De 5 geheimen van de Ford Cortina, de legende!

Hoewel het model eerder zeldzaam en minder bekend is aan deze kant van het Kanaal, is dat helemaal anders in het Verenigd Koninkrijk! De bijzonder populaire Ford Cortina zorgde er voor een hele generatie van enthousiaste familievaders!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 oktober 2022
  • Divers
  • 4.102 weergaven

1. Hij werd ontwikkeld door een ingenieur die Ford USA verbannen had

Roy Brown Jr. is een Amerikaans-Canadese ingenieur, die bekend is geworden door de ontwikkeling van de Edsel. Helaas bleek de Edsel een enorme flop... Brown’s carrière leek terminaal, vooral omdat Ford USA zijn ingenieur na deze mislukking naar Ford Groot-Brittannië stuurde. Het was op het eiland dat hij een klein wonder ontwikkelde, en zijn reputatie op die manier terug zuiverde: de Cortina! Het technisch zeer klassieke model (Ford Duitsland koos voor zijn Taunus voorwielaandrijving, terwijl de Cortina vertrouwde op traditionele achterwielaandrijving) was mooi, robuust, leuk om mee te rijden en vooral goedkoop! Het werd een fenomenaal succes...

2. Project 'aartsbisschop'!

Dit nieuwe model, ontwikkeld onder de codenaam "Archbishop", werd bij de lancering in 1962 voorgesteld als de 'Consul Cortina'. Pas in 1964, na een facelift, werd de naam ingekort tot gewoon 'Cortina'.

3. Veel verschillende uitvoeringen

De Ford Cortina MK1 was al snel verkrijgbaar in een eerder indrukwekkend (voor die tijd) aantal uitvoeringen: 2- of 4-deurs berline, break, 1,2 liter of 1,5 liter motor, Standard, Deluxe, Super of GT afwerking, en zelfs Lotus... Er was voor elke smaak en elk budget wel een Cortina! Hetzelfde principe werd toegepast op latere ontwikkelingen, tot groot genoegen van kopers die zich wilden onderscheiden van de massa!


4. Legendarische sportieve versies

Het is onmogelijk om over de Cortina te praten zonder de Lotus-versie te vernoemen, waarvan de 1,6 liter motor met dubbele nokkenas rechtstreeks uit de Lotus Elan kwam. Zijn racepalmares is uitgebreid, met name in de handen van niemand minder dan Jim Clark... Hoewel velen de Lotus Cortina MK1 (terecht) als de meest emblematische van alle Cortina's beschouwen, mogen we de andere versies niet vergeten, waaronder de GT: zijn 1,5 liter motor met bijna 80 pk was de trots van sportieve papa's! In zijn tweede evolutie werd de Cortina door de Zuid-Afrikaanse importeur geprepareerd tot een woest beest met een 3 liter V6 Essex motor!

5. Een rationeler carrière-einde

Aan het eind van de jaren zestig besloot Ford zijn Britse en Duitse filialen samen te voegen. Er was geen sprake meer van het produceren van twee radicaal verschillende berlines op hetzelfde continent! Het was tijd voor rede en de derde generatie Cortina leek sterk op de Duitse Taunus. Na een vierde generatie, bedoeld voor vloten van bedrijven, kreeg de Taunus een laatste leven met de MK5, waarvan de carrière eindigde in 1982.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km