Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Wie herinnert zich hem nog?
Terwijl de huidige Ford Puma een compacte SUV is, kleefde die naam zo’n 25 jaar geleden op de achterklep van een kleine sportieve coupé… Een wat braaf model trouwens, in de ogen van meer ervaren piloten. Om hen te vriend te houden, lanceerde Ford een veel radicalere versie met een duivels karakter!
In 1999 kondigde Ford zijn voornemen aan om de kleine ‘katachtige’ coupé te radicaliseren door op de Autosalon van Genève de ST160 concept te tonen. Het merk maakte er geen geheim van dat dit project duidelijk bestemd was voor productie! Het was nog maar een paar maanden wachten voordat we het eindproduct konden aanschouwen: de Ford Racing Puma. Een naam die hoge verwachtingen schiep...
Op technisch vlak was het een waar festijn: Ford deed een beroep op de beste specialisten om zijn kleine Puma te verfijnen. En het resultaat is verrassend: sterkere remmen, een volledig herzien onderstel, optionele zelfsper, een stijver koetswerk, een 1,7 liter die opgevoerd werd tot 155 pk bij 7.000 toeren en een versterkte versnellingsbak.
De meeslepende Ford Racing Puma wist de autopers te verleiden... maar niet de klanten, die vooral afgeschrikt werden door zijn astronomische prijskaartje. Dat viel bijvoorbeeld hoger uit dan dat van de krachtigere Subaru Impreza Turbo uit die tijd! Van de oorspronkelijk geplande 1.000 auto's werden er slechts 500 gebouwd voor de Britse markt. Erger nog, er wordt gefluisterd dat minder dan de helft van deze auto's daadwerkelijk werd verkocht....
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...