Interview: Bénédicte Le Nindre, de 'klankvrouw' van de Renault-groep

We gingen het gesprek aan met de geluidsingenieur op de IAA Mobility 2023.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 26 september 2023
  • Elektrisch

De Franse constructeur Renault heeft op het autosalon van München (IAA Mobility) dit jaar zijn nieuwe Scénic E-Tech voorgesteld, een volledig elektrische gezinswagen. We konden praten met Bénédicte Le Nindre op de stand van het merk, een akoestisch ingenieur die nu Director of User Experience is voor de hele groep en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het geluidsecosysteem op alle nieuwe modellen, net als de samenwerking met componist en muzikant Jean-Michel Jarre.

Vroom.be: Hoe vind je de geluidservaring aan boord van een wagen opnieuw uit, zoals in de nieuwe Scénic?
Bénédicte Le Nindre: Het komt voort uit een visie en een overtuiging die gedeeld wordt door Luca de Meo, CEO van de Renault-groep. Voor hem is de geluidservaring aan boor van een auto een belangrijk gegeven. Daarom wou hij een exclusieve samenwerking afsluiten met een internationaal gerenommeerde artiest, en de keuze viel op Jean-Michel Jarre. Het doel van het gezamenlijke project was om de geluidservaring in de auto te verbeteren, aangezien het een uniek moment is waarop we geïsoleerd en stilzittend naar muziek luisteren. Een situatie die ons toelaat om de akoestiek van deze ruimte volledig te beheren en de best mogelijke geluidsafstelling te creëren. En dat zowel om naar muziek als om naar podcasts te luisteren. 

We hebben ook samengewerkt met Jean-Michel Jarre voor een unieke geluidssignatuur aan de buitenkant, niet enkel om voetgangers en fietsers te waarschuwen, maar ook om een nieuwe klanksignatuur te ontwikkelen die eigen is aan het merk. Tenslotte heeft de samenwerking ook voor een nieuwe verwelkoming gezorgd aan boord, met ook hier een nieuwe 'welcome sequence' die zowel visueel als auditief is.

Vroom.be: Is de samenwerking met Jean-Michel Jarre vlot verlopen?
BLN: Ja, de visie van Luca de Meo en die van Jean-Michel Jarre kwam snel overeen, met talloze gemeenschappelijke elementen waar ze allebei aan wilden werken. Daarna kwam de ontwikkeling van het project, met de oprichting van een eigen team van ingenieurs. De resultaten daarvan zijn nu te zien op de Scénic E-Tech. Het is ook het bewijs dat de samenwerking met Jean-Michel Jarre niet enkel een marketingoefening is, aangezien ze ook concrete en tastbare resultaten heeft opgeleverd, zoals de verschillende geluidssignaturen die samen met hem zijn gecreëerd. Het was een mooie samenwerking tussen de artistieke en industriële werelden, twee werelden die normaal niet zoveel met elkaar in aanraking komen.

Vroom.be: Sommige constructeurs zetten in op hifi-installaties die soms meer dan twintig luidsprekers tellen. Anderen, zoals Volvo, hebben besloten om het aantal luidsprekers tot een minimum te beperken, zoals in de nieuwe EX30, die genoegen neemt met een soundbar van Harman Kardon. Wat is Renaults visie in dit opzicht?
BLN: Onze prioriteit is om een goede geluidskwaliteit te bieden aan boord van onze wagens, met hifi-systemen die toegankelijk zijn voor iedereen. Dat noemen we 'Pop Culture', een concept dat eigen is aan Renault. Je begrijpt dat installaties met tientallen luidsprekers niet in elk model van ons gamma kunnen worden ingebouwd, zowel om technische redenen als door de kostprijs. Dit soort geluidsinstallatie is dus niet prioritair voor ons. Bovendien hebben we bij Renault gekozen voor een ecologische aanpak, ook op het vlak van geluid, met een sober gebruik van luidsprekers dat de boventoon moet voeren in onze wagens. In de nieuwe Scénic hebben we dus voor een betaalbaar systeem gekozen waar we het beste uit hebben gehaald, ook dankzij de samenwerking met Jean-Michel Jarre. Hij heeft ook gewerkt aan de optimale afstelling van de hifi-installatie aan boord van de nieuwe Scénic E-Tech. In de toekomst zullen we ons blijven richten op less is more, met de beste technische packaging die we kunnen aanbieden, terwijl we toch toegankelijk blijven en een uitstekende geluidskwaliteit bieden in onze auto's. Onze ambitie is simpel: we willen dit geluid en deze geluidservaring naar het hoogste niveau tillen, in lijn met de gezamenlijke visie van Jean-Michel Jarre en Luca de Meo. Kortom, een geweldig geluid dat toegankelijk is voor iedereen!

Vroom.be: Met welke industriële partners werkt Renault vandaag samen?
BLN: We hebben al enkele jaren een uitstekende samenwerking met Harman Kardon, maar ook met Arkamys voor wat de geluidssoftware aan boord betreft. Ook in deze context is onze samenwerking met Jean-Michel Jarre erop gericht het beste te halen uit deze industriële samenwerkingen om onze klanten een zeer hoge geluidskwaliteit te kunnen aanbieden. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Renault Group.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km