Wordt dit de duurste Ferrari ooit geveild?

Deze Ferrari 250 GTO uit 1962 is uniek in meerdere opzichten: het is het enige exemplaar dat door Scuderia Ferrari zelf is ingezet, met een unieke motor en tal van overwinningen en prestigieuze erkenningen op zijn palmares.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 31 oktober 2023
  • Straf

Veilinghuis RM Sotheby’s windt er geen doekjes om: “Echte autoconnoisseurs zien wat onze zielen al hebben herkend: het aanbod van zo’n autolegende is een unieke kans. Serieuze Ferrari-verzamelaars mogen dit moment niet laten wegglippen, want een publiek aanbod van zo’n unieke GTO komt misschien nooit meer voor in ons mensenleven.” Dat lees je goed: zelfs binnen de ultra-exclusieve niche van de Ferrari 250 GTO, die al meermaals voor tientallen miljoenen euro’s is verkocht, is dit exemplaar met chassisnummer 3765 nog specialer dan de rest. Maar waarom?

4-liter in een GTO!?

Het verhaal begint in 1962, toen Ferrari de 250 GTO voorstelde, een evolutie van de 250 GT Berlinetta met een betere stroomlijn, een lager gewicht en een krachtigere 3 liter-V12 van zo’n 300 pk om een hogere topsnelheid te kunnen halen op het circuit. Een model dat meteen succesvol werd in de competitie, waarmee zijn reputatie als iconisch model werd vastgelegd, maar in datzelfde jaar werden de enduranceraces op Le Mans, de Nürburgring, Sebring en de Targa Florio opengesteld voor wagens met een 4-liter motor. De gelegenheid voor Ferrari om te zien of de GTO nog een tandje hoger kon schakelen.



De enige van Scuderia Ferrari

Deze Ferrari 250 GTO is dan ook het enige exemplaar dat door de Scuderia Ferrari zelf werd ingezet, alle andere exemplaren gingen naar private raceteams. Er werd (eveneens uniek voor een 250 GTO) vanuit de fabriek een 4 liter-V12 gemonteerd, oorspronkelijk met drie carburateurs, waarmee chassisnummer 3765 meteen een klassewinst behaalde op de 1.000 km van de Nürburgring. Voor Le Mans werd er nog een krachtigere motor gemonteerd, met zes Weber-carburateurs deze keer, voor een totaal van 390 pk! Helaas bleek dat wat te veel van het goede op La Sarthe, want na als vierde te kwalificeren, bleken de remmen tijdens de race niet krachtig genoeg en kwam de auto in de zandbak terecht, waardoor hij plaatsen verloor en uiteindelijk oververhitte en moest opgeven. 

Gevulde trofeekast

Zonder raceklasse om in deel te nemen, werd de 250 GTO in 1963 verkocht en koos de volgende eigenaar ervoor om hem terug in originele GTO-staat te brengen, met dus een 3 liter-V12. De auto was nog vrij succesvol in heuvelklimraces, alvorens hij naar de VS werd overgebracht in 1967, waar hij tot nu toe is verbleven. De huidige eigenaar kocht hem in 1985 en nam nog deel aan tal van concours en evenementen, met de nodige oorkondes als resultaat. En nu wordt deze unieke GTO voor de eerste keer in 38 jaar te koop aangeboden. Het vorige record voor een GTO staat op 48.405.000 dollar. Gaat deze dan over de 50 miljoen?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Er zijn drie redenen waarom elektrische wagens op middellange termijn goedkoper zullen worden.

Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Mercedes E-Klasse Break of All-Terrain: welke moet je kiezen?

Net als bij de vorige generatie krijgt de E-Klasse break opnieuw een avontuurlijke All-Terrain-versie. Welke voordelen brengt die met zich mee?

Een Hyundai kopen op Amazon? Het kan in de VS!

Een Hyundai kopen op Amazon? Het kan in de VS!

Vanaf volgend jaar zullen Amerikanen een Hyundai zoals elk ander spulletje kunnen kopen op Amazon.

Dit is de duurste Ferrari ooit!

Dit is de duurste Ferrari ooit!

Deze Ferrari 250 GTO heeft 51,7 miljoen dollar opgeleverd in New York, omgerekend 47,55 miljoen euro tegen de huidige wisselkoers!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km