Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
De Volkswagen ID.5 onthult zijn ongecamoufleerde coupélijn en zijn technische fiche. Toch geeft de stijlvolle tweelingbroer van de ID.4 nog niet alles prijs…
Maanden nadat Volkswagen ons een zwaar gecamoufleerde ID.5 heeft laten zien licht het nu eindelijk de sluier van zijn elektrische SUV-coupé. In werkelijkheid gaat het om meer dan een gewone ID.4 met schuinere daklijn, want we zien ook een specifieke voorbumper. Qua design is dat zo’n beetje alles… al maakt de coupévorm de ID.5 beter gestroomlijnd, met een Cx van 0,26 in plaats van 0,28 voor de ID.4.
De ID.4 en 5 delen uiteraard hetzelfde interieur. Toch brengt deze coupéversie wat nieuws. Zo kan het infotainmentsysteem van de derde generatie voortaan updates over-the-air ontvangen, zodat er functies kunnen worden toegevoegd tijdens de levensloop van de wagen.
Qua ruimte verliezen de passagiers achterin 12 millimeter boven hun hoofd, terwijl de koffer een eerbaar volume van 549 behoudt onder het bagagescherm, even groot als in de ID.4.
Onder de motorkap, of beter gezegd, onder de vloer, ligt maar één batterij: die van 77 kWh. Er zijn echter wel drie motorversies beschikbaar, met een rijbereik van 480 tot 520 kilometer. Het is geen verrassing dat de vermogens dezelfde zijn als in zijn tweelingbroer met conventioneler dak. In de basisversie ontwikkelt de motor in de achteras 174 pk. Dat kan stijgen tot 204 pk in de ‘performance’-variant, zonder de GTX te vergeten met zijn twee motoren en zijn vermogen van 299 pk dat naar de vier wielen gaat. Het laadvermogen kan aan een aangepaste snellader oplopen tot 135 kW.
We kennen dus eindelijk het design van de ID.5 en de technische fiche, maar VW houdt toch nog wat achter de hand. De prijzen en lanceringsdatum moeten namelijk nog worden gepubliceerd. We volgen het op…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.