Testen

Test: Opel Grandland GSe. Echt sportief?

Opel geeft nu ook zijn Grandland een “Grand Sport Electric”-kuur. Zorgt dat ook echt voor sportieve prestaties?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 februari 2023
  • Opel
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Homogeen aanbod
  • Prestaties (300 pk)
  • Harde ophanging
  • Elitair prijskaartje
  • Niet écht sportief…
  • Gedateerd infotainmentsysteem

In een eerste focus en een korte test leerde u al meer over het fameuze GSe-logo (voor Grand Sport Electric) bij Opel. Dat is niet langer voorbehouden aan de Astra want intussen krijgt ook de Grandland die badge opgespeld, met enkele verschillen ten opzichte van de hatchback. En die verschillen bezorgen de SUV een heel ander karakter. Net als bij de Astra staat GSe ook hier voor specifieke velgen en zetels en een zwart dak. Daarbovenop krijgt de SUV ook nog eens een donkere motorkap en een unieke diffusor. Los daarvan blijft het een door en door klassieke Grandland, met dezelfde kwaliteiten en kleine kantjes als de andere. Of toch bijna...


De krachtigste van allemaal!

Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt deze Duitse SUV ook een Koni-ophanging met FSD-functie (Frequency Selective Damping). Maar in tegenstelling tot de Astra komt de Grandland niet lager te liggen. Aan de afstelling van het ESP en de stuurinrichting werd gemorreld voor een sportiever rijgedrag. En om zijn sportieve badge ook waar te maken, beschikt de Grandland GSe over de krachtigste motor van het hele gamma. Het gaat om de 1.6 plug-in hybride viercilinder die in totaal 300 pk en 520 Nm naar de vier wielen stuurt. Die motor is voortaan voorbehouden aan deze versie, en brengt de 1,8 ton zware Grandland in amper 6,1 seconden naar 100 km/u, om door te stomen naar een top van 235 km/u. Met een batterijcapaciteit van 14,2 kWh haalt het officieel aangekondigde rijbereik in elektrische modus 66 km.


Maar ook de hardst afgeveerde

Het lijdt geen enkele twijfel dat deze GSe de sportiefste is van het Grandland-aanbod. Geen wonder, met 300 pk en een snellere 0 tot 100-sprint dan veel sportwagens! Maar maakt hem dat ook écht sportief? Wij zouden het niet zo durven verwoorden... In tegenstelling tot zijn kleinere broer die een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit wist te vinden, voelt de Grandland GSe eigenlijk gewoon een stuk harder dan de andere versies. Toegegeven, hij gaat strakker door de bocht (zonder jammer genoeg alle rolneigingen weg te werken) maar hij wordt er ook een stuk minder comfortabel op! En ondanks zijn riante bodemvrijheid blijft het ook in stadsverkeer opletten want de minste oneffenheid, riooldeksel of verkeersdrempel laat zich voelen in het interieur. Daar zitten de 19-duims velgen ongetwijfeld voor iets tussen... Het stuur werd preciezer en reageert alerter, maar biedt nog te weinig feedback om een bochtig traject echt met het mes tussen de tanden te durven aansnijden.

Dynamisch? Dat wel, maar sportief...

Stap je na een testrit uit en sla je de deur achter je dicht, kom je meteen tot een besluit: ja, de technische aanpassingen hebben deze Grandland zeker meer dynamiek en evenwichtigheid bezorgd. Jammer genoeg hebben ze ook een negatieve invloed op het comfort en gaan ze tegelijk net niet ver genoeg om er een écht sportieve SUV van te maken.

Elitair prijskaartje

Het mag meteen duidelijk zijn dat deze sportieve versie zichzelf als “top van het gamma” ziet, want de Grandland GSe koop je niet onder de indrukwekkende som van € 60.400! Dat is € 10.000 méér dan de comfortabele Elegance-uitvoering die ook over een plug-in hybride aandrijflijn met 225 pk beschikt en hetzelfde 100% elektrische rijbereik haalt. De Grandland GSe levert zeker knappe prestaties en voelt homogeen aan, maar aan die prijs komt de concurrentie uit verschillende hoeken: premium, hogere segmenten, echt sportieve SUV's enzovoort.


Ons verdict

Deze GSe is onbetwistbaar de meest dynamische Grandland SUV ooit. Dynamisch genoeg zelfs om zijn “gezapige” imago voorgoed vaarwel te zeggen. Maar ondanks de 300 pk uit zijn plug-in hybride aandrijflijn blijven de aanpassingen ondermaats om hem een echt sportief karakter te bezorgen. Bovendien maken die aanpassingen vooral ook de ophanging harder en minder aangenaam. Voeg daarbij nog het prijskaartje van meer dan € 60.000, en de concurrentie wordt wel héél groot!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Grandland? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Grandland-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km