Lockdown: wat doe je met je stekkerauto?

We mogen ons in theorie bijna niet meer met de auto verplaatsen, tenzij het hoogst noodzakelijk is. Wat doe je dan best met je elektrische of plug-inhybride auto?
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 19 maart 2020
  • Onderhoud

Veel bedrijven zijn deze dagen gedwongen gesloten door het coronavirus, dus zitten ook flink wat mensen thuis in lockdown. Wie te voet of met de fiets kan gaan winkelen, zal dus in theorie wekenlang niet meer met zijn auto rijden. Van een auto met verbrandingsmotor weten we dat die daar tegen kan, zolang de stilstand niet te lang duurt. Maar hoe zit dat met een plug-inhybride of elektrische auto?

Niet volledig opladen

Allereerst: laad je batterij niet tot 100 procent op als de auto daarna lang zal stilstaan. De chemische structuur van de cellen degradeert veel sneller wanneer de spanning hoog is en dat kan op de lange termijn leiden tot verlies in rijbereik. Het is dus beter dat je – als dat mogelijk is via een optie in de boordcomputer – het laden begrenst op 70 of 80 procent. Als de auto geen gedeelde of openbare laadpaal bezet houdt, mag je hem daarna gewoon ingeplugd laten staan, maar dat hoeft niet.

Vampire drain

Wat zal er dan gebeuren met de laadtoestand van je batterij? Dat hangt af van het automerk en het model. Een Tesla zal bijvoorbeeld nog relatief veel stroom blijven verbruiken (ongeveer een procent per dag) om zijn complexe boordelektronica te voeden en om het laadpeil van de 12V-batterij in stand te houden. Dat heet ‘Vampire drain’. Er is dus niets mis met je Tesla als de laadstatus blijft zakken terwijl hij niet rijdt. Andere EV’s en PHEV’s hebben minder of geen last van dit fenomeen, maar in sommige gevallen is dat omdat de constructeur geen systeem heeft ingebouwd om de 12V-batterij in leven te houden. Dat kan betekenen dat de auto na een tijdje in coma gaat en dus ook niet meer zal kunnen laden. De remedie is heel eenvoudig: ga af en toe naar de auto en ‘start’ hem. De boordelektronica zal detecteren hoe het met de 12V-batterij zit en die dan indien nodig opladen via de gelijkstroom-gelijkstroomomvormer. Voor de rest: let erop dat de laadtoestand van de aandrijfbatterij niet langdurig onder de 20 procent gaat. Dat is even schadelijk als ze te vol opladen.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km