Tesla
Het is gemakkelijker dan ooit om een Model S, 3, X of Y te testen. Je moet enkel een afspraak maken op de site van Tesla, ter plaatse eens bellen en je bent binnen.
De literprijs van LPG blijft ook nu bijzonder betaalbaar. Maar wat zijn de voor- en nadelen?
Nu de prijs van benzine en diesel alle records verbreekt en ook een kWh elektriciteit duurder wordt, is er één brandstof die goedkoop blijft: LPG. Met een prijs van ongeveer 0,65 tot 0,75 euro per liter is het vloeibaar gas meer dan een derde goedkoper dan benzine. Let wel, niet alle gas aan de pomp is LPG. De laatste jaren waren vooral CNG-wagens in opmars, maar dat zij rijden op gecomprimeerd aardgas, dat met de stijging van de aardgasprijzen ook bijzonder duur geworden is. LPG is daarentegen een restproduct dat vrijkomt bij de raffinage van aardolie, en blijft ook nu goedkoop.
Maar als het zo goedkoop is, waarom rijdt dan niet iedereen met een auto op LPG? Het aanbod van nieuwe auto’s die af-fabriek geleverd worden met een LPG-installatie is eerder beperkt. Dacia heeft LPG-wagens in zijn aanbod, net als de Chinese merken DFSK en BAIC. De meerprijs voor een LPG-installatie is vaak beperkt, met soms zelfs kortingsacties waarbij een LPG-model aan dezelfde prijs aangeboden wordt als een benzine. Een bestaande auto laten ombouwen kan ook, bij zo goed als elk benzinemodel, maar dat kost wel wat. Als je veel rijdt, kan je de investering echter snel terugverdienen gezien de huidige brandstofprijzen.
Ook op fiscaal vlak verandert er wel wat wanneer je op LPG rijdt. In Vlaanderen krijg je een forfaitaire korting van iets meer dan 100 euro op de jaarlijkse verkeersbelasing wanneer je op LPG rijdt... maar je betaalt gek genoeg ook een LPG-toeslag op diezelfde verkeersbelasting, afhankelijk van de cilinderinhoud van je wagen. In Brussel en Wallonië betaal je enerzijds minder belasting op inverkeerstelling, maar wel meer jaarlijkse verkeersbelasting, afhankelijk van de fiscale pk’s van je auto. Ook hier dringt een afweging tussen de kosten en de baten zich dus op.
Kofferruimte verlies je over het algemeen niet in auto’s met LPG, want de tank wordt veelal ingebouwd in de ruimte voor het reservewiel. Wel moet je er rekening mee houden dat je LPG-stations niet op elke straathoek vindt. Hun aantal is in ons land gedaald de laatste jaren, net omdat minder mensen met een LPG rijden. Maar er zijn websites waar je LPG-stations met prijzen kan bekijken.
Nogal wat mensen hebben schrik van gas, en LPG had vroeger soms een slechte naam. De installatie gebeurde niet altijd even professioneel en omdat LPG bij een lek op de grond bleef hangen in plaats van te verdampen, kon het leiden tot ontploffingen en werden LPG-wagens geweerd uit ondergrondse parkeergarages. Hedendaagse installaties voldoen echter aan de nieuwste veiligheidsnormen, hebben veiligheidskleppen, een 80% vulbeperking die zorgt voor expansieruimte in de tank en worden onderworpen aan extra controles. Ook de kans op motorslijtage die vroeger al eens voorkwam door verbrande kleppen is met moderne motoren verleden tijd.
Praktisch, veilig en goedkoop dus, rijden op LPG, dus het overwegen waard. Maar toch lijkt de lpg-wagen een uitstervend ras.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het is gemakkelijker dan ooit om een Model S, 3, X of Y te testen. Je moet enkel een afspraak maken op de site van Tesla, ter plaatse eens bellen en je bent binnen.
Ja, je kan al met een Jaguar rijden voor een zeer schappelijke prijs. Maar is dat wel een goed idee?
Audi België heeft samen met Daniel Ost, de Belgische meesterbloemist, een prototype ontwikkeld om een plant in de auto te houden. Als het idee aanslaat bij de klanten, zal dit plantje ook aangeboden worden als accessoire.
Ben je van het onverschrokken type? Goed nieuws: de enige TVR Cerbera Speed 12 met goedkeuring voor de openbare weg staat te koop. Zonder overdrijven een unieke kans!