Testen

Test: Peugeot e-308 SW, revolutionair en traditioneel tegelijk

De elektrische Peugeot e-308 kan je ook als breakversie SW krijgen. Een versie die de kwaliteiten van de hatchback overneemt en er heel wat praktisch gemak aan toevoegt.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 17 december 2023
  • Peugeot
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Stille en zuinige elektromotor
  • Comfortabel en stabiel
  • Luxe voor een middenklasser
  • Grote koffer, meer ruimte op achterbank
  • Duur voor een middenklasser
  • Mist wat pit
  • Klein stuurtje niet voor iedereen

We hebben er even op moeten wachten, want reeds in september 2022 liet Peugeot de volledig elektrische e-308 zien aan de wereld, die je zowel als hatchback en als SW (break) kan krijgen. Oorspronkelijk zouden we hem medio 2023 aan de tand mogen voelen, het is uiteindelijk eind november geworden. In de tussentijd is zijn technische evenknie, de Opel Astra Electric, al de revue gpasseerd en waren we er vrij positief over, al werden we er ook niet erg warm van. Kan de elegante Française daar verandering in brengen?

Iets minder elegant

Hoewel de Astra Sports Tourer en de 308 SW hun technische basis delen, hebben ze wel een volledig eigen design, zowel qua koetswerk als qua interieur. Waar Opel kiest voor strakke, rechte lijnen, is de Peugeot wat wulpser, misschien zelfs sexy, met zijn scherpe leeuwentanden vooraan, zijn brede heupen en zijn klauwvormige achterlichten. Al helemaal wanneer je hem in het knappe Olivine-groen, Obsession-blauw of Elixir-rood samenstelt. De verhoudingen van de breakversie echter komen wat minder goed tot hun recht, de SW oogt wat smal en heeft een lange overhang achteraan. Gelukkig krijg je daar heel wat voor terug.



Polariserende i-Cockpit

Aan boord is de e-308 SW helemaal Peugeot, inclusief de typische i-Cockpit die met de vorige generatie 208 werd geïntroduceerd en nu in het hele gamma te vinden is. Dat omvat een compact stuurtje dat je laag kan positioneren, om zo erboven naar de tellers te kunnen kijken en het gevoel te hebben dat je met een wendbaarder autootje onderweg bent. Origineel in theorie, in de praktijk is deze plaatsing niet voor iedereen even geschikt. Sommigen zullen een slecht zicht hebben op de tellers, anderen (vooral grotere mensen) moeten dan weer de zetel ver naar achter plaatsen om het stuurtje laag genoeg te kunnen zetten, waardoor er maar weinig beenruimte overblijft op de achterbank. Je zal zelf moeten bepalen of dat een afknapper is of niet.

Ergonomie bijna goed

Verder zit je in een erg knap ogend en aanvoelend interieur, zeker voor deze klasse. Er zijn veel zachte materialen en het ziet er ook best luxueus uit – al helpt het dat de e-308 SW enkel in de hoogste uitrustingsniveaus Allure en GT op de markt wordt gebracht. De digitale tellers hebben een 3D-effect en onder het centrale aanraakscherm van 10 inch zit nog een kleiner schermpje met programmeerbare sneltoetsen (i-Toggles). Als dat nog niet genoeg is, krijg je daaronder nog eens een rij fysieke schakelaars voor zaken als de klimaatcontrole en de verwarmde ruiten. Het helpt een beetje met de ergonomie, maar toch hadden we liever vaste knoppen voor de temperatuur en de zetelverwarming (en -massage!) gezien, want nu moet je een weg banen door de menu’s van het touchscreen om aan die functies te kunnen. Niet erg veilig.



Giga-koffer, maar ook meer beenruimte

Wat de ruimte betreft, kunnen we duidelijk zijn: er is geen verschil met de gewone 308 SW! De koffer van de break is dus nog steeds 608 liter groot, of tot 1.634 liter met de achterbank neergeklapt. Onder de dubbele bodem is er nog een klein beetje plaats voor laadkabels of andere accessoires. Een enorme en diepe ruimte, met ook nog eens een lage laadvloer. En dankzij de bijna 6 cm langere wielbasis van de SW (2.732 mm vs. 2.675 mm voor de hatchback) heb je ook nog een beetje extra beenruimte op de achterbank, al is het verschil beperkt. Achter een lange bestuurder kan het dus nog steeds een beetje krap zijn. 



