Deze twee toplui van Franse groepen waarschuwen voor de elektrische toekomst

Zonder tegen elektrische voertuigen te zijn, twijfelen Carlos Tavares (Stellantis) en Luca de Meo (Renault) eerder aan de snelheid waarmee de zaken evolueren.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 mei 2022
  • Sector

Carlos Tavares, de baas van de Stellantis-groep, is geen fan van de ‘gedwongen’ elektrificatie van het wereldwijde wagenpark. Dat liet hij in het verleden al verstaan, en nu herhaalt hij zijn bezorgdheden nog eens. Vandaag doet hij dat tijdens de “Future of the Car”-conferentie georganiseerd door de Amerikaanse krant The Financial Times. En hij is niet de enige die twijfels uit rond de elektrische toekomst...

De batterijen van Carlos Tavares

In januari wees hij op de risico's van een sociale kloof, maar stelde ook de doeltreffendheid van zo'n overgang op ecologisch vlak in vraag. Vandaag spitste hij zich toe op batterijen: "Het betekent heel wat ontginning van grondstoffen, mogelijk een tekort aan die grondstoffen en misschien ook geopolitieke risico's. Het kan ook zijn dat we niet houden van de manier waarop deze grondstoffen over een paar jaar aangevoerd zullen worden.”

Verbrandingsmotoren niet te snel afschrijven volgens Luca de Meo 

Ook Luca de Meo, de baas van de Renault-groep, sprak op de conferentie. "Er zijn uitdagingen, op maatschappelijk, financieel en ecologische vlak, waar rekening mee gehouden moet worden," zei hij. Bijvoorbeeld, "er is de CO2-uitstoot van bij het ontstaan tot aan het einde. Sommige alternatieve brandstoffen, of hybrides, kunnen op dat vlak properder zijn dan EV's. En dan is er nog de betaalbaarheid van EV's. We zien nu een gelijkaardig kostenplaatje rond 2025, maar tegen die tijd kan dat verschoven zijn door de inflatie van grondstoffenprijzen."


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km