5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 september 2021
  • Aankoop
  • 5.318 weergaven

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Met zijn glimlachende gezicht, bruisende motor en schitterende chassis is de Twingo RS een echt prikje voor liefhebbers van het genre. In tegenstelling tot zijn grote broers met Renault Sport-label en meer vermogen blijven zijn prestaties afgestemd op het verkeer en kan je je echt aan het stuur amuseren zonder dat je de anderen of je rijbewijs in gevaar brengt. Enkel van de tweede generatie van de Twingo was er een RS-versie. Is nu het juiste moment om ervoor te gaan?

1. Zeldzaam

Je ziet het misschien zelf wanneer je er een gaat zoeken: de Twingo RS kom je niet veel tegen. Daar is ook een reden voor, want volgens bepaalde bronnen zijn er minder dan 15.000 exemplaren van gebouwd, verdeeld over twee ‘fases’. De facelift bracht trouwens geen technische aanpassingen.

2. Gordini, maar enkel door de looks

De Twingo RS kende een paar speciale reeksen, zoals de Gordini of de Red Bull Racing RB7. In beide gevallen gaat het gewoon om esthetische aanpassingen of een verbeterde afwerking. Jammer… Een gewone basisversie voor minder geld lijkt dus de voorkeur weg te dragen, tenzij je echt een verzamelaarsobject wil.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

3. Ouderwets rijgedrag

De 1,6-liter die Renault Sport heeft herzien ontwikkelt 133 pk en 160 Nm zonder een spoortje van een turbo. De prestaties vereisen dus betrokkenheid van de bestuurder, die de motor met behulp van de vijfversnellingsbak in de toeren moet houden. Een behandeling die de viercilinder trouwens met graagte aanvaardt. Wees ook niet verrast als je hem hoort brullen op de snelweg: de versnellingsbak is heel kort gespreid.

4. Stevige en toegankelijke motor… op één detail na

Deze motor van een oudere generatie is robuust. Op fora wordt slechts zelden gewag gemaakt van pannes en herstelkosten zijn nooit hoog. Toch is er één uitzondering: de driehoeken van de voorwielophanging verslijten snel.

5. Steeds duurder?

Als de Twingo RS je wel iets lijkt, moet je je gaan haasten, want je bent niet alleen. Reken vandaag op een 6.000 tot 8.000 euro voor een exemplaar in zeer mooie staat, en tot meer dan 10.000 euro voor een smetteloze Gordini of Red Bull.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Op zoek naar een nieuwe wagen?


Ben jij op zoek naar een Renault Twingo ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault Twingo zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km