Iets te lineair

De Peugeot e-308 SW voelt niet zo snel aan, ondanks zijn respectabele vermogen van 115 kW (156 pk) en 270 Nm. Hij weegt dan ook 1,8 ton rijklaar, al heeft dat gebrek aan pit met meer te maken dan enkel de pk-gewichtsverhouding. Peugeot lijkt ervoor gekozen te hebben de elektromotor zodanig af te stellen dat hij een heel lineaire vermogensopbouw heeft, net als een... verbrandingsmotor. Het zorgt voor een natuurlijk aanvoelende gasrespons, maar ook voor een gebrek aan onmiddellijke reactie zoals je zou verwachten bij een elektrische auto. De prestaties zijn ook niet bijzonder: 0-100 km/u in ongeveer 10 seconden en een begrensde topsnelheid van 170 km/u.

Zuinigheidswonder

Maar wat de e-308 SW mist in power, maakt hij gelukkig goed in zuinigheid. Ondanks zijn batterij van slechts 54 kWh (51 kWh bruikbaar) belooft Peugeot een rijbereik van maximaal 411 km WLTP, wat neerkomt op een verbruik van zo’n 12,5 kWh/100 km. Tijdens onze test wisten we dat zelfs bijna te evenaren, maar we moeten toegeven dat Peugeot ons tijdens deze eerste kennismaking niet de snelweg op heeft gestuurd. Bovendien was het nog goed weer in de buurt van Barcelona, al is een warmtepomp wel standaard om het rijbereik te bewaren tijdens de winter. Een algemeen gemiddelde van zo’n 15 kWh/100 km lijkt ons in ieder geval realistisch, wat neerkomt op zo’n 350 km autonomie in de praktijk.

Hoog comfortniveau

Vergeleken met de Opel Astra Sports Tourer Electric is de Peugeot e-308 SW trouwens ook wat comfortabeler. De zetels zitten even goed (sinds het inlijven van Opel hebben de andere ex-PSA-merken ook AGR-gecertificeerde zetels), maar het onderstel is minder droog en kan beter overweg met korte oneffenheden. De e-308 SW verstopt zijn gewicht ook iets beter en is dynamisch genoeg, met niet al te veel koetswerkrol, maar je krijgt ook geen zin om een reeks bochten met het mes tussen de tanden aan te snijden. Iets waar de gevoelloze besturing ongetwijfeld een rol in speelt. De iets langere wielbasis van de break voegt nog wat extra stabiliteit toe onderweg, ten koste van een fractie van de behendigheid.

Prijs Peugeot e-308 SW

De Peugeot e-308 SW heeft een Belgische vanafprijs van 44.550 euro. Daarmee is hij precies 1.000 euro duurder dan de hatchback en 16.000 euro duurder dan de goedkoopste 308 SW (1.2 PureTech 130 Active Pack met manuele versnellingsbak), maar het is misschien eerlijker om te vergelijken met een gelijk uitgeruste Allure. Dan bedraagt het verschil nog maar... 14.500 euro. 

De vergelijking met de plug-inhybride 308 SW is al iets gunstiger: een verschil van 3.250 euro, met het voordeel dat de e-308 SW nog wat langer 100% fiscaal aftrekbaar blijft voor professionals. Een klantenbestand waar de e-308 SW vooral op gericht lijkt, want bereikbaar durven we hem niet te noemen. Vergeleken met de technisch gelijke Astra is de Peugeot trouwens 2.560 euro duurder (41.990 euro voor de Opel Astra Sports Tourer Electric).

Ons verdict

Qua looks kan de SW niet tippen aan de hatchback, maar verder zijn er maar weinig redenen waarom je de breakversie van de Peugeot e-308 niet zou verkiezen boven het standaardmodel. Hij biedt meer zitruimte, heeft een enorme koffer en is amper duurder of minder zuinig dan de hatchback. Zijn spannend uiterlijk gaat helaas niet gepaard met een even spannend rijgedrag, maar voor een elektrische gezinsbreak voldoet hij aan alle verwachtingen. Al moet je er wel het budget voor hebben.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Peugeot 308? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Peugeot 308-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km