Tesla
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
Een plug-inhybride kan voor een kleinere milieu-impact zorgen als je de batterij regelmatig oplaadt. Dit is hoe en waar je de stroom kan 'tanken', en hoe lang het duurt voor de batterij weer vol is.
Naast het fiscaal voordeel voor professionals, kan een plug-inhybride ook voordelig zijn voor de luchtkwaliteit, dankzij de mogelijkheid om er langere stukken elektrisch mee te rijden. Maar om emissievrij te kunnen rijden, moet je natuurlijk de batterij zo vaak mogelijk opladen.
Het gros van de plug-inhybrides op de markt heeft een batterij van ongeveer 10 tot 15 kWh. Aan een gewoon stopcontact van 230 V beperkt de laadkabel van de auto de stroomsterkte vaak tot 10 ampère, wat een laadvermogen van 2.300 watt (2,3 kW) oplevert. Rekening houdend met een klein beetje energieverlies, mag je dus rekenen op een laadtijd van ongeveer 5 tot 7,5 uur aan een gewoon stopcontact. Maar hoe groter de batterij, hoe langer het laden natuurlijk zal duren.
Opladen aan een publieke laadpaal of een eigen wallbox, die zijn eigen stroomzekering en beveiliging heeft, gaat doorgaans een stuk sneller dan aan een gewoon stopcontact. Je voorkomt er ook problemen mee zoals zekeringen die springen, oververhitting van het stopcontact, enzovoort. Deze laadpalen of wallboxen leveren wisselstroom (AC) en hun vermogen varieert meestal van 3,7 tot 22 kW. Maar de laadtijd hangt ook af van de interne lader van de auto: het merendeel van de plug-inhybrides heeft een interne lader van 3,7 kW (3.700 watt). Voor een batterij van 10 tot 15 kWh heb je dus 3 tot 4 uur tijd nodig. Sommige modellen hebben (standaard of optioneel) echter een lader van 7,4 kW, waarmee de laadtijd kan worden gehalveerd aan een laadpaal of wallbox die hetzelfde kan leveren.
Er zijn tegenwoordig ook plug-inhybrides met een zeer grote batterij, vooral bij Mercedes en Jaguar/Land Rover, die kunnen bijladen aan een snellader op gelijkstroom (DC). Daarbij kan het interne laadvermogen stijgen tot wel 60 kW, waardoor je op minder dan een uur tijd weer een volle batterij hebt.
De prijs van een wallbox kan sterk variëren. De meest simpele toestellen beginnen bij zo'n 600 euro zonder installatie. Reken daarvoor op minstens 500 euro extra, maar het kan ook veel duurder zijn, afhankelijk van de aanpassingen die nodig zijn aan de stroomvoorziening en om de wallbox te kunnen plaatsen. De 'intelligente' wallboxen zijn duurder (vanaf ongeveer 1.000 euro), maar daarmee kan je wel het laadvermogen en de timing slim regelen afhankelijk van de andere stroomverbruikers in huis, of om maximaal gebruik te maken van je zonnepanelen. Zeker met de invoering van het capaciteitstarief kan dit voordelig zijn. Er zijn ook belastingsvoordelen verbonden aan het installeren van een wallbox, zowel voor particulieren als voor professionals.
Het goedkoopste is om op het werk of thuis je auto op te laden, zeker als je zonnepanelen hebt, aan een gewoon stopcontact of aan een wallbox. Het tarief (prijs per kWh) hangt dan af van je elektriciteitscontract. Publieke laadpalen zijn doorgaans een stuk duurder, omdat de uitbaters ook nog een winstmarge hanteren. En snelladers langs de snelweg zijn meestal het allerduurst.
Ben jij op zoek naar een hybride? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor hybrides nu hier:
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!