Geflopt model: Ford Racing Puma, 500 exemplaren en een uitzinnig karakter!

Wie herinnert zich hem nog?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 oktober 2022
  • Divers

Terwijl de huidige Ford Puma een compacte SUV is, kleefde die naam zo’n 25 jaar geleden op de achterklep van een kleine sportieve coupé… Een wat braaf model trouwens, in de ogen van meer ervaren piloten. Om hen te vriend te houden, lanceerde Ford een veel radicalere versie met een duivels karakter!

ST160

In 1999 kondigde Ford zijn voornemen aan om de kleine ‘katachtige’ coupé te radicaliseren door op de Autosalon van Genève de ST160 concept te tonen. Het merk maakte er geen geheim van dat dit project duidelijk bestemd was voor productie! Het was nog maar een paar maanden wachten voordat we het eindproduct konden aanschouwen: de Ford Racing Puma. Een naam die hoge verwachtingen schiep...


Technisch festijn

Op technisch vlak was het een waar festijn: Ford deed een beroep op de beste specialisten om zijn kleine Puma te verfijnen. En het resultaat is verrassend: sterkere remmen, een volledig herzien onderstel, optionele zelfsper, een stijver koetswerk, een 1,7 liter die opgevoerd werd tot 155 pk bij 7.000 toeren en een versterkte versnellingsbak.

Een flop!

De meeslepende Ford Racing Puma wist de autopers te verleiden... maar niet de klanten, die vooral afgeschrikt werden door zijn astronomische prijskaartje. Dat viel bijvoorbeeld hoger uit dan dat van de krachtigere Subaru Impreza Turbo uit die tijd! Van de oorspronkelijk geplande 1.000 auto's werden er slechts 500 gebouwd voor de Britse markt. Erger nog, er wordt gefluisterd dat minder dan de helft van deze auto's daadwerkelijk werd verkocht....

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.181
2021
1.500 km