Geflopt model: Aston Martin Lagonda V8, de vergeten berline

Lagonda was ooit een buitengewoon prestigieus merk, maar na de oorlog slaagde het er nooit meer in om zich te herpakken. Met al zijn kwaliteiten had de V8 de zaken kunnen veranderen…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 mei 2021
  • Divers

Geflopt model: Aston Martin Lagonda V8, de vergeten berline

In 1947 kocht David Brown Aston Martin en Lagonda voor een appel en een ei. Hij was vastberaden om van dat laatste merk een luxeproduct te maken en om de legende voort te zetten. In 1961 ondernam Brown een eerste poging om door te breken op de markt van de zeer luxueuze sportieve berlines met de Lagonda Rapide. Dat was een verlengde Aston Martin DB4 met twee extra deuren. Het resultaat was een gigantische flop: van 1961 tot 1964 zijn er slechts 55 van gemaakt.

Geflopt model: Aston Martin Lagonda V8, de vergeten berline

Drie jaar later onthulde Aston Martin de DBS. David Brown bedacht al snel een berlineversie van die laatste. Er is er maar één van gemaakt, die Brown zelf gebruikte. In 1972 kwam het bankroet: de financiën stonden in het rood en Brown verliet het schip. Aston Martin werd overgenomen door een consortium dat wel iets voelde voor een berline en stelde in 1974 een model voor op basis van de V8. Zijn naam? Aston Martin Lagonda. Technisch en visueel sloot hij heel nauw aan bij de Aston Martin V8. De twee extra deuren waren heel verfijnd geïntegreerd in de algemene stijl.

Geflopt model: Aston Martin Lagonda V8, de vergeten berline

Helaas was de timing dramatisch: de oliecrisis had verschrikkelijke gevolgen voor auto’s met een forse cilinderinhoud. De Lagonda had daar zoveel last van dat er maar… 7 exemplaren van zijn verkocht. Jammer, want hij was verfijnd en minder controversieel dan de Series 2 die in 1976 volgde…

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km