E.ON Drive Booster: snellader met bufferbatterij

E.ON brengt een snellader op de markt die geen extra sterke stroomaansluiting van het net nodig heeft.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 september 2021
  • Elektrisch

E.ON is een bedrijf dat zich specialiseert in laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Het heeft net samen met de Volkswagengroep een nieuw type snellader onthuld, de Drive Booster, die snelladen aan tot 150 kW mogelijk maakt zonder dat de plaatselijke stroominstallatie daar aan moet worden aangepast. Het geheim? De laadpaal bevat een forse batterij – het formaat wordt aangepast aan de wensen van de klant – die kan ‘druppelladen’ van het netwerk. Wanneer een elektrische auto stroom komt laden, kan de opgeladen batterij van de Drive Booster die in één klap met hoog vermogen afgeven zonder dat daarbij het stroomnet moet tussenkomen. Het nadeel is natuurlijk wel dat het laadvermogen keldert wanneer de interne batterij van de Drive Booster uitgeput is…

De bedoeling van E.ON is om de uitrol van het aantal snelladers drastisch te versnellen: omdat de Drive Booster geen voorafgaande ingenieursstudies, goedkeuringen van elektriciteitsmaatschappijen en dure hoogspanningsaansluitingen vergt, kan hij zonder veel inspanningen worden geplaatst door gemeenten, kleinere bedrijven of zelfs particulieren. Hij kan ook op de plaats komen waar al een tragere laadpaal stond. Zoals Thomas Schmall van Volkswagen het verwoordt: “We nemen de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur in eigen handen en willen in samenwerking met sterke partners het aantal snelladers in Europa vervijfvoudigen tegen 2025”. Misschien is het een manier om minder afhankelijk te worden van het vermaledijde Ionity-netwerk?

De Drive Booster kan bovendien worden geprogrammeerd om zoveel mogelijk stroom uit het net te halen wanneer er veel duurzame energie wordt geproduceerd zodat de laadbeurten klimaatneutraal verlopen. De eerste Drive Booster wordt geïnstalleerd in de Duitse stad Essen, niet zo ver van de Belgische grens.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km