Geëlektrificeerde auto’s: heel uiteenlopend succes in Europa

De vereniging van Europese autoconstructeurs ACEA wijst op de enorme verschillen in de populariteit van voertuigen met lage uitstoot in Europa. Dat is slecht nieuws voor de ambitieuze CO2-doelstellingen van de EU.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 oktober 2019
  • Elektrisch

Geëlektrificeerde auto’s: heel uiteenlopend succes in Europa

De ACEA heeft de verkoopcijfers van geëlektrificeerde auto’s (hybrides, plug-in hybrides, elektrische modellen[BT1]  en waterstofauto’s) en aardgasvoertuigen op de verschillende markten van de EU grondig geanalyseerd en een samenvattende tabel gepubliceerd (in zoverre cijfers beschikbaar waren). Op basis van deze studie zien we dat de verkoopcijfers van voertuigen met lage uitstoot overal in Europa toenemen, maar dat hun marktaandeel in Europa toch vrij marginaal blijft. Bovendien valt op dat hun marktpenetratie heel sterk verschilt per land. “Op de weg naar een mobiliteit met nuluitstoot moeten we erop letten dat geen enkel land of burger achter blijft,” zo benadrukt Eric-Mark Huitema, algemeen directeur van de ACEA. Vooral hybride wagens zijn bijzonder zeldzaam in Centraal- en Oost-Europa, zo stelt de ACEA in haar verslag. Voor wat elektrische auto’s betreft ziet de ACEA niet alleen een groot verschil tussen oost en west, maar ook tussen noord en zuid.

Geëlektrificeerde auto’s: heel uiteenlopend succes in Europa

Met een marktaandeel van 2,4 procent voor elektrische auto’s en 2,8 procent voor hybride modellen zit België in het gemiddelde binnen de EU.

“Als we de extreem ambitieuze CO2-doelstellingen voor 2025 en 2030 willen halen die de EU heeft bepaald, moeten de verkoopcijfers van alle soorten alternatief aangedreven voertuigen snel toenemen in alle lidstaten”, zo besluit de ACEA. 

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: BMW / ACEA. Source ©: ACEA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km