5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 september 2021
  • Aankoop
  • 7.788 weergaven

1. Ga niet af op het uiterlijk

Heel wat exemplaren zijn zonder gewetensbezwaren gerestaureerd om een fors geroest koetswerk te maskeren met behulp van een mooie lak. Inspecteer elk hoekje en kantje, en neem indien nodig een kenner mee.

2. Traag maar betrouwbaar

Heel de mechaniek van de Type 14 komt van de Kever, te beginnen bij de motor. Dat betekent dat je afhankelijk van het modeljaar een 30 tot 50 pk ter beschikking hebt… Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de luchtgekoelde viercilinderboxer goed gekend is bij specialisten. Indien correct onderhouden is hij onverwoestbaar, en hij is ook eenvoudig te onderhouden.

3. Hoe trager hoe duurder?

Voor de prijs weegt de look veel zwaarder door dan de prestaties. De oudere modellen van voor 1960 staan geregeld te koop voor meer dan 30.000 euro. Je kan daar bijna 10.000 euro afhalen door voor een latere versie te kiezen. Verrassend genoeg brengt een cabrio niet veel meer op dan een coupé. Die werd vooral veel gekocht in de VS en zondigt door een iets minder zuivere lijn. Je moet in elk geval eenvoudig het model van je dromen kunnen vinden, want er zijn van 1955 (1957 voor de cabriolet) tot 1974 bijna een half miljoen exemplaren gebouwd van de Type 14 (waaronder een aantal die in Brazilië zijn geassembleerd).

4. Let op je banden

Met de motor in achteroverhang en een vrij basic onderstelafstemming is het rijgedrag van de Karmann-Ghia ver verwijderd van de huidige normen. En als de achteras uitbreekt heb je niet veel pk’s ter beschikking om die vervelende positie op te vangen. Een voertuigbeheersingscursus is aangeraden, anticiperen is vereist en het is belangrijk dat je banden (en schokdempers) van goede kwaliteit zijn.

5. Verwar hem niet met de Type 34

De Type 34 is geen evolutie van de Type 14 maar wel een “high-end”-versie. De Type 34 was even duur als twee nieuwe Kevers en werd een flop: van 1962 tot 1969 zijn er minder dan 50.000 exemplaren van verkocht. Je herkent hem aan zijn veel strakkere lijnen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km