Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dat heeft Alfa-baas Jean-Philippe Imparato bevestigd. En ook BMW denkt aan een M1 voor het nieuwe millennium.
Herinner je je de Alfa Romeo 8C nog? Neen, niet de dure vooroorlogse machine, wel de ondertussen ook dure ‘Competizione’ waarvan Alfa er eind de jaren 2000 exact 500 bouwde, en dan nog eens 500 van de Spider-versie. Wel, Alfa Romeo gaat het idee van de exclusieve sportwagen van het merk nog eens in de praktijk brengen. Dat heeft Alfa-CEO Jean-Philippe Imparato bevestigd aan de collega’s van het Britse magazine AutoExpress.
Volgens de strategie van de Stellantis-groep moet Alfa Romeo tegen 2028 volledig elektrisch zijn. Maar het merk wil zijn ‘Cuore Sportivo’ nog één keer de vrije loop laten. De exclusieve sportwagen van Alfa Romeo, die er al in 2023 voorgesteld zou kunnen worden, zal dan ook uitgerust zijn met een verbrandingsmotor, mogelijk de 2.9 liter V6 uit de Quadrifoglio-modellen, maar dan in de strafste versie.
Het zou natuurlijk ook kunnen gaan om de 3 liter V6 ‘Nettuno’ van Maserati (foto). Want als Alfa het model volgend jaar al wil tonen, wil dat zeggen dat hij waarschijnlijk gebouwd wordt op een bestaand platform. En dat zou, net als destijds bij de 8C Competizione, wel eens een Maserati-basis kunnen zijn. De MC20 zou met zijn carbon chassis een uitstekend begin vormen voor een exclusieve bolide van het merk uit Milaan.
Hoe de styling er dan moet uitzien? Volgens Imparato zal het model inspiratie putten uit het roemrijke verleden van Alfa Romeo. De TZ-modellen op basis van de originele Giulia? Of gezien de plaatsing van de motor in het hypothetische geval van de MC20-basis misschien eerder een Tipo 33 Stradale-remake, waarnaar Imparato in het interview ook verwijst? Het wordt nagelbijtend afwachten.
Wat het ook wordt, de kans bestaat dat hij het zal opnemen tegen een hedendaagse BMW M1. BMW M-baast Frank van Meel heeft bij een ander Brits magazine, AutoCar, de deur open gelaten voor een moderne versie van dat roemrijke model, naar het voorbeeld van de Vision M Next (foto) van een aantal jaar geleden. In dit geval zou het dan wel om een volledig elektrische supercar gaan, want dat is nu eenmaal de toekomst van BMW M. Zou, want BMW is er blijkbaar nog niet helemaal uit. Hoe dan ook, het zou een interessante match zijn, twee iconische modellen met een compleet andere aandrijvingsfilosofie.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.