Fisker onthult ‘productieversie’ van Ocean

De Amerikaanse autobouwer levert de eerste exemplaren van zijn middelgrote elektrische SUV in 2022 voor prijskaartje onder dat van de goedkoopste Hyundai Kona electric.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 06 januari 2020
  • Elektrisch

Op een besloten event in Los Angeles stelde Henrik Fisker de productieversie van zijn middelgrote SUV Ocean voor aan een publiek van potentiële klanten. Nu ja, helemaal productierijp is hij nog niet, want de eerste exemplaren kunnen pas in 2022 worden geleverd. Maar we kregen al wel wat meer technische informatie. Zo zal de Ocean verkrijgbaar zijn met twee- of vierwielaandrijving en krijgt hij een heel vaag omschreven rijbereik van “ongeveer 250 tot 300 mijl” (400 tot 480 kilometer) dankzij een batterij van “ongeveer 80 kWh”. De auto krijgt twee radars voor een vorm van autonoom rijden en er komt een extreem krachtige topversie die in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Een rij zonnepanelen op het dak geeft de auto 1.600 kilometer extra rijbereik per jaar. Een fijn detail komt van het feit dat alle zijruiten, het glazen dak en de glazen achterruit in de kofferklep allemaal met één knop kunnen worden geopend voor een soort cabriogevoel.

Duurzaam

Veel rijbereik, pittige prestaties, een hoge graad van autonoom rijden en een fun-factor: Fisker lijkt heel expliciet te mikken op Tesla-klanten. En het wil zich van dat merk onderscheiden op twee manieren: enerzijds door heel expliciet gebruik te maken van zoveel mogelijk gerecycleerde materialen – de naam Ocean verwijst naar de kunststoffen in het interieur op basis van uit de zee geviste plasticrommel – en anderzijds door in te zetten op een zo klantvriendelijk mogelijke service – een gekend pijnpunt bij Tesla. De Fisker Ocean zou in zijn basisversie bovendien maar 37.499 dollar (ongeveer 33.500 euro) kosten, wat een pak minder is dan de weliswaar iets grotere Tesla Model Y. En Fisker wil uitpakken met een innovatieve leaseformule waarbij je niet op voorhand moet beslissen hoe lang je de auto wil bijhouden. Let wel: of Fisker ook naar Europa komt, is nog onduidelijk…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Fisker.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km