Bugatti wordt eigendom van Rimac

Het gerucht is officieel bevestigd: het kroonstuk Bugatti verlaat de Volkswagen-groep en valt voortaan onder het co-ouderschap van Rimac en Porsche.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juli 2021
  • Sector

Bugatti wordt eigendom van Rimac

Het lijkt wel een intrige uit een sprookje. Het meest prestigieuze automerk ter wereld verlaat namelijk de Volkswagengroep, niet om in handen te vallen van een Indische of Chinese industriële reus met tentakels in alle richtingen, noch om naar een machtige multinational te gaan die niet meer weet wat hij met zijn miljarden moet aanvangen. Neen, Bugatti gaat naar de kleine Kroatische autobouwer Rimac, die gespecialiseerd is in elektrische aandrijving en die tot voor een paar jaar nog volledig onbekend was.

Bugatti wordt eigendom van Rimac

Het gerucht dat al een paar maand de ronde deed, wordt nu dus officieel bevestigd: Porsche en Rimac hebben de handen in elkaar geslagen om een joint-venture op te richten die de toekomst van Bugatti zal uittekenen. Het nieuwe hypercarmerk dat uit het akkoord is ontstaan, heet Bugatti-Rimac. Het is voor 55 procent in handen van Rimac en Porsche ‘neemt genoegen’ met 45 procent van de aandelen van de joint-venture. Maar Porsche heeft tegelijk wel zijn aandeel in Rimac Automobili verhoogd van 15 naar 24 procent.

Bugatti wordt eigendom van Rimac

Aanvankelijk blijft het nieuwe Bugatti-Rimac de Bugatti Chiron en Rimac Nevera aanbieden. Maar “op de lange termijn” komen er “gezamenlijk ontwikkelde modellen”. En zo krijgt de elektrische toekomst van Bugatti vorm…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km