Testen

Test: Microlino Pioneer Series 10,5 kWh, hartendiefje

We kropen achter het stuur van de nieuwe Microlino 10,5 kWh, die een rijbereik belooft van zo’n 175 km. Schattig is deze microcar alleszins, maar is hij ook overtuigend?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 22 augustus 2023
  • Elektrisch
  • Microlino
3,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geslaagd design
  • Verzorgde afwerking
  • Compact formaat
  • Correct rijbereik
  • Hoge prijs
  • Meer op zijn gemak in de stad dan op de snelweg

De Microlino haalt zijn inspiratie rechtstreeks bij de Iso Isetta, die na de Tweede Wereldoorlog door BMW werd geproduceerd in Duitsland en door Velam in Frankrijk, en is revolutionair op meer dan een vlak. Hij wordt gedeeltelijk met de hand gebouwd in Turijn en onderscheidt zich, net als zijn voorvader, met een enkele deur op de voorzijde en zijn kikkervisvorm, met een smaller spoor aan de achterzijde dan vooraan. De kleine benzinemotor van 0,3 liter maakt echter plaats voor een volledig elektrische aandrijflijn. Het nieuwe autootje kan ook rekenen op een zelfdragende monocoque, die een goede stijfheid belooft, met een koetswerk uit aluminium en een stalen deur.

De constructeur kondigt een autonomie aan van iets meer dan 170 km, wat we hebben kunnen testen gedurende een week achter het stuur van de versie met 10,5 kWh. De gelegenheid om heel wat stadsritten te maken, waar de Microlino schittert met zijn compacte formaat, maar ook een rit van Brussel naar Thun, met een kort stuk snelweg met het gas op de plank. In België mag het model namelijk op de snelweg rijden, in Frankrijk mag het niet, op de Parijse ring en de A86 na.

Kleine verleider

Net als de Citroën Ami of de XEV Yoyo, wordt de Microlino niet als een gewone auto beschouwd, maar wel als een zware gemotoriseerde vierwieler. Met een vermogen van 17 pk en een topsnelheid van 90 km/u moet je in dit geval wel een rijbewijs B op zak hebben om achter het stuur te mogen kruipen. Het is een metgezel die uitblinkt in de stad, waar hij de sympathie wekt van iedereen die je tegenkomt. Zijn ‘zeepbel op wielen’-look en zijn vrolijke gezicht worden unaniem gewaardeerd!

Aan boord zijn originaliteit en aandacht voor detail ook duidelijk aanwezig, de Microlino kan rekenen op een verzorgde afwerking. De aluminium carrosserie van de auto is foutloos in elkaar gezet, terwijl de grote frontale deur een bijzonder welkome ondersteuning heeft voor het openen. Dat vergemakkelijkt het in- en uitstappen, al moet je je nog steeds een beetje plooien om op de bank te gaan zitten.

Chic en praktisch

Eenmaal geïnstalleerd beschik je over een interieur dat heerlijk ruim aanvoelt. Niets doet vermoeden dat je in zo’n compacte auto zit. Het instrumentarium is minimalistisch, met een klein aanraakscherm in het midden van het dashboard/de deur, waarmee je onder meer de ventilatie en de verlichting aan boord regelt. Een tweede kleine tablet zit achter het driespaaks stuurwiel. De Microlino heeft geen individuele zetels, maar een heuse tweezits bank, die mooi is afgewerkt en vrij stevig zit. Net goed voor ritten die zelden langer zullen duren dan een uur.

De Microlino heeft ook een relatief ruime koffer van 230 liter, terwijl het ook mogelijk is om twee à drie boodschappentassen aan de voet van de bank te plaatsen als je alleen rijdt. Tenslotte zijn er ook verschillende opbergvakken aanwezig. Vergeleken met de Citroën Ami en de XEV Yoyo, de twee grootste concurrenten, is de Microlino een referentie qua bouwkwaliteit en indeling.

Stadsgenen

Met een draaicirkel van minder dan 8 m is de Microlino duidelijk op zijn gemak in de stad en maakt hij rechtsomkeer in een handomdraai. Hij heeft geen stuurbekrachtiging, maar met zijn pluimgewicht moet je geen bodybuilder zijn om hem te manoeuvreren. Zijn wegligging is goed, ook op de hobbelige wegen en over de tramsporen van onze hoofdstad. Er is geen piepje of kraakje te bekennen, zelfs niet over kasseien, wat de onberispelijke assemblage van het model bevestigt.

Dankzij zijn lage gewicht en zijn elektrische aandrijflijn toont de achterwielaangedreven Microlino zich levendig, met een 0-50 km/u in amper 5 seconden. De motor van 12,5 kW (bijna 17 pk) ontwikkelt een koppel van 89 Nm, wat ruim voldoende is om de 500 kg van het autootje voort te bewegen. Hij laat zich ook gemakkelijk plaatsen, ook omdat de grote glazen oppervlakken voor een optimale zichtbaarheid zorgen. Met een veel betere demping dan bijvoorbeeld die van de Ami is de Microlino ook best comfortabel, een gevoel dat wordt versterkt door een goede geluidsisolatie, ook wanneer je zijn topsnelheid nadert. 

Voer je het tempo op, dan toont de Microlino zich stabiel en remt hij goed, waarbij de bestuurder kan wisselen tussen regeneratief remmen (dat niet erg uitgesproken is) en conventioneel remmen dankzij het aparte pedaal. De afwezigheid van ABS en ESP betekent wel dat extra voorzichtigheid geboden is, vooral bij harde wind en op een glibberig wegdek.

Vol in 4 uur tijd

Ons model, dat beschikte over een batterijpakket van 10,5 kWh, maakte het mogelijk om verschillende keren iets meer dan 100 km te rijden op een laadbeurt, en dat ondanks de stukken snelweg waar we de topsnelheid van 90 km/u gedurende meerdere minuten hebben aangehouden. Rij je exclusief in de stad, kan je dus gemakkelijk een rijbereik van zo’n 140 km halen, wat perfect is voor een auto voor stadsgebruik.

Deze versie, die uitgerust is met een ingebouwde AC-lader van 2,6 kW, kan volledig worden opgeladen in slechts 3 uur tijd aan een gewoon stopcontact (16 A). Eigenaars van een Microlino zijn dus niet verplicht om een wallbox te installeren thuis, of om hun elektriciteitskast te versterken. Maar als stadswagen zou de Microlino nog wat overtuigender kunnen zijn als hij over een draagbare batterij beschikte. Niet iedereen heeft een eigen garage, of zelfs gemakkelijk toegang tot een stopcontact langs de weg...

Belgische prijs Microlino

Op de Belgische markt wordt de Microlino aangeboden in vier verschillende uitvoeringen: Urban (vanaf 17.990 euro), Dolce (vanaf 19.990 euro), Competizione (vanaf 21.990 euro) en Pioneer Series, de lanceringsversie die in een beperkte reeks wort aangeboden vanaf 22.990 euro. Het model wordt aangeboden met drie verschillende batterijen: 6, 10,5 of 14 kWh (wat 91, 177 of 230 km theoretisch rijbereik oplevert). De Urban is er enkel als 6 Wh, de Dolce heeft alle drie de capaciteiten en de Competizione enkel 10,5 of 14 kWh. Tenslotte is de Pioneer Series enkel leverbaar met het pakket van 10,5 kWh. De versies met 6 of 14 kWh zijn in 4 uur opgeladen, de 10,5 kWh doet er slechts 3 uur over.

Ons verdict

Als de prijs van de Microlino geen probleem vormt, je vooral in de stad rijdt en als je je meestal alleen of met twee verplaatst, dan is het tijd om een testrit te boeken! Want naast zijn aandoenlijke look en zijn praktische kant, die hem tot een echte charmeur maken, is de Microlino ook echt een plezier om in te rijden. Een echte kart waarmee je dagelijk op pad kan en waarmee je iets meer dan 100 km in stijl kan afleggen, beschut tegen de wind en de regen. Een geweldige alternatieve mobiliteitsoplossing die de concurrentie bijna archaïsch doet lijken!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Pierre Fontignies.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km