Deze 5 modellen worden officieel oldtimer in 2023

De productie van deze modellen startte in 1993, en dus komen de eerste exemplaren in 2023 in aanmerking voor een nummerplaat die begint met een 'O'.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 04 november 2022
  • Aankoop
  • 29.094 weergaven

Coupés, cabrio’s en een kleine stadswagen… er is voor elk wat wils, maar stuk voor stuk zijn het auto’s met een verhaal die niet zouden misstaan in je garage als liefhebber. Het ene model is daarbij al sportiever dan het andere...


1. Porsche 911 (993)

Geen oldtimerlijst zonder de Porsche 911. En deze 993 is de laatste generatie die trouw was aan het traditionele 911-concept met een luchtgekoelde zescilinder boxer achterin. Zijn opvolger, de 996, kwas de eerste met een watergekoeld blok, wat destijds kwaad bloed zette bij een aantal puristen (om nog maar te zwijgen over de speciale koplampen van die generatie). 

De 993 heeft als ultieme doorontwikkeling van de luchtgekoelde 911-reeks dus een speciale plek in het hart van elke Porsche-liefhebber. Goedkoop zijn ze dan ook niet, en nu ze de oldtimerleeftijd bereikt hebben, zullen de prijzen waarschijnlijk ook niet meteen dalen. Het goede nieuws is dat er een veelheid aan uitvoeringen is om uit te kiezen, dus er zit er altijd wel één tussen die bij jou past.


2. Fiat Coupé

De Fiat Coupé werd in 1993 voor het eerst getoond op het Salon van Brussel. Samen met de Alfa Romeo 916 GTV (die ook in 1993 voorgesteld werd maar waarvan de serieproductie pas in 1995 goed op dreef kwam) is hij het schoolvoorbeeld van hoe een Italiaanse coupé uit de jaren ‘90 er hoort uit te zien, al zouden ze met achterwielaandrijving ongetwijfeld populairder geweest zijn. 


Het design van dit eigenzinnige model is het werk van niemand minder dan… Chris Bangle, die later zorgde voor enkele van de meer controversiële designs bij BMW. Gebouwd door Pininfarina (dat ook zorgde voor het excentrieke interieur) lijkt de Coupé met zijn uitgesproken lijnen, insnedes op de wielkasten, de zichtbare aluminium tankklep, op de motorkap liggende koplampen en in de koffer verzonken ronde achterlichten nu pas écht tot zijn recht te komen. Een mooi en onverprutst exemplaar vinden, vooral met de heerlijke en 220 pk sterke 2.0 liter vijfcilinder Turbo, is echter geen sinecure. 


3. Toyota Supra (4de generatie)

De Toyota Supra is terug van weggeweest, maar het meest iconische model uit de Supra-geschiedenis, dat van de vierde generatie, werd gelanceerd in 1993. Hij onderscheidde zich van zijn voorgangers door zijn meer afgeronde koetswerkdesign, een uit de kluiten gewassen spoiler en zijn potente motoren, met de beroemde 3.0 liter twin-turbo 2JZ-GTE die in af-fabriek 330 pk leverde en de Supra vanuit stilstand naar de 100 km/u kon katapulteren in minder dan 5 seconden. 

Het blok was ook uiterst tunebaar, waardoor sommigen meer dan het dubbele van dat vermogen eruit wisten te persen! Hij groeide uit tot een ‘JDM’ cultauto die ook een rol speelde in onder andere ‘The Fast and the Furious. Een origineel exemplaar vinden zonder motorische of optische tuning? Good luck!


4. Wiesmann MF 3 Roadster

Deze met de hand gebouwde sportwagen is het absolute buitenbeentje in deze lijst. De MF3 werd aangedreven door de iconische 3,2 liter grote zes-in-lijn van de BMW M3. Met 343 pk en een maximumkoppel van 365 Nm zorgde hij in de MF3 roadster voor een vermogen-gewichtsverhouding van 3,44 kg/pk, goed voor een 0 naar 100-tijd van 4,9 seconden en een topsnelheid van 255 km/u! 

Het lage gewicht en de grote koetswerkstijfheid zorgden voor een buitengewone rijdynamiek. Om nog te zwijgen over het tijdloze design. De MF3 werd 18 jaar lang geproduceerd en lijkt ondanks zijn retro-lijnen dus nog een relatief recent model. Zijn algemene look is bovendien binnenkort terug te vinden in de Project Thunderball, de elektrische herrijzenis van het merk dat in 2013 de boeken neerlegde. Een MF 3 vinden zal echter moeilijk zijn, want ze worden door hun eigenaars gekoesterd en zelden verkocht.


5. Renault Twingo

Geen boodschap aan al dat motorgeweld maar wel op zoek naar iets origineels en praktisch? Weet dan dat de eerste generatie van de Renault Twingo in 1993 voor het eerst op de markt kwam en vanaf volgend jaar dus officieel de oldtimer-status bereikt. 


Als opvolger van zowel de iconische Renault 4 als de basisversies van de al even iconsiche Renault 5 was de Twingo met zijn éénvolumekoetswerk revolutionair in zijn tijd. Bij de lancering waren er maar vier kleuren, één uitrustingsniveau, en een stokoude motor, maar toch straalt de basic Twingo een ongelooflijke ‘joie de vivre’ uit, vooral dan wanneer hij uitgerust is met een stoffen dak.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Zoveel kost de Volvo EX90, het Zweedse elektrische vlaggenschip

Voorlopig moet je er niet op hopen dat je met deze brok technologie kan rijden voor minder dan € 100.000 …

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Wat denk je van een prestigieuze rijervaring op ijs?

Een ideetje om te delen met de HR-verantwoordelijke op je werk?

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Verrassing: dit premiummerk heeft de hoogste aankooptevredenheid bij klanten

Het springt 8 plaatsen hoger in het beroemde klassement en komt daarmee voor Porsche en Lexus. Het Italiaanse merk eindigt daarmee ver voor het Duitse trio Audi, BMW en Mercedes!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km