Testen

Test: Opel Grandland GSe. Echt sportief?

Opel geeft nu ook zijn Grandland een “Grand Sport Electric”-kuur. Zorgt dat ook echt voor sportieve prestaties?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 februari 2023
  • Opel
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Homogeen aanbod
  • Prestaties (300 pk)
  • Harde ophanging
  • Elitair prijskaartje
  • Niet écht sportief…
  • Gedateerd infotainmentsysteem

In een eerste focus en een korte test leerde u al meer over het fameuze GSe-logo (voor Grand Sport Electric) bij Opel. Dat is niet langer voorbehouden aan de Astra want intussen krijgt ook de Grandland die badge opgespeld, met enkele verschillen ten opzichte van de hatchback. En die verschillen bezorgen de SUV een heel ander karakter. Net als bij de Astra staat GSe ook hier voor specifieke velgen en zetels en een zwart dak. Daarbovenop krijgt de SUV ook nog eens een donkere motorkap en een unieke diffusor. Los daarvan blijft het een door en door klassieke Grandland, met dezelfde kwaliteiten en kleine kantjes als de andere. Of toch bijna...


De krachtigste van allemaal!

Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt deze Duitse SUV ook een Koni-ophanging met FSD-functie (Frequency Selective Damping). Maar in tegenstelling tot de Astra komt de Grandland niet lager te liggen. Aan de afstelling van het ESP en de stuurinrichting werd gemorreld voor een sportiever rijgedrag. En om zijn sportieve badge ook waar te maken, beschikt de Grandland GSe over de krachtigste motor van het hele gamma. Het gaat om de 1.6 plug-in hybride viercilinder die in totaal 300 pk en 520 Nm naar de vier wielen stuurt. Die motor is voortaan voorbehouden aan deze versie, en brengt de 1,8 ton zware Grandland in amper 6,1 seconden naar 100 km/u, om door te stomen naar een top van 235 km/u. Met een batterijcapaciteit van 14,2 kWh haalt het officieel aangekondigde rijbereik in elektrische modus 66 km.


Maar ook de hardst afgeveerde

Het lijdt geen enkele twijfel dat deze GSe de sportiefste is van het Grandland-aanbod. Geen wonder, met 300 pk en een snellere 0 tot 100-sprint dan veel sportwagens! Maar maakt hem dat ook écht sportief? Wij zouden het niet zo durven verwoorden... In tegenstelling tot zijn kleinere broer die een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit wist te vinden, voelt de Grandland GSe eigenlijk gewoon een stuk harder dan de andere versies. Toegegeven, hij gaat strakker door de bocht (zonder jammer genoeg alle rolneigingen weg te werken) maar hij wordt er ook een stuk minder comfortabel op! En ondanks zijn riante bodemvrijheid blijft het ook in stadsverkeer opletten want de minste oneffenheid, riooldeksel of verkeersdrempel laat zich voelen in het interieur. Daar zitten de 19-duims velgen ongetwijfeld voor iets tussen... Het stuur werd preciezer en reageert alerter, maar biedt nog te weinig feedback om een bochtig traject echt met het mes tussen de tanden te durven aansnijden.

Dynamisch? Dat wel, maar sportief...

Stap je na een testrit uit en sla je de deur achter je dicht, kom je meteen tot een besluit: ja, de technische aanpassingen hebben deze Grandland zeker meer dynamiek en evenwichtigheid bezorgd. Jammer genoeg hebben ze ook een negatieve invloed op het comfort en gaan ze tegelijk net niet ver genoeg om er een écht sportieve SUV van te maken.

Elitair prijskaartje

Het mag meteen duidelijk zijn dat deze sportieve versie zichzelf als “top van het gamma” ziet, want de Grandland GSe koop je niet onder de indrukwekkende som van € 60.400! Dat is € 10.000 méér dan de comfortabele Elegance-uitvoering die ook over een plug-in hybride aandrijflijn met 225 pk beschikt en hetzelfde 100% elektrische rijbereik haalt. De Grandland GSe levert zeker knappe prestaties en voelt homogeen aan, maar aan die prijs komt de concurrentie uit verschillende hoeken: premium, hogere segmenten, echt sportieve SUV's enzovoort.


Ons verdict

Deze GSe is onbetwistbaar de meest dynamische Grandland SUV ooit. Dynamisch genoeg zelfs om zijn “gezapige” imago voorgoed vaarwel te zeggen. Maar ondanks de 300 pk uit zijn plug-in hybride aandrijflijn blijven de aanpassingen ondermaats om hem een echt sportief karakter te bezorgen. Bovendien maken die aanpassingen vooral ook de ophanging harder en minder aangenaam. Voeg daarbij nog het prijskaartje van meer dan € 60.000, en de concurrentie wordt wel héél groot!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Grandland? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Grandland-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Range Rover Sport P440e, geëlektrificeerde business class

Test: Range Rover Sport P440e, geëlektrificeerde business class

Wordt de Range Rover Sport nog veelzijdiger dankzij een grote batterij en de praktische elektrische autonomie van zijn plug-inhybride aandrijflijn?

3,6 /5 Test: Alfa Romeo Giulia 2023, ‘Giorgio’ op z’n best

Test: Alfa Romeo Giulia 2023, ‘Giorgio’ op z’n best

Koop jij je auto nog met je hart? Dan zal deze nieuwste evolutie van de Alfa Romeo Giulia je niet onberoerd laten. Zijn nieuwe scherpe look en zijn uitstekende Giorgio-basis zorgen voor de nodige emotie!

3,8 /5 Test: Lexus RZ 450e, een stap in de juiste richting

Test: Lexus RZ 450e, een stap in de juiste richting

Deze test was anders dan gebruikelijk. Zo konden we zowel de nieuwe, volledig elektrische RZ 450e testen, maar ook zijn uniek "One Motion Grip" stuur.

3,8 /5 Test: Honda Civic, de Japanse Golf?

Test: Honda Civic, de Japanse Golf?

Kan de Honda Civic, net als een bepaalde Duitse concurrent, nog steeds schitteren bij dagelijks gebruik en zich tegelijkertijd geschikt tonen voor langere ritten, met daarbovenop nog een dosis rijplezier voor de bestuurder?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 28.490
2021
31.314 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km