Geen auto’s met verbrandingsmotor meer in Vlaanderen vanaf 2027?

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil graag de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden vanaf 2027. Over de exacte datum wordt nog gekibbeld, maar alle partijen lijken het er wel over eens dat de fossiele techniek haar houdbaarheidsdatum nadert.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 november 2021
  • Divers

Lydia Peeters, de minister van Mobiliteit van de Vlaamse regering, heeft een ballonnetje opgelaten dat niet overal even warm wordt onthaald: ze zou graag de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor willen verbieden vanaf 2027 – over dik 5 jaar, dus. N-VA, dat in Vlaanderen in de regering zit samen met de partij van Peeters (Open VLD), zou de fossiele techniek graag nog tot 2030 geven. Maar alle politieke partijen lijken het er over eens dat de verbrandingsmotor aan zijn laatste jaren bezig is.

Waarom 2027?

Lydia Peeters kiest 2027 niet toevallig als lanceringsdatum voor het verbod. Volgens haar kabinet zouden er tegen 2026 voldoende betaalbare elektrische auto’s op de markt moeten zijn zodat de omschakeling van diesel, benzine of gas naar elektriciteit voor de burger geen meerkost meer betekent. Er zouden tegen dan ook voldoende oplaadpunten beschikbaar moeten zijn. Bovendien zouden er op dat moment ook reeds voldoende tweedehandse EV’s op de markt moeten komen uit bedrijfswagenparken, waardoor ook de occasiemarkt voldoende aanbod heeft. Over gebruikte auto’s gesproken: na 2030 wil Peeters dat ook die niet meer met een verbrandingsmotor mogen worden verkocht. Van een eventuele uitzonderingsmaatregel voor oldtimers is voorlopig nog geen sprake.

2035

Als het voorstel van minister Peeters het haalt, neemt Vlaanderen een voorsprong: Europa heeft al beslist dat er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer mogen worden verkocht vanaf 2035. Al is het nog niet zeker dat de minister haar zin krijgt: zoals vermeld wil N-VA liever op 2030 mikken dan op 2027. En bovendien wil N-VA-voorzitter De Wever de discussie koppelen aan die over de kilometerheffing: “Als we over vijf of tien jaar allemaal elektrisch gaan rijden, waarom moet je dan nog een kilometerheffing invoeren voor vuile wagens?” zo zei hij aan VTM Nieuws. Daarbij negeert de voorzitter van de grootste partij van Vlaanderen dat de kilometerheffing eigenlijk bedoeld is als een congestietaks – een fiscale stimulans om de verkeersdrukte af te remmen – ongeacht de aandrijftechniek van de voertuigen die de file vormen. Het is in elk geval duidelijk dat onderwerpen als de uitfasering van verbrandingsmotoren of de invoering van een kilometerheffing nog geen politieke consensus bestaat…

Bron: De Standaard


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Volvo Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km