Geflopt model: Fiat 130, de Mercedes-moordenaar

Eind de jaren ’60 ging het Fiat voor de wind: het merk kocht zich in bij Ferrari en de verkoopcijfers waren hoog. De leiders kregen daarom een merkwaardig idee: als Fiat nu eens een grote berline zou lanceren, die de modellen van Jaguar en Mercedes het leven zuur zou kunnen maken?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 maart 2021
  • Divers

Geflopt model: Fiat 130, de Mercedes-moordenaar

Om heel eerlijk te zijn was dit idee van een grote luxeberline niet helemaal nieuw. Fiat was namelijk al sinds het begin van de jaren 1950 in het segment van de gezinswagens actief, eerst met de 1900 en daarna met de 2300. Maar in het jaar waar de mens voor het eerst voet op de maan zette, wou de Italiaanse groep veel harder toeslaan, met een statutaire berline zoals er geen andere in Italië te vinden was. En zo ontstond de 130, een kolossale berline van 4,8 meter lang die werd aangedreven door een gloednieuwe V6, die vreemd genoeg niet die van de Dino was. Fiat had dus twee V6-motoren in zijn aanbod, met zeer vergelijkbare vermogens maar een heel verschillende architectuur. Vandaag is zoiets ondenkbaar…

Geflopt model: Fiat 130, de Mercedes-moordenaar

Bij zijn marktintroductie stelde de 130 al een beetje teleur: de motor was modern, het chassis ook en de uitrusting was zeer volledig, maar het geheel blonk op geen enkel vlak uit. De lange en elegante berline had niet de charme van een Jaguar noch de perfectie van een Mercedes. Bovendien ontbrak het zijn motor aan koppel. Fiat zette dat laatste euvel recht door het vermogen op te voeren tot 160 pk en later tot 165 pk, maar dat volstond helaas niet om het cliënteel te overtuigen. In 1971 leidde Fiat naar eigen gewoonte een coupéversie af van de berline. Die laatste was op dynamisch vlak zeer geslaagd, maar verkocht helaas slechts druppelsgewijs.

Geflopt model: Fiat 130, de Mercedes-moordenaar

5 dingen die je moet weten voor je ervoor gaat:

  • De V6, ontwikkeld door Aurelio Lampredi, is krachtig en melodieus. Een heus Zuid-Europees festijn. Hij is solide, maar je mag niet vergeten om de distributieriem op tijd te veranderen…
  • Van 1969 tot 1977 zijn minder dan 20.000 exemplaren verkocht, waarvan iets minder dan een kwart als coupé. Je komt hem dus heel zelden in zoekertjes tegen.
  • Roest kan rampzalig toeslaan, maar voor de rest is hij vrij betrouwbaar.
  • Reken op 10.000 à 20.000 euro voor een mooi exemplaar.
  • De Heilige Graal is een coupé met manuele versnellingsbak. Die laatste was zeer zeldzaam en is in slechts een klein deel van de coupés gemonteerd. Hij biedt nochtans een heel ander rijplezier dan de slome automaat met slechts drie verhoudingen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km