BMW i8: Roadsterversie en nieuwe batterij

Hij was al lang geleden aangekondigd en er werd reikhalzend naar uitgekeken, maar daar is hij dan eindelijk: de ‘open’ versie van de BMW i8. Maar de Beiers hebben hun huiswerk gemaakt en zijn verder gegaan dan enkel een eenvoudige onthoofding.





  • Piette François
  • 30 november 2017

Bij zijn overstap van coupé naar cabrio verliest de i8 niet enkel zijn dak maar ook zijn twee achterste zitplaatsen. Gelukkig blijft de gewichtstoename in vergelijking met de Coupé beperkt, want de constructeur spreekt van een verschil van slechts 60 kilo. Het openingsmechanisme van de kap werkt uiteraard volautomatisch en heeft slechts 15 seconden nodig, bij stilstand of rijdend tot 50 km/h. Het achterruitje dient ook als windnet. Slim gezien.

Nieuwe batterij

De Beier heeft verder een nieuwe batterij voorzien voor zijn sportieve hybride duo. De opslagcapaciteit daarvan groeit van 20 Ah naar 34 Ah. De elektromotor wint een flinke schep vermogen, want hij piekt nu op 143 pk, of 12 pk meer. De 1.5-turbodriecilinder op benzine wijzigt niet, waardoor het gecumuleerde vermogen uitkomt op 374 pk.

Fiscaal interessanter dan een Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid…

Het beste nieuws is echter dat het elektrische rijbereik is toegenomen tot 55 kilometer voor de Coupé en 53 kilometer voor de cabriolet. De hybride sturing is bovendien herwerkt om de elektromotor nog meer te benutten. Zo kan de i8 nu tot 105 km/h zuiver elektrisch rijden, tegenover 70 km/h voordien. Kers op de taart is dat de i8 door zijn beperkte gewicht en zijn sterkere batterij 100 procent fiscaal aftrekbaar is (98 procent voor de Roadster) volgens de toekomstige normen van onze regering.





BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km