Geflopt model: Corvette ZR1 (C4), grondraket aan bodemprijs!

Vind je supercars uit de jaren '80 en '90 te duur? Goed nieuws, er is een model dat gek genoeg gespaard blijft van de inflatie en speculatie: de Corvette C4 ZR1! Bovendien moet hij qua prestaties niet onderdoen voor de Italiaanse diva's uit die tijd!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 juni 2022
  • Divers

Vanaf het midden van de jaren '70 zat de Corvette, net als de meeste Amerikaanse sportwagens, in het slop.  Verzekeringsmaatschappijen eisten surrealistische premies voor krachtige auto's en door de oliecrisis leek de markt niet meer erg happig op deze krachtige monsters. In 1984 kwam de vierde generatie van het model op de markt. De auto werd geplaagd door concurrentie van op het Oude Continent. Genoeg is genoeg, dachten ze bij General Motors!

Twee modi!

Na verschillende pistes te hebben verkend, vraagt aan GM Lotus om zich over de Corvette te buigen. De kleine Britse autobouwer krijgt een duidelijk lastenboek: OK voor een nieuwe motor, maar hij moet dezelfde cilinderinhoud hebben als het historische blok van Chevrolet, 5,7 liter. Deze nieuwe V8 is een pareltje: 4 bovenliggende nokkenassen, een gesmede krukas en vooral een distributiesysteem met 32 kleppen waarvan de helft uitgeschakeld kan worden! Met een kleine sleutel op het dashboard kan je met een simpele draaibeweging overschakelen van 200 naar 380 pk!

Genoeg om Europese auto's te doen beven!

In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een herziene ophanging biedt de Lotus V8 topprestaties: meer dan 280 km/u en een 0 naar 100-tijd van minder dan 5 seconden! Deze prestaties werden in 1993 nog verbeterd, met een vermogen van meer dan 400 pk!

Een flop...

De ZR1 was bijna twee keer zo duur als de 'klassieke' Corvette, maar hij scoorde niet als GM had gehoopt. Na een eerder veelbelovend eerste jaar (meer dan 3.000 verkochte exemplaren) stortte de verkoop snel ineen. In 1995 werd het model geschrapt nadat er minder dan 7.000 auto's waren verkocht!

Hoeveel?

En dat maakt deze Corvette vandaag interessant: reken op zo'n 30.000 euro voor een fatsoenlijk exemplaar! Dat is niet veel geld voor zo'n monster. Qua betrouwbaarheid is de motor heel degelijk, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van de elektronica en sommige uitrustingsdetails. Ook moet het onderhoud door een specialist gedaan  worden en de onderdelen die specifiek voor dit model zijn, worden zeldzaam... en dus duur! Maar deze ZR1 blijft verleidelijk!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Corvette? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Corvette-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km