Frankrijk: eerste 'elektrische snelweg' in de testfase

Een stuk van de snelweg A10 zal worden uitgerust om auto's en vrachtwagens tijdens het rijden op te laden.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 17 juli 2023
  • Buitenland

Het is aan Frankrijk om inductieladen op de snelweg uit te proberen. In dit geval wordt een stuk van de A10 vlakbij Parijs uitgerust met twee verschillende technologieën die de komende maanden aan een reeks tests worden onderworpen. Aan de ene kant worden elektromagnetische spoelen onder het asfalt worden gelegd om compatibele voertuigen op te laden via inductie. Aan de overkant wordt er een rail in het oppervlak aangebracht om wrijvinggsstroom op te wekken aan de grond.

Beide systemen hebben als doel om elektrische wagens verder te laten rijden, zonder onderweg (langzaam) te moeten opladen. Als de tests vruchtbaar blijken, kunnen constructeurs kiezen om kleinere en dus lichtere en goedkopere batterijen te gebruiken voor hun elektrische modellen.

Tot 71% kleinere batterij mogelijk

In de praktijk zouden de uitgeruste wegen en snelwegen het mogelijk maken om het nodige rijbereik van een elektrische wagen voor dagelijk gebruik te verminderen met 62 tot 71% volgens de universiteit van Göteborg in Zweden. En kleinere, minder krachtige batterijen betekenen minder zeldzame metalen en dus een lagere aanschafprijs. Dat speelt in het voordeel van de consument.

De tests zelf vinden in eerste instantie plaats op een afgesloten piste in Rouen. Zodra de twee technologieën gevalideerd zijn, worden ze geïnstalleerd op 4 km van de rechterrijstrook van de A10 richting Parijs-Orléans. De laders worden automatisch geactiveerd zodra een compatibel voertuig erover rijdt. Het experiment op de Parijse snelweg zal drie jaar lopen en kost in totaal 26 miljoen euro.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Tesla.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km