Deze twee toplui van Franse groepen waarschuwen voor de elektrische toekomst

Zonder tegen elektrische voertuigen te zijn, twijfelen Carlos Tavares (Stellantis) en Luca de Meo (Renault) eerder aan de snelheid waarmee de zaken evolueren.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 mei 2022
  • Sector
  • 30.912 weergaven

Carlos Tavares, de baas van de Stellantis-groep, is geen fan van de ‘gedwongen’ elektrificatie van het wereldwijde wagenpark. Dat liet hij in het verleden al verstaan, en nu herhaalt hij zijn bezorgdheden nog eens. Vandaag doet hij dat tijdens de “Future of the Car”-conferentie georganiseerd door de Amerikaanse krant The Financial Times. En hij is niet de enige die twijfels uit rond de elektrische toekomst...

De batterijen van Carlos Tavares

In januari wees hij op de risico's van een sociale kloof, maar stelde ook de doeltreffendheid van zo'n overgang op ecologisch vlak in vraag. Vandaag spitste hij zich toe op batterijen: "Het betekent heel wat ontginning van grondstoffen, mogelijk een tekort aan die grondstoffen en misschien ook geopolitieke risico's. Het kan ook zijn dat we niet houden van de manier waarop deze grondstoffen over een paar jaar aangevoerd zullen worden.”

Verbrandingsmotoren niet te snel afschrijven volgens Luca de Meo 

Ook Luca de Meo, de baas van de Renault-groep, sprak op de conferentie. "Er zijn uitdagingen, op maatschappelijk, financieel en ecologische vlak, waar rekening mee gehouden moet worden," zei hij. Bijvoorbeeld, "er is de CO2-uitstoot van bij het ontstaan tot aan het einde. Sommige alternatieve brandstoffen, of hybrides, kunnen op dat vlak properder zijn dan EV's. En dan is er nog de betaalbaarheid van EV's. We zien nu een gelijkaardig kostenplaatje rond 2025, maar tegen die tijd kan dat verschoven zijn door de inflatie van grondstoffenprijzen."


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km