Renault
Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.
Terwijl roest aan auto’s de laatste decennia zo goed als opgelost, leek, lijkt de roestduivel terug van weggeweest. Ook elektrische auto’s blijven niet gespaard. Zo bescherm je je auto.
Uit onderzoek van het Duitse magazine Auto Motor und Sport, in samenwerking met de Duitse keuringsorganisatie GTÜ, blijkt dat de roesproblemen in auto’s van het afgelopen decennium beperkt zijn. Het zijn vooral auto’s van ouder dan 10 jaar die er last van hebben wanneer ze bij GTÜ op controle komen. De roestbescherming en het onderzoek door autobouwers op dit vlak lijkt dus zijn werk te doen.
Toch waarschuwt de organisatie bij de nieuwste auto’s voor opnieuw meer roestproblemen, dat horen we trouwens al een aantal jaar. Autobouwers zouden goedkoper en dunner plaatstaal gebruiken, besparen op roestpreventie en niet zichtbare koetswerkdelen minder secuur lakken, waardoor corrosie sneller vat krijgt. En corrosie is een beter woord dan roest. Want in de jacht naar een lager autogewicht, ook om bij elektrische auto’s het extra gewicht van batterijen te compenseren, wordt vaker gebruikgemaakt van aluminium, magnesium en andere lichte metalen. Die kunnen corroderen, zeker wanneer ze in aanraking komen met zout en andere metalen.
Het magazine onderzocht onder andere een nieuwe Tesla Model 3, waarbij nu al een aantal roestproblemen opduiken. Zo zijn er plaatsen in het ontwerp waar water niet meteen weg kan, zijn sommige oppervlakken niet optimaal gelakt en wordt er polyurethaanschuim gebruikt voor de geluidsdemping. Dat trekt na verloop van tijd vocht en en veroorzaakt dus roest.
Om je auto zo lang mogelijk mee te doen gaan, kan je er dus maar beter zelf op letten dat je alles in het werk stelt om roest te vermijden. Daarvoor geven de Duitse collega’s een aantal tips.
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...