De terugverdientijd van elektrische auto’s is absurd lang

Dat is de conclusie van de krant Het Nieuwsblad na een vergelijking van drie populaire elektrische modellen met hun benzine- en dieselequivalenten.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 08 augustus 2022
  • Kosten

Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aankoop dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Maar traditioneel wordt ervan uitgegaan dat je die meerkost kan terugverdienen door de lagere stroomkost, zeker nu de prijzen van benzine en diesel hoge toppen scheren. Al blijkt uit de vergelijking van de krant dat dat nu net niet het geval is…

Elektriciteitskost nog sterker gestegen

De krant vergeleek een elektrische Fiat 500 en Volvo XC40 met hun benzine-equivalent en een BMW iX3 (die we onlangs nog vergeleken met een Volvo C40 Recharge) met een diesel-X3. Het nam daarbij de aankoopkost van de wagen en berekende de jaarlijkse kosten voor een kilometrage van 15.000 km. De jaarlijkse kosten van een elektrisch model liggen bij de drie modellen telkens lager dan dan die van de modellen met verbrandingsmotoren, maar het verschil ten opzichte van vorig jaar is een stuk kleiner geworden.


Door de stijgende brandstofprijs aan de pomp steeg de jaarlijkse kost voor de benzine- en dieselmodellen met enkele honderden euro’s voor een kilometrage van 15.000 km. Tegelijkertijd steeg de gemiddelde prijs per kWh aan de stekker van € 0,29 naar € 0,47! En dat heeft zijn impact op de kosten per 15.000 km… Die stegen volgens de berekening van Het Nieuwsblad van € 566 naar € 917 voor de elektrische Fiat 500, van € 896 naar € 1.452 voor de Volvo XC40 Recharge en van €805 naar € 1.304. De hogere aankoopprijs terugverdienen duurt in sommige gevallen dan ook absurd lang: 38,6 jaar voor de Fiat (vorig jaar 26,7 jaar), 19,1 jaar voor de Volvo (voorheen 12,2 jaar) en 25,7 jaar voor de BMW (voorheen 18,8 jaar). Terwijl de terugverdientijd vroeger al lang was, is die nu dus absurd lang!

Zonnepanelen en tweedehands elektrische auto’s

Bij de studie moeten wel enkele kanttekeningen gemaakt worden. Zo geldt de situatie enkel voor ons land, waar geen subsidies gegeven worden zoals in andere landen. De stroomkost is op dit moment ook bijzonder hoog, waardoor de studie slechts een momentopname is. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met de veel lagere kosten voor wie thuis zonnepanelen heeft en dus veel goedkoper kan laden. Wie langere afstanden aflegt en vaak aan een dure snellaadpaal inplugt, is echter nog slechter af. Een tweedehands elektrische auto kan dan weer helpen om de initiële investeringskost en de terugverdientijd te beperken.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Stellantis.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km