Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het lijkt wel een intrige uit een sprookje. Het meest prestigieuze automerk ter wereld verlaat namelijk de Volkswagengroep, niet om in handen te vallen van een Indische of Chinese industriële reus met tentakels in alle richtingen, noch om naar een machtige multinational te gaan die niet meer weet wat hij met zijn miljarden moet aanvangen. Neen, Bugatti gaat naar de kleine Kroatische autobouwer Rimac, die gespecialiseerd is in elektrische aandrijving en die tot voor een paar jaar nog volledig onbekend was.
Het gerucht dat al een paar maand de ronde deed, wordt nu dus officieel bevestigd: Porsche en Rimac hebben de handen in elkaar geslagen om een joint-venture op te richten die de toekomst van Bugatti zal uittekenen. Het nieuwe hypercarmerk dat uit het akkoord is ontstaan, heet Bugatti-Rimac. Het is voor 55 procent in handen van Rimac en Porsche ‘neemt genoegen’ met 45 procent van de aandelen van de joint-venture. Maar Porsche heeft tegelijk wel zijn aandeel in Rimac Automobili verhoogd van 15 naar 24 procent.
Aanvankelijk blijft het nieuwe Bugatti-Rimac de Bugatti Chiron en Rimac Nevera aanbieden. Maar “op de lange termijn” komen er “gezamenlijk ontwikkelde modellen”. En zo krijgt de elektrische toekomst van Bugatti vorm…Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.