De terugverdientijd van elektrische auto’s is absurd lang

Dat is de conclusie van de krant Het Nieuwsblad na een vergelijking van drie populaire elektrische modellen met hun benzine- en dieselequivalenten.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 08 augustus 2022
  • Kosten
  • 9.978 weergaven

Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aankoop dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Maar traditioneel wordt ervan uitgegaan dat je die meerkost kan terugverdienen door de lagere stroomkost, zeker nu de prijzen van benzine en diesel hoge toppen scheren. Al blijkt uit de vergelijking van de krant dat dat nu net niet het geval is…

Elektriciteitskost nog sterker gestegen

De krant vergeleek een elektrische Fiat 500 en Volvo XC40 met hun benzine-equivalent en een BMW iX3 (die we onlangs nog vergeleken met een Volvo C40 Recharge) met een diesel-X3. Het nam daarbij de aankoopkost van de wagen en berekende de jaarlijkse kosten voor een kilometrage van 15.000 km. De jaarlijkse kosten van een elektrisch model liggen bij de drie modellen telkens lager dan dan die van de modellen met verbrandingsmotoren, maar het verschil ten opzichte van vorig jaar is een stuk kleiner geworden.


Door de stijgende brandstofprijs aan de pomp steeg de jaarlijkse kost voor de benzine- en dieselmodellen met enkele honderden euro’s voor een kilometrage van 15.000 km. Tegelijkertijd steeg de gemiddelde prijs per kWh aan de stekker van € 0,29 naar € 0,47! En dat heeft zijn impact op de kosten per 15.000 km… Die stegen volgens de berekening van Het Nieuwsblad van € 566 naar € 917 voor de elektrische Fiat 500, van € 896 naar € 1.452 voor de Volvo XC40 Recharge en van €805 naar € 1.304. De hogere aankoopprijs terugverdienen duurt in sommige gevallen dan ook absurd lang: 38,6 jaar voor de Fiat (vorig jaar 26,7 jaar), 19,1 jaar voor de Volvo (voorheen 12,2 jaar) en 25,7 jaar voor de BMW (voorheen 18,8 jaar). Terwijl de terugverdientijd vroeger al lang was, is die nu dus absurd lang!

Zonnepanelen en tweedehands elektrische auto’s

Bij de studie moeten wel enkele kanttekeningen gemaakt worden. Zo geldt de situatie enkel voor ons land, waar geen subsidies gegeven worden zoals in andere landen. De stroomkost is op dit moment ook bijzonder hoog, waardoor de studie slechts een momentopname is. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met de veel lagere kosten voor wie thuis zonnepanelen heeft en dus veel goedkoper kan laden. Wie langere afstanden aflegt en vaak aan een dure snellaadpaal inplugt, is echter nog slechter af. Een tweedehands elektrische auto kan dan weer helpen om de initiële investeringskost en de terugverdientijd te beperken.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km