Gloednieuwe 6-in-lijn moet Amerikanen doen afkicken van V8

Stellantis belooft voor zijn ‘Hurricane’ zescilinder een combinatie van V8-prestaties met een 15% lager verbruik. Later dit jaar wordt de motor voor het eerst gebruikt.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 28 maart 2022
  • Sector
  • 3.064 weergaven

In Europa moet Stellantis, de groep achter onder andere Peugeot, Citroën en Fiat, tegen 2030 helemaal elektrisch zijn. Elders in de wereld is dat echter niet het geval. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, waar de groep sterk staat met onder andere Jeep, Chrysler en Dodge, wil het de helft van zijn gamma als elektrisch voertuig verkopen tegen dan. Voor die andere helft ontwikkelt het dus nieuwe, efficiënte verbrandingsmotoren.

Downsizing”

En ook in de States staat efficiënt synoniem voor downsizing. Maar dat wil niet zeggen dat ze er driepitters met een kleinere cilinderinhoud dan een gemiddelde Starbucks-beker onder de kap van hun pick-ups en muscle cars steken. Het nieuwe blok is een 3.0 liter grote twin-turbo zes-in-lijn in twee vermogensversies: een +400 pk sterke, op efficiëntie gerichte ‘Standard Output’ en een +500 pk sterke ‘High Output’. Die laatste moet de Hemi V8 doen vergeten, al blijft die wel in productie.


De 3 liter deelt zijn design, zoals de boring, slag en afstand tussen de cilinders, met de vier-in-lijn die we al kennen uit onder andere de Jeep Cherokee 4xe, maar dan met twee extra cilinders. De Hurricane maakt gebruik van heel wat technologische snufjes om zijn efficiënte te verbeteren. Naast de turbo’s met lage inertie en directe brandstofinspuiting onder hoge druk, krijgen de cilinderwanden ook een ‘Plasma Transfer Wire Arc’ coating. Die moet zorgen voor minder wrijving en dus een lager verbruik, maar ook minder slijtage en dus meer duurzaamheid. Hij is ook ontworpen voor elektrificatie, als basis voor hybride of plug-in hybride varianten.

Ook voor Europa?

Het blok komt voornamelijk in de twee grote platformen van de groep, STLA Large en STLA Frame. Op het eerste komen grotere personenwagenmodellen, het tweede moet vooral dienen voor 4x4’s en bedrijfsvoertuigen. Voorlopig wordt ervan uitgegaan dat de Hurricane eerst in de Jeep (Grand) Wagoneer en de Dodge Challenger en Charger terecht zal komen. Als het STLA Large platform ook in Europa gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij Alfa Romeo of Maserati, kunnen we het blok misschien ook in Europese producten tegenkomen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Stellantis.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km