Testen

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

De Peugeot 508 komt op de markt met een ‘basisversie’ van zijn plug-inhybride aandrijflijn, met voorwielaandrijving. Met zijn grote elektrische rijbereik en onaangetaste interieur wil hij het beste van twee werelden bieden. Maar is hij daar ook in geslaagd?
  • Bouland Felix
  • 25 februari 2020
  • Peugeot
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Goed reëel rijbereik
  • Meer comfort
  • Ongewijzigd laadvolume / binnenruimte
  • 7 kW-lader als optie
  • Voelbaar meergewicht

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

De PSA-groep en dus ook het merk Peugeot blijft ‘schone’ modellen toevoegen aan zijn gamma. Na de EV’s (zoals de e-2008) en de vierwielaangedreven plug-inhybride Hybrid4 die we onder meer kennen uit de DS 7 Crossback en de Opel Grandland X, komt nu een stekkerhybride met voorwielaandrijving. De Peugeot 508 krijgt de eer om die in te wijden.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

Zelfde gezicht

Plug-inhybride of niet, de Peugeot 508 verandert niets aan zijn look. Zowel de berline als de break behouden dus hun atypische lijnen. Enkel een paar logo’s en de tweede klep die de laadingang verbergt verraden dat dit een hybride is.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?
Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

Minder maar meer

Onder zijn kleedje herneemt de 508 in grote lijnen hetzelfde hybride systeem als zijn grote broers die we al kennen, maar dan zonder de vierwielaandrijving. Zo ligt op de vooras een 180 pk sterke 1.6 die is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. In die laatste zit een elektromotor van 81 kW geïntegreerd. Samen geven ze de auto een systeemvermogen van 225 pk en 360 Nm aan koppel.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?
Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

Zonder compromissen

Het hart van het systeem is een lithium-ionbatterij van 11,6 kWh. Met die vrij grote opslagcapaciteit kan die de Fransman een elektrisch rijbereik van tot 63 kilometer geven (volgens NEDC 2.0). Bovendien heeft Peugeot op voorhand beslist dat niets mocht worden opgeofferd aan binnenruimte. Zo ligt de batterij onder de achterbank en is de koffer van 487 liter (530 in de SW) ongewijzigd gebleven.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?
Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

Comfort en dynamiek

Op de weg pakt de 508 uit met stilte en comfort. Logisch als je de eerste 60 kilometer enkel de elektromotor gebruikt. Zelfs wanneer de 1,6-liter uit zijn slaap wordt gewekt bij sterk optrekken of hernemen blijft de stilte bovengemiddeld. Die comforttoets wordt trouwens ook ondersteund door een lichte maar precieze besturing en een schokdempingskwaliteit die alle lof verdient. En toch draait de 508 Hybrid er ook zijn hand niet voor om om zijn spierballen te rollen wanneer het asfalt begint te slingeren. Hij blijkt dan zeer homogeen, met bijtgrage en snedige wieltreinen.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

“Beperkte” meerprijs

Met 46.450 euro (48.250 euro voor de SW) vergt de 508 Hybrid een meerprijs van zo’n 8.000 euro in vergelijking met de benzineversie die het meest in de buurt komt (180 pk). Maar wanneer je het uitrustingsniveau GT kiest, krimpt het verschil tot 5.530 euro in vergelijking met de variant uitgerust met de 1.6-turbo van 225 pk.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

Ons verdict

Naast zijn ongewijzigde binnenruimte en gezonde en plezierige rijgedrag toont deze 508 zich vooral een goede leerling op het vlak van verbruik (1,4 l/100 km) en uitstoot (33 g CO2/km). Al vereist dat uiteraard wel dat je regelmatig de batterij oplaadt.

Test: Peugeot 508 Hybrid, beste van twee werelden?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km