Keuzestress: zoveel kost de perfecte Peugeot 3008

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Deze keer kijken we naar Peugeots populaire SUV, de 3008.

  • Bervoets Wim
  • 23 april 2018
  • 6.003 weergaven

Koetswerk

Peugeot houdt het eenvoudig: de 3008 is er alleen als vijfdeurs-SUV. Geen extra zitplaatsen op de derde zitrij trouwens: die eer is weggelegd voor de grotere 5008. De kofferruimte blijft dus volledig beschikbaar, en scoort met 520 liter (1.482 liter met de achterbank neer) gemiddeld in zijn segment. De 3008 krijgt een catalogusprijs mee vanaf € 26.200, maar als je voor de tweekleurige Coupe Franche-koetswerkkleuren wil kiezen (een optie van € 800), dan moet je uitwijken naar de hoogste uitrustingsversies, GT-Line (vanaf € 33.350) en GT (€ 41.000).

Motor

Voor de meeste uitrustingsversies stelt Peugeot twee motoren voor: een benzine en een diesel. De benzinemotor is de 1.2 PureTech driecilinder turbobenzine van 130 pk. Peugeot verving de 1.6 BlueHDi diesels van 100, 115 en 120 pk door één enkele 1.5 BlueHDi, die eveneens 130 pk sterk is. Kijk je richting GT-Line, dan komen daar nog de 1.6 THP turbobenzine van 165 pk bij (€ 36.250) en de 2.0 BlueHDi, die er alleen nog met 180 pk is (€ 39.500). Die laatste is ook de enige motor die voor de 3008 GT werd uitgekozen.

Alleen veelrijders of mensen die hun 3008 gebruiken om een aanhanger te slepen (en in dat geval het best voor de koppelrijke 2.0 BlueHDi kiezen) zijn in deze Peugeot beter af met een diesel, dus gaat onze voorkeur uit naar de benzineversie. Die heeft iets minder koppel dan de 1.5 BlueHDi (230 tegenover 300 Nm), maar zet gelijkaardige prestaties neer. Overweeg je toch de 1.6 THP, hou er dan rekening mee dat die wel betere prestaties neerzet, maar weinig extra karakter en rijplezier oplevert. De kleinere motoren zijn in de 3008 dus de betere keuze.

Versnellingsbak

De instapversie Access houdt het alleen op een manuele zesversnellingsbak, maar de andere uitrustingsversies geven je steeds de keuze tussen een manuele of automatische versnellingsbak. Die telt zes verzetten bij de benzinemotoren, en acht verzetten bij de diesels. De 1.6 THP en 2.0 BlueHDi zijn er alleen met automatische versnellingsbak. De automaten missen wat reactiesnelheid tegenover concurrerende automaten, dus gaat onze voorkeur naar de klassieke handbak.

Vierwielaandrijving heeft de 3008 niet, maar je kunt hem wel bestellen met Advanced Grip Control (€ 730 op de versie Active, € 400 op de Allure, GT-Line en GT, standaard op de Crossway). Dat gebruikt de tractiecontrole om het vermogen op de wielen te beheren, en laat je kiezen tussen enkele rijmodi. Alleen een meerwaarde als je af en toe op sneeuw of lastige ondergrond rijdt, wat ons betreft.

Uitrusting

De basisversie Access (vanaf € 26.200, 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi) is al correct uitgerust, met een manuele klimaatregeling, snelheidsregelaar, vermoeidheidswaarschuwing en rijstrookassistentie, maar het begint pas comfortabeler te worden vanaf het tweede niveau, Active (vanaf € 28.500, 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi), met automatische koplampen, parkeersensoren achteraan en een automatische klimaatregeling. Vanaf het niveau Allure (vanaf € 30.750) komen er standaard een navigatiesysteem bij met uitgebreide smartphone-integratie, parkeersensoren rondom en een luxueuzere aankleding. De speciale reeks Crossway (vanaf € 32.000) voegt het Advanced Grip Control toe samen met een eigen aankleding, terwijl de GT-Line (vanaf € 33.350) de veiligheidsuitrusting uitbreidt, led-koplampen en een sportievere aankleding toevoegt. De GT (€ 41.000) past de ophanging nog wat aan, en combineert de krachtigste diesel met een sportief uiterlijk.

Onze voorkeur gaat uit naar de Active. Combineer die met enkele interessante opties zoals parkeersensoren vooraan, navigatie en zetelverwarming, en je hoeft eigenlijk alleen qua visuele aankleding onder te doen voor de hogere uitrustingsversie Allure, terwijl je ruim € 1.000 bespaart.

Onze keuze

3008 1.2 PureTech 130 6M Active, met metaalkleur, parkeersensoren voor- en achteraan, navigatie (met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink) en zetelverwarming: € 30.700

Tweedehands? Bekijk ook onze Peugeot 3008-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De meest ecologische nieuwe auto van 2022 is ‘Made in China’

De meest ecologische nieuwe auto van 2022 is ‘Made in China’

Dat is de conclusie van Green NCAP, dat de Dacia Spring uitroept tot winnaar van de tests van het afgelopen jaar.

Twee Bugatti’s en een Ferrari voor meer dan 10 miljoen euro

Twee Bugatti’s en een Ferrari voor meer dan 10 miljoen euro

Twee van de drie auto’s, uit de collectie van een overleden Nederlandse verzamelaar, beschikken over een uitzonderlijk palmares in de autosport!

Koopje: Rolls-Royce Silver Spirit, een authentieke Rolls voor minder dan € 25.000!

Koopje: Rolls-Royce Silver Spirit, een authentieke Rolls voor minder dan € 25.000!

Een Rolls voor de prijs van een hatchback, lijkt je dat wel iets? Dan stellen we je de Rolls-Royce Silver Spirit voor, een icoon uit de jaren ‘80.

Te koop: de Elan Plus 2 van Lotus-stichter Colin Chapman

Te koop: de Elan Plus 2 van Lotus-stichter Colin Chapman

Een kans om tegen een betaalbare prijs een stuk Lotus-geschiedenis in handen te krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km