Alfa Romeo 147 GTA: een koopje of een dure vergissing?

De Alfa Romeo 147 GTA viel op door zijn sterke karakter en zijn legendarische Busso V6-motor. Maar is deze hot hatch youngtimer een goede koop op de tweedehandsmarkt? We duiken in de geschiedenis van deze Italiaanse schone om erachter te komen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juli 2023
  • Aankoop

De Alfa Romeo 147 werd gelanceerd in 2000 en deed toen de hoofden draaien. Hij was knap, goed uitgerust en voorzien van levendige motoren, waarmee het al snel een succes werd. Maar de versie die het hart van Alfisti echt zou veroveren, is de GTA. Onder de motorkap van deze sportversie zit een 3,2 liter-V6 van eigen makelij met een vermogen van 250 pk, waarmee hij de concurrentie uit die tijd de loef wist af te steken op vlak van vermogen! Naast de cijfers speelt ook het karakter van deze motor van ingenieur Giuseppe Busso mee: een levendige gasrespons, voldoende koppel over het hele toerenbereik, een honger naar hoge toerentallen en vooral een uniek en betoverend geluid.

Addertje onder het gras

Het addertje is de voortrein. Die moest alleen instaan om het geweld van de motor aan te kunnen, en dat deed hij slechts met heel veel moeite vanwege het gebrek aan standaard meegeleverd sperdifferentieel. Met veel gewicht in de neus en een gebrek aan tractie, heeft de 147 GTA dus last van onderstuur bij zeer sportief rijgedrag. Een vrij rauw karakter waarmee de levensduur van de voorbanden zeer beperkt is!

Betrouwbaarheid en onderhoud

Zoals elke sportieveling moet je de 147 GTA grondig onderhouden. Daarbij gaat er extra aandacht naar de distributieriem, die idealiter elke 60.000 km of elke 4 jaar moet worden vervangen. Ook de ophanging kan extra aandacht nodig hebben, net als de remmen, die zwaar worden belast door het hoge vermogen en het hoge gewicht van de motor. Tenslotte kan de versnellingsbak slijtage vertonen naarmate hij ouder wordt.

Een goed koopje?

Met prijzen die variëren van 15.000 tot 30.000 euro (of zelfs meer...) afhankelijk van de staat en de kilometerstand, lijkt de 147 GTA een dure koop voor een auto van bijna 20 jaar oud. Maar met zijn unieke karakter, zijn legendarische motor en zijn status als toekomstige klassieker kan het een interessante investering zijn voor liefhebbers. En ondanks zijn zwaktes biedt hij een unieke rijervaring die je vandaag niet meer terugvindt in moderne auto's. Je kiest echter het beste voor een exemplaar met een manuele versnellingsbak in plaats van de Selespeed-automaat die minder aangenaam is in gebruik en bovendien minder betrouwbaar is. Er zijn iets meer dan 5.000 exemplaren geproduceerd van de Alfa Romeo 147 GTA tussen 2003 en 2005. Het is dus een zeldzaam beestje!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km