Ford zet AI en autonoom rijden in om productie te verbeteren

Ford is bezig met een testproject met kunstmatige intelligentie in zijn fabriek in Keulen, Duitsland. Het doel: de wagens volledig autonoom van de productielijn laten rijden om de efficiëntie te verhogen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 april 2023
  • Sector

Het is nu al meer dan honderd jaar geleden dat Henry Ford een revolutie ontketende binnen de auto-industrie, door massaproductie via productielijnen te ontwikkelen voor zijn iconische Model T. En sinds die tijd is er telkens een persoon nodig geweest achter het stuur van elke auto die van de band rolde in een Ford-fabriek. Dat zou binnenkort kunnen veranderen, want Ford is momenteel een soort autonome rijtechnologie op basis van AI aan het testen in zijn fabriek in Keulen, Duitsland.

Elektrisch kenniscentrum

De locatie voor deze test werd niet per toeval gekozen. Keulen is namelijk het Europese kenniscentrum van Ford's transformatie naar elektrische mobiliteit. De fabriek heeft een investering van 2 miljard dollar gekregen voor zijn modernisering en zal binnenkort van start gaan met de productie van de elektrische Explorer.

E-Self

Het testproject kreeg de naam E-Self en moet de efficiëntie én de veiligheid binnen de fabriek verbeteren, aldus Ford. Het doel is om (deels) elektrische wagens volledig autonoom van de productielijn te laten rijden. Maar ze moeten ook zelfstandig hun laatste tests kunnen afwerken, zelf naar een laadstation rijden en vervolgens parkeren in de eindzone, klaar om geleverd te worden. 

Communicatie met de infrastructuur

Deze technologie maakt echter geen gebruik van de sensoren van de wagens zelf om autonoom binnen de site te kunnen rijden. Het E-Self-project maakt gebruik van communicatie tussen de wagens en de omliggende infrastructuur. Sensoren in en rond de fabriek kunnen gevaren of obstakels detecteren op het traject van de wagens, om ze zo te gidsen of indien nodig te laten stoppen. Als deze technologie haar eindfase heeft bereikt, vrezen we echter dat de geplande inkrimping van het Europese personeel van Ford nog dieper zou kunnen inhakken...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km