dat is een onklopbare prijs/prestatieverhouding! Vooral omdat de uitrusting zeer compleet is en de auto wordt gedekt door een garantie van 7 jaar of 150.000 km.

Ons verdict

Goed, de MG4 XPower heeft niet de finesse en de precisie van een Mercedes-AMG A-Klasse, of die van een scherpe voorwielaandrijver als de Honda Civic Type R. Maar onderweg zorgen het evenwichtige chassis en de pittige prestaties van deze MG voor veel rijplezier. En dat voor een vriendenprijsje. Je zal je dus zeker niet bekocht voelen, dit Chinese bommetje heeft alle recht om deel uit te maken van het hot hatch-segment.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een MG? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste MG-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km