Karma Kaveya: niet zomaar een Fisker meer

Karma Automotive, het bedrijf dat is ontstaan uit de assen van het oorspronkelijke Fisker, heeft zijn eerste eigen model onthuld: de Karma Kaveya, een bijna 1.200 pk sterke elektrische supercar.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 14 november 2023
  • Straf

Wie kent er de Fisker Karma nog? De vierdeurs luxeberline was Henrik Fiskers eerste poging tot een ecologisch model van eigen makelij, met een plug-inhybride aandrijflijn en een uitgesproken design – maar dat mocht je ook wel verwachten van de man die onder meer de BMW Z8 en de Aston Martin V8 Vantage op papier zette. Het project kwam echter in de problemen door het faillissement van de batterijleverancier en de concurrentie van de Tesla Model S, die op de meeste vlakken superieur was en bovendien een volledig elektrische aandrijflijn had. Fisker ging failliet en Henrik verliet het bedrijf, maar de Fisker Karma werd in 2016 opnieuw tot leven gewekt als de Karma Revero, die nog tot op de dag van vandaag wordt gebouwd met een verder verbeterde aandrijflijn.

Twee eigen modellen vanaf 2024

Karma Automotive, het Amerikaanse bedrijf met Chinese eigenaars dat de rechten en eigendommen overkocht van Fisker Automotive, wil echter niet tot in de oneindigheid hetzelfde model blijven bouwen. En daarom wordt nu de volgende stap voor de luxeconstructeur voorgesteld, met twee eigen modellen met een volledig elektrische aandrijflijn. Het eerste model dat we te zien krijgen is de Kaveya, een tweedeurs supercar met 1.196 pk dankzij twee elektromotoren, een gewicht van 2,4 ton(!) en een sprint van 0 tot 97 km/u (0-60 mph) in minder dan 3 seconden. De topsnelheid wordt geschat op zo’n 290 km/u.

De 4,77 meter lange coupé heeft dat hoge gewicht te danken aan zijn batterijpakket van maar liefst 120 kWh. Je zou denken dat de Kaveya daarmee een indrukwekkende autonomie haalt, maar de voorspellingen mikken op “meer dan” 400 km. De prijs die je betaalt voor bijna 1.200 pk, zeker? Snelladen van 10 tot 80% kan in 45 minuten, ook niet zo’n indrukwekkende prestatie. Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens wachten tot Q4 2026 alvorens het model wordt gelanceerd!

Gyesera, elektrische luxesedan

Het tweede unieke model van Karma Automotive wordt de Gyesera, een elektrische sedan met achterwielaandrijving, 598 pk (niet toevallig precies de helft van de Kaveya), dezelfde batterij van 120 kWh en hetzelfde rijbereik van >400 km. De prestaties van deze uit aluminium en carbon opgetrokken berline zijn echter iets minder flitsend, maar daarom zeker niet sloom: 0-67 km/u in <4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 220 km/u. Op deze luxeberline is het echter minder lang wachten: al in Q4 2024 moet je hem kunnen krijgen. Beeldmateriaal ontbreekt echter nog. Wie denkt dat Karma het daarbij zal laten, heeft het mis, want het bedrijf belooft ook vanaf de lancering van de Gyesera elke zes maanden nieuwe producten en conceptcars voor te stellen. We zullen ze maar op hun woord geloven...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km