Jaguar geeft I-Pace 8 procent meer rijbereik

Na de Audi e-tron krijgt ook de Jaguar I-Pace meer rijbereik, met dat verschil dat bestaande klanten ook recht hebben op de update.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 06 december 2019
  • Elektrisch

Jaguar is zijn I-Paceklanten aan het aanschrijven en verzoekt hen om naar de dealer te komen met hun elektrische SUV. Niet voor een terugroepactie om een probleem op te lossen ,maar wel om gratis een elektronische update door te voeren die het rijbereik met 8 procent zou vergroten, van 470 kilometer (WLTP) naar 507 kilometer in het beste geval. Audi kondigde vorige week iets gelijkaardigs aan voor zijn e-tron, maar daar kan de update niet retroactief in bestaande auto’s worden doorgevoerd.

Straf is dat het grotere rijbereik van de I-Pace onder meer te danken is aan ervaring die Jaguar heeft opgedaan met de eTrophy-racewagen die van de SUV is afgeleid. “Door de koppelverdeling over de twee assen te wijzigen vergroot de efficiëntie terwijl een verbeterd temperatuurbeheer de actieve kleppen in het radiatorrooster vaker kan sluiten. De batterij kan nu ook verder worden ontladen dan voordien, zonder dat dit gevolgen heeft voor het rijden, de levensduur of de prestaties”.

Daarnaast zijn nog andere verbeteringen gevonden door lessen te trekken uit dagelijks gebruik van de auto. “Het regeneratieve remsysteem kan nu de energie efficiënter recupereren wanneer de batterij nog sterk opgeladen is. Het algoritme dat het rijbereik berekent, is bovendien preciezer en consistenter geworden zodat het beter is aangepast aan de rijstijl van de bestuurder”. Daarnaast wordt ook de weergave in het digitale instrumentenbord van de oudste exemplaren gemoderniseerd. Maar het belangrijkste nieuws is misschien wel dat Jaguar nieuwe software krijgt waardoor dit soort updates in de toekomst via het internet kan worden uitgestuurd, zodat de klant er niet meer voor naar de dealer moet. Net zoals Tesla al doet sinds het in 2012 de Model S op de markt bracht.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km