Officieel: Volkswagen ID.5, elektrische SUV-coupé

De Volkswagen ID.5 onthult zijn ongecamoufleerde coupélijn en zijn technische fiche. Toch geeft de stijlvolle tweelingbroer van de ID.4 nog niet alles prijs…

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 november 2021
  • Elektrisch
  • 6.775 weergaven

Maanden nadat Volkswagen ons een zwaar gecamoufleerde ID.5 heeft laten zien licht het nu eindelijk de sluier van zijn elektrische SUV-coupé. In werkelijkheid gaat het om meer dan een gewone ID.4 met schuinere daklijn, want we zien ook een specifieke voorbumper. Qua design is dat zo’n beetje alles… al maakt de coupévorm de ID.5 beter gestroomlijnd, met een Cx van 0,26 in plaats van 0,28 voor de ID.4.

Wat kleiner nieuws

De ID.4 en 5 delen uiteraard hetzelfde interieur. Toch brengt deze coupéversie wat nieuws. Zo kan het infotainmentsysteem van de derde generatie voortaan updates over-the-air ontvangen, zodat er functies kunnen worden toegevoegd tijdens de levensloop van de wagen.

Qua ruimte verliezen de passagiers achterin 12 millimeter boven hun hoofd, terwijl de koffer een eerbaar volume van 549 behoudt onder het bagagescherm, even groot als in de ID.4.

Dikke batterij voor iedereen

Onder de motorkap, of beter gezegd, onder de vloer, ligt maar één batterij: die van 77 kWh. Er zijn echter wel drie motorversies beschikbaar, met een rijbereik van 480 tot 520 kilometer. Het is geen verrassing dat de vermogens dezelfde zijn als in zijn tweelingbroer met conventioneler dak. In de basisversie ontwikkelt de motor in de achteras 174 pk. Dat kan stijgen tot 204 pk in de ‘performance’-variant, zonder de GTX te vergeten met zijn twee motoren en zijn vermogen van 299 pk dat naar de vier wielen gaat. Het laadvermogen kan aan een aangepaste snellader oplopen tot 135 kW.

We weten nog niet alles…

We kennen dus eindelijk het design van de ID.5 en de technische fiche, maar VW houdt toch nog wat achter de hand. De prijzen en lanceringsdatum moeten namelijk nog worden gepubliceerd. We volgen het op…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Aanbevolen tests voor jou

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Diesel, Automaat

€ 23.250
2017
84.908 km