Volvo
De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.
Een stuk van de snelweg A10 zal worden uitgerust om auto's en vrachtwagens tijdens het rijden op te laden.
Het is aan Frankrijk om inductieladen op de snelweg uit te proberen. In dit geval wordt een stuk van de A10 vlakbij Parijs uitgerust met twee verschillende technologieën die de komende maanden aan een reeks tests worden onderworpen. Aan de ene kant worden elektromagnetische spoelen onder het asfalt worden gelegd om compatibele voertuigen op te laden via inductie. Aan de overkant wordt er een rail in het oppervlak aangebracht om wrijvinggsstroom op te wekken aan de grond.
Beide systemen hebben als doel om elektrische wagens verder te laten rijden, zonder onderweg (langzaam) te moeten opladen. Als de tests vruchtbaar blijken, kunnen constructeurs kiezen om kleinere en dus lichtere en goedkopere batterijen te gebruiken voor hun elektrische modellen.
In de praktijk zouden de uitgeruste wegen en snelwegen het mogelijk maken om het nodige rijbereik van een elektrische wagen voor dagelijk gebruik te verminderen met 62 tot 71% volgens de universiteit van Göteborg in Zweden. En kleinere, minder krachtige batterijen betekenen minder zeldzame metalen en dus een lagere aanschafprijs. Dat speelt in het voordeel van de consument.
De tests zelf vinden in eerste instantie plaats op een afgesloten piste in Rouen. Zodra de twee technologieën gevalideerd zijn, worden ze geïnstalleerd op 4 km van de rechterrijstrook van de A10 richting Parijs-Orléans. De laders worden automatisch geactiveerd zodra een compatibel voertuig erover rijdt. Het experiment op de Parijse snelweg zal drie jaar lopen en kost in totaal 26 miljoen euro.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De allerlaatste Volvo op diesel zal begin 2024 worden geproduceerd. Daarna stopt de Zweedse constructeur volledig met dit type brandstof.
Polestar heeft niet enkel het design en het rijbereik verbeterd van de Polestar 2 voor modeljaar 2024, maar ook de prijzen zijn (iets) lager in België. Hier het overzicht.
Deze Jaguar is niets minder dan de duurste E-Type ooit geworden! En als we zijn geschiedenis bekijken, snappen we waarom...
Voor een elektrische wagen moet je andere keuzes maken dan voor een auto met verbrandingsmotor: batterijcapaciteit, aantal motoren en/of vermogen, type boordlader, enzovoort. Hoe moet je dan kiezen? Laten we eens oefenen met het gamma van de Ford Mustang Mach-E.