Denza N7: BYD lanceert zijn 'Tesla Model Y-killer'

De Chinese reus BYD en Tesla staan aan de wereldtop van de verkoop van elektrische wagens. Met deze N7 van het premiummerk Denza, wil BYD nu op de tenen van Tesla’s grootste succesnummer gaan staan.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juli 2023
  • Elektrisch

In het eerste kwartaal van 2023 hebben Tesla en BYD opnieuw recordcijfers opgetekend, waarmee beide merken de markt voor elektrische wagens domineren. In deze periode heeft Tesla 466.140 elektrische modellen afgeleverd, terwijl BYD meer dan 700.000 geëlektrificeerde wagens wereldwijd heeft geleverd, met ongeveer evenveel hybrides als elektrische wagens. Bij Tesla zijn deze uitstekende resultaten vooral te danken aan de Model Y, waarvan de verkoop wereldwijd explosief is toegenomen.

Denza N7

Het is dan ook deze Tesla Model Y waarop BYD zijn pijlen heeft gericht met deze nieuwe SUV, die N7 wordt gedoopt en onder het premiumsubmerk Denza wordt verkocht. Denza is een merk dat in 2010 gezamenlijk werd gelanceerd door BYD en Mercedes-Benz, voordat Mercedes zijn aandeel drastisch verminderde naar zo’n 10%.

Sinds deze herschikking heeft BYD besloten Denza opnieuw te lanceren met twee modellen die zijn voorgesteld tijdens het laatste autosalon van Shanghai en die aan een internationale carrière zouden moeten beginnen: de grote monovolume D9 en de SUV N7, met een profiel dat wat wegheeft van een shooting brake. De Denza N7 is zopas officieel gelanceerd op de Chinese markt.

e-Platform 3.0

De Denza N7 meet 4,86 m lang (tegenover 4,75 m voor de Tesla Model Y) en staat op het ‘e-Platform 3.0’ van BYD, waar ook de Atto 3, Dolphin en de Seal op worden gebouwd, modellen die intussen ook in Europa te koop zijn.

De N7 wordt momenteel aangeboden in China met verschillende aandrijflijnen, met een of twee elektromotoren. Het model krijgt ook een grote batterij van 91,7 kWh.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: BYD.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km