Keuzestress: zoveel kost de perfecte Peugeot 3008

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Deze keer kijken we naar Peugeots populaire SUV, de 3008.

  • Bervoets Wim
  • 23 april 2018

Koetswerk

Peugeot houdt het eenvoudig: de 3008 is er alleen als vijfdeurs-SUV. Geen extra zitplaatsen op de derde zitrij trouwens: die eer is weggelegd voor de grotere 5008. De kofferruimte blijft dus volledig beschikbaar, en scoort met 520 liter (1.482 liter met de achterbank neer) gemiddeld in zijn segment. De 3008 krijgt een catalogusprijs mee vanaf € 26.200, maar als je voor de tweekleurige Coupe Franche-koetswerkkleuren wil kiezen (een optie van € 800), dan moet je uitwijken naar de hoogste uitrustingsversies, GT-Line (vanaf € 33.350) en GT (€ 41.000).

Motor

Voor de meeste uitrustingsversies stelt Peugeot twee motoren voor: een benzine en een diesel. De benzinemotor is de 1.2 PureTech driecilinder turbobenzine van 130 pk. Peugeot verving de 1.6 BlueHDi diesels van 100, 115 en 120 pk door één enkele 1.5 BlueHDi, die eveneens 130 pk sterk is. Kijk je richting GT-Line, dan komen daar nog de 1.6 THP turbobenzine van 165 pk bij (€ 36.250) en de 2.0 BlueHDi, die er alleen nog met 180 pk is (€ 39.500). Die laatste is ook de enige motor die voor de 3008 GT werd uitgekozen.

Alleen veelrijders of mensen die hun 3008 gebruiken om een aanhanger te slepen (en in dat geval het best voor de koppelrijke 2.0 BlueHDi kiezen) zijn in deze Peugeot beter af met een diesel, dus gaat onze voorkeur uit naar de benzineversie. Die heeft iets minder koppel dan de 1.5 BlueHDi (230 tegenover 300 Nm), maar zet gelijkaardige prestaties neer. Overweeg je toch de 1.6 THP, hou er dan rekening mee dat die wel betere prestaties neerzet, maar weinig extra karakter en rijplezier oplevert. De kleinere motoren zijn in de 3008 dus de betere keuze.

Versnellingsbak

De instapversie Access houdt het alleen op een manuele zesversnellingsbak, maar de andere uitrustingsversies geven je steeds de keuze tussen een manuele of automatische versnellingsbak. Die telt zes verzetten bij de benzinemotoren, en acht verzetten bij de diesels. De 1.6 THP en 2.0 BlueHDi zijn er alleen met automatische versnellingsbak. De automaten missen wat reactiesnelheid tegenover concurrerende automaten, dus gaat onze voorkeur naar de klassieke handbak.

Vierwielaandrijving heeft de 3008 niet, maar je kunt hem wel bestellen met Advanced Grip Control (€ 730 op de versie Active, € 400 op de Allure, GT-Line en GT, standaard op de Crossway). Dat gebruikt de tractiecontrole om het vermogen op de wielen te beheren, en laat je kiezen tussen enkele rijmodi. Alleen een meerwaarde als je af en toe op sneeuw of lastige ondergrond rijdt, wat ons betreft.

Uitrusting

De basisversie Access (vanaf € 26.200, 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi) is al correct uitgerust, met een manuele klimaatregeling, snelheidsregelaar, vermoeidheidswaarschuwing en rijstrookassistentie, maar het begint pas comfortabeler te worden vanaf het tweede niveau, Active (vanaf € 28.500, 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi), met automatische koplampen, parkeersensoren achteraan en een automatische klimaatregeling. Vanaf het niveau Allure (vanaf € 30.750) komen er standaard een navigatiesysteem bij met uitgebreide smartphone-integratie, parkeersensoren rondom en een luxueuzere aankleding. De speciale reeks Crossway (vanaf € 32.000) voegt het Advanced Grip Control toe samen met een eigen aankleding, terwijl de GT-Line (vanaf € 33.350) de veiligheidsuitrusting uitbreidt, led-koplampen en een sportievere aankleding toevoegt. De GT (€ 41.000) past de ophanging nog wat aan, en combineert de krachtigste diesel met een sportief uiterlijk.

Onze voorkeur gaat uit naar de Active. Combineer die met enkele interessante opties zoals parkeersensoren vooraan, navigatie en zetelverwarming, en je hoeft eigenlijk alleen qua visuele aankleding onder te doen voor de hogere uitrustingsversie Allure, terwijl je ruim € 1.000 bespaart.

Onze keuze

3008 1.2 PureTech 130 6M Active, met metaalkleur, parkeersensoren voor- en achteraan, navigatie (met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink) en zetelverwarming: € 30.700

Tweedehands? Bekijk ook onze Peugeot 3008-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